Högst kollektivtrafikandel i Gävleborgs och Jämtlands län?

Startat av Anders Noren, 04 februari 2011, 09:35:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Noren

I den senaste Kollektivtrafikbarometern så har kollektivtrafiken en marknadsandel på 47,1 % i Stockholms län, 23,7 % i Västra Götalands län, 22,2 % i Uppsala län och 21,5 % i Skåne län. Så långt allt väl - det är de tätbefolkade storstadsregionerna.

Men sen kommer Gävleborgs län med 13,8 % och Jämtlands län med 13,2 %. Båda stora och tämligen glesbefolkade län. Man kunde ju annars tänka sig att något litet och mer tätbefolkat län, t.ex. Västmanlands län (fyra från slutet med 9,2 %) skulle hamna högre. Vad kan detta bero på? Någon som har en teori?

(Observera att det bara är resor med bil, taxi, kollektivtrafik och motorcykel som ingår i undersökningen, cykel och gång har undantagits. Östergötlands län ingår heller inte i undersökningen.)

Anders

Omnilasse

Citat från: Anders Noren skrivet 04 februari 2011, 09:35:24 AM

Men sen kommer Gävleborgs län med 13,8 % och Jämtlands län med 13,2 %. Båda stora och tämligen glesbefolkade län. Man kunde ju annars tänka sig att något litet och mer tätbefolkat län, t.ex. Västmanlands län (fyra från slutet med 9,2 %) skulle hamna högre. Vad kan detta bero på? Någon som har en teori?

Anders
Man skulle nog egentligen behöva mer fakta bakom siffrorna för att kunna säga något. Men om Västmanland tror man nog att det är mer tätbefolkat än det är - förutom Västerås är det rätt få större städer och länstrafiken mellan dessa är väldigt dåligt utvecklad. Grundorsaken kan väl dock förklaras med att många av orterna nås per tåg och därmed har det inte funnits samma behov - samtidigt som tågen går för sällan för att fungera bra som pendling.

Det finns inte heller några bra stråk med tätare trafik mellan orter inom länet i någon större omfattning - som ju brukar skapa förutstättningar för en bra kollektivtrafik. Även kollektivtrafiken i en stad som Västerås drabbas av att man inte satsat på en tydlig kollektivtrafik där - man har helt enkelt inte arbetat så mycket med att få folk att åka kollektivt, till skillnad från exempelvis Jämtland. Sedan kan det ju vara så att den socioekonomiska situationen skiljer också. Många i Västmanland pendlar till Stockholml/Uppsala och har högbetalda arbeten och har råd att åka bil. I län med mycket äldre befolkning och sämre ekonomiskt tillväxt har man ju inte alltid något val - ooavsett hur trafiken fungerar eller inte. Men just Västmanland är väl ett av de län som nog borde kunna komma upp ett par procent om man arbetade och satsade lite på att nå dit.

   

Anders Noren

Hmm, ja, man skulle nog behöva siffror uppdelade på mindre enheter än län för att kunna fundera vidare över detta. Vid så låga andelar som ungefär 10 % - som ju både 9 och 13 % kan anses vara - så kanske förekomsten av blott en handfull tunga linjer kan göra stor skillnad på länsnivå. Jag kan till exempel tänka mig att stadsbusslinjerna 1 och 2 i Gävle samt regionallinjen 41 står för mer än hälften av alla resor i Gävleborgs län.

Antagligen är 54 000 intervjuer trots allt för få för att kunna redovisa statistiken per kommun.

Omnilasse

Citat från: Anders Noren skrivet 06 februari 2011, 14:07:43 PM
Hmm, ja, man skulle nog behöva siffror uppdelade på mindre enheter än län för att kunna fundera vidare över detta. Vid så låga andelar som ungefär 10 % - som ju både 9 och 13 % kan anses vara - så kanske förekomsten av blott en handfull tunga linjer kan göra stor skillnad på länsnivå. Jag kan till exempel tänka mig att stadsbusslinjerna 1 och 2 i Gävle samt regionallinjen 41 står för mer än hälften av alla resor i Gävleborgs län.

Antagligen är 54 000 intervjuer trots allt för få för att kunna redovisa statistiken per kommun.
Jo, ser man på statistik (förvisso lite äldre) på exempelvis Västmanland så var de enda linjer som kom över 200 000 passagerare per år, linje 46 till Skultuna och 578 till Uppsala (undantaget stadstrafiken i Västerås) och bägge dessa på marginalen). Men det är ju också en faktor att just det faktum att det bor många i landsbyggd, tillskillnad från i Norrland - gör ju att det få personer däruppe knappt märks i statistiken, medan då en relativt större andel i Västmanland som kanske bor i mindre samhällen får större utslag - det blir ju en större del av befolkningen - även om ytan i avstånd är mindre.