Norrköping i helgen som var, del 2

Startat av Peter Erret, 03 februari 2011, 20:08:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Erret

Äntligen får man hjälp:  :) :) :)

:-* :-*

Vi fick inte åka med på resan  ??? ???

Andreas91

Citat från: Peter Erret skrivet 03 februari 2011, 20:08:40 PM
Vi fick inte åka med på resan  ??? ???

Vilken "happy" surprise det blev när ägaren/ägarna insåg var väskorna tog vägen... ;D Trevliga bilder för övrigt! :)

Gabi94

Hahaha, dom kommer säkert på de nu haha.

Ersa

Citat från: Andreas91 skrivet 03 februari 2011, 22:20:36 PM
Vilken "happy" surprise det blev när ägaren/ägarna insåg var väskorna tog vägen... ;D Trevliga bilder för övrigt! :)

Tyvärr vanligt, särskilt i Norrköping, att avstigande bussresenärer lastar ut andras väskor för att komma åt sin egen. Och därefter bara gå iväg, utan att lägga tillbaka de väskor man lastar ut. Innan jag blev van med detta märkliga beteende hände detta mig och mina resenärer flera gånger i månaden. Numera är man extra noggrann i just Norrköping.

Norrköping är f.ö. den enda stad längs 830:ans färdväg som man varje dag måste förklara för folk hur linjen är uppbyggd. Vilket aldrig behövs förklaras i Nyköping och Linköping.
-Går bussen till Göteborg?
- Nej, den går till Stockholm.
- Men det är ju linje 830.
- Ja, i norrgående riktning. Det kommer en södergående strax.
- Finns det två olika linje 830?
- Nej, en linje. Men den går åt båda hållen.
- Men linjen börjar här i Norrköping va?
- Nej, den går Stockholm-Göteborg och tillbaka.
- Men linjen slutar här i Norrköping va?

Tonniiie

Citat från: Ersa skrivet 03 februari 2011, 22:33:44 PM
Tyvärr vanligt, särskilt i Norrköping, att avstigande bussresenärer lastar ut andras väskor för att komma åt sin egen. Och därefter bara gå iväg, utan att lägga tillbaka de väskor man lastar ut. Innan jag blev van med detta märkliga beteende hände detta mig och mina resenärer flera gånger i månaden. Numera är man extra noggrann i just Norrköping.

Norrköping är f.ö. den enda stad längs 830:ans färdväg som man varje dag måste förklara för folk hur linjen är uppbyggd. Vilket aldrig behövs förklaras i Nyköping och Linköping.

Haha ;D Ungefär det hände mig förra veckan. Nära på dumförklara folk, men men man ska vara snäll på resenärer xD

KG

Händer det att resenärer ställer sina väskor vid godsluckan och kliver på bussen och de antar att du som förare ska lasta allt bagage?

Ersa

Citat från: KG skrivet 04 februari 2011, 00:36:23 AM
Händer det att resenärer ställer sina väskor vid godsluckan och kliver på bussen och de antar att du som förare ska lasta allt bagage?

Nej, det är avstigande i Norrköping ur buss A som lastar ur tre st väskor, och tar sedan en av dessa väskor och går. De andra två väskorna som är "nån annans" lämnas kvar en bit från bussen bredvid resenärerna som ska med andra bussar. Buss A avgår, och 10 minuter senare stiger de övriga resenärerna på en annan buss, (buss B) men då det inte är deras väskor som står på trottoaren så lämnar man ju dem. När även buss B avgått är busstationen tom, förutom 2-3 st väskor som står kvar ensamma.

yngrot

Busscentralen har de nått med Bergkvarabuss att göra ?? 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 04 februari 2011, 17:22:36 PM
Busscentralen har de nått med Bergkvarabuss att göra ?? 

Bergkvarabuss äger Busscentralen i Malmö. Alltså samma förhållande som med Traveller Buss och sedan ett par veckor VL-Buss (Vänersborgs Linjetrafiks beställningsverksamhet).

Stefan K

Noterar att man här valt en buss med bakdörr istället för mittdörr.
Finns det några särskilda fördelar med detta arrangemang för fordon i linjetrafik?

Ersa

Citat från: Stefan K skrivet 04 februari 2011, 17:39:15 PM
Noterar att man här valt en buss med bakdörr istället för mittdörr.
Finns det några särskilda fördelar med detta arrangemang för fordon i linjetrafik?

Den enda nackdelen är att föraren inte får glömma bort att inför varje stopp berätta i mikrofonen för resenärerna att det finns en bakdörr, så att 90% av de avstigande inte behöver ställa sig i kö för att kliva av fram.
I övrigt är det bara fördelar. Underbart obrutet lastutrymme som jag aldrig lyckats fylla helt, trots fullsatt med 61 resenärer med sitt bagage, plus en massa bussgods innanför två av sex luckor.

Carl Eric

Citat från: Ersa skrivet 04 februari 2011, 18:33:56 PM
Den enda nackdelen är att föraren inte får glömma bort att inför varje stopp berätta i mikrofonen för resenärerna att det finns en bakdörr, så att 90% av de avstigande inte behöver ställa sig i kö för att kliva av fram.
I övrigt är det bara fördelar. Underbart obrutet lastutrymme som jag aldrig lyckats fylla helt, trots fullsatt med 61 resenärer med sitt bagage, plus en massa bussgods innanför två av sex luckor.

Det jag kommer att tänka på är toaletten. (Nästan) Alla turistare har toalett vid bakdörren som då är placerad i mitten. Eftersom att Swebus alltid har sina toaletter längst bak så blir det ju nu lite mer natuligt att ha toaletten via dörren...

En liten reflektion bara!  :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Tonniiie

Exakt lastutrymmet är det, det handlade om med dörrställningen 1-0-1. Tyvärr tycker jag att inte att det är en bra idé alls när jag tänker på säkerheten. Skulle motorn fatta eld så får man försöka få ut 61 pers igenom en framdörr, och hur många väljer för att knäcka en nödruta i panik? Även om man inte är så stabil eller ha druckit lite, eller om bussen kör igenom en kurva och man kommer just i det ögonblicket ur toaletten så är ju sannolikheten ganska stor att man hamnar i bakdörrshålet. Jag tycker även att man borde bygga nät på alla OmniExpressar i mitten av bagageutrymmet. Det underlättar mycket om man ska dela upp t.ex. Jönköping (höger) Stockholm-Uppsala (vänster). Visserligen tycker jag det är RIKTIGT snyggt med denna dörrställning :)

MVH Tonnie (som skäms över att ha snackat negativt om 7019 :( )

Bussmicke

Klientelet måste va totalt insnöat...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Axel

Stannar ni på samma hållplatsläge eller finns det två olika stolpar med skylt "830 Stockholm" resp "830 Uppsala"?
Annars  kan man förstå resenärer som väntar på en buss 13.05 och bussen 12.55 kommer in "felskyltad". Även vid halvelva-, sjutton- eller nittontiden går bussar åt båda håll samtidigt.