H21 Capitol i oxblod

Startat av Gunnar D, 03 februari 2011, 17:58:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

SS nya designmålning för bussar presenterades 1964. Lite dumt undvek jag att fotografera de H21 som fick denna målning och särskilt de utan snibb! Något jag ångrar idag.

Ovan ses en förfogandevagn i denna målning vid S:t Eriksplan den 2 sep 1967. Denna delförstoring är nog den bästa bild jag har av en dylik så om någon har en bättre tas den tacksamt emot! Också gärna en utan snibb!

Om det finns en komplett förteckning över vilka H21 som fick denna målning så vore det intressant att få ta del av den här på Forumet.

Mvh Gunnar

K R

Hej!

Snyggt, hur kan bilden se ut i sin helhet?
Ljusförhållandena vid fototillfället påverkar så att bussen nästan ser ut att vara i den ljusare SS-färgen.
En förteckning över målningarna på H21/H22 vore som sagt intressant att få ta del av.

Man kan f ö kanske misstänka att förfogandevagnen gjort tjänst på linje 96...

En annan kul detalj är den inplastade hållplatstavlan bakom bussen som skall tas i bruk dagen efter.

mvh K R

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 03 februari 2011, 17:58:07 PM

SS nya designmålning för bussar presenterades 1964.

Mvh Gunnar
Tackar&Bockar! Mycket snyggt, även om jag gillade den tidigare färgen.

HJP

Gunnar D

Citat från: K R skrivet 03 februari 2011, 20:59:24 PM
Hej!

Snyggt, hur kan bilden se ut i sin helhet?

En annan kul detalj är den inplastade hållplatstavlan bakom bussen som skall tas i bruk dagen efter.

mvh K R

Jag provade ett teleobjektiv denna dag och gjorde här en delförstoring av det viktigaste på bilden!
Inga spårvagnar finns med på originalet!  ;)

Jag tänkte förstås också på den säckade hpltavlan!

Mvh Gunnar

Fredrik Klint

De första H21/H22 att målas enligt nya schemat 1964, dessa blev väl ljusröda med grått tak? Kan inte ha varit så många som blev oxblodare (med grått tak)...?
Med risk att jag missuppfattat detta men inte tusan blev alla gråtakare oxblodsröda?
Just utan snibb, som rimligen bör ha varit den sista varianten, var blott två vagnar som fick vad jag vet; 5356 och 5361.

Gunnar D

Såvitt jag kunnat utröna började oxblodsfärgen på H21 förekomma från 1965 och då på ombyggda H22:or.
Spännande att se om det finns någon lista över oxblods-H21:or!  :D

Mvh Gunnar