Eskilstuna: Upphandling av skolbussar klar

Startat av Taunusch, 03 februari 2011, 12:05:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Taunusch

http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.943111-skolskjutsar-for-16-miljoner-om-aret

Det ser ut som att Tuna Trafik vunnit mer än vad man har idag medan Svalbovikens Buss tappat. Som ny aktör tillkommer Axelssons Turisttrafik.

Undrar om det var något mer företag som lagt anbud?

1896

Jag kan ju inte begripa hur det kan bli billigare med 3 aktörer istället för en på hela rubbet, jag menar att om samma entreprenör hade allt, så måste det ju bli samordningsfördelar på alla plan.  8)

1896

Axelssons, är inte det ett Västeråsföretag ? Ska man köra tom Västerås - Eskilstuna, eller ska man administrera en ny depå i Eskilstuna ? Vilket som, blir ju dyrt.

Ersa

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 03 februari 2011, 15:12:08 PM
Jag kan ju inte begripa hur det kan bli billigare med 3 aktörer istället för en på hela rubbet, jag menar att om samma entreprenör hade allt, så måste det ju bli samordningsfördelar på alla plan.  8)

Huvudmannen kanske föredrar kvalitet före kvantitet?

DaViD^^

Citat från: Ersa skrivet 03 februari 2011, 19:15:37 PM
Huvudmannen kanske föredrar kvalitet före kvantitet?
tror nog kvaliten är den som blir mest lidande
minsta busstrul när man har ett fåtal bussar som går
gör att det blir svårare att få fram ersättningsbussar snabbt

vet hur vi haft det med våra 5st bussar på skolkörningarna här i örebro oftast har man lyckats få runt det fast en buss packat mitt i allt
då har man kunnat ringt efter någon av dom andra bussarna och fått alla barn dit dom ska

aug 2011 har vi bara en buss kvar efter upphandlingen och då blir det svårt att snabbt få fram en ersättningsbuss
och när man skaver runt på dåliga grusvägar så är det inte sällan det bäddar för problem

så kvaliten blir lidande av många aktörer det är jag säker på
sen att detta problem inte är varje dag så räcker det med 1gång på ett läsår för att det ska kunna väcka folks vrede när deras barn får sitta i skogen och vänta någon timme innan hjälp kommer

Ersa

Ingår inte reservbussar i avtalen? Och samarbetar inte de olika fristående bolagen med varandra? Hjälper man sin granne som har en trasig buss kan man ju oftast räkna med att själv få hjälp när man själv får problem. Det är jag van vid iaf.

yngrot

Reservfordon kostar ju pengar så det beror väl på hur det är beställt från början. Visst bruka bolagen hjälpa varandra när det blir problem även om de var bittra fiender innan anbuden var klara  men sen brukar det ofta gå att låna av varandra.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

1896

Vill minnas en gång, när jag kom till Linjebuss i Ludvika utan backspegel på förarsidan, efter ett "möte" med en postbil, och följdaktligen ställde frågan om jag kunde få en ny backspegel av trafikchefen på platsen. Nej, det gick inte, så jag fick köra utan backspegel tillbaka till Borlänge, och vidare turen därefter direkt till Falun och tillbaka. Så var det med det.  ::)

Taunusch

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 03 februari 2011, 17:57:08 PM
Axelssons, är inte det ett Västeråsföretag ? Ska man köra tom Västerås - Eskilstuna, eller ska man administrera en ny depå i Eskilstuna ? Vilket som, blir ju dyrt.

Tuna Trafik och Axelssons Turisttrafik tycks ha ett visst samarbete redan idag så det känns väl inte helt omöjligt att Axelssonbussarna skulle stå hos Tuna Trafik.

DaViD^^

Citat från: Taunusch skrivet 06 februari 2011, 16:47:08 PM
Tuna Trafik och Axelssons Turisttrafik tycks ha ett visst samarbete redan idag så det känns väl inte helt omöjligt att Axelssonbussarna skulle stå hos Tuna Trafik.
fast det är inte säkert att det är något vidare samarbete
min skolbuss och dom andra vi har som går i örebro står hos tuva här i örebro
fast vi samarbetar inte
förutom att jag försöker undvika att krocka med idioterna varje dag på gårdsplan =)