Huvudmeny

Busstrejk i Danmark

Startat av Staffan Sävenfjord, 03 februari 2011, 08:56:00 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Ett stort antal bussförare har i dag gått ut i avtalsstridig strejk i Danmark. Movia-området är hårt drabbat.
http://www.bt.dk/danmark/bus-strejker-i-hele-landet

mushkot

1896

Verkar ha med mer än bara bussar att göra....  :-\

Möllers

Måste vara jobbigt bo i köpenhamn nu ner det kör inga bussar  :-\

mushkot

Staffan Sävenfjord

Citat från: mushkot skrivet 03 februari 2011, 11:13:03 AM
Någon som är bättre än mig på danska som kan sammanfatta lite?  ;)

Det verkar främst vara två saker:
Efterlønnen vilket väl närmast motsvarar det system vi hade i Sverige förut att vissa kommunalt och statligt anställda fick gå i pension lite tidigare.
Lovpligtig efteruddannelse innebär lagpliktig efterutbildning och samma system som vi har i Sverige med 35-timmarsutbildning av förarna.

yngrot

Tydligen får de själva betala den utbildningen med 5100 pere år om jag fatta det rätt och även i Spanine får förare betala .  Denna utbildning är ju nått som EU har bestämmt vi ska genomgå..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Lars

Citat från: yngrot skrivet 04 februari 2011, 10:55:39 AM
Tydligen får de själva betala den utbildningen med 5100 pere år om jag fatta det rätt och även i Spanine får förare betala .  Denna utbildning är ju nått som EU har bestämmt vi ska genomgå..

Nja de ska betala 5100 vart 5:e år men den kostnaden lär ju stiga med tiden. Det blir om jag räknat rätt 1020 danska kr/år