Umeå: Fler väljer Ultra - och resenärerna blir allt nöjdare!

Startat av RoggaBoy, 02 februari 2011, 19:08:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Sidan ultravillmer.nu var en bra satsning. Många bra frågor kommer in där, men av svaren att döma ser man inte så allvarligt på många av dagens problem. Visst låter det på svaren som att en viss vilja finns, men ändå fortsätter man med rejält billiga enkelbiljetter, som i sin tur leder till ett av landets längsta ombordstigningstider. Detta överdimensionerade enkelbiljettsförsäljande har man nu haft i snart fyra år, sedan våren 2007. Det är en fröjd att åka en rullande SL-buss i jämförelse med en stillastående Ultrabuss. :)

Citat från: ultravillmer.nu-Det skulle det vara lite större skillnad om man förköper sin biljett än att betala med kort eller Sms. Det är alldeles för många som gör detta.
-När Ni skriver att Ni har rabattkort så borde Ni ha samma sorts system med dessa kort som det finns i Västernorrland där man får rabatt efter hur mycket & ofta man åker.

Ultra svarar: Vi har ett särskilt uppdrag som handlar om betalningsmöjligheter. Ambitionen är bl.a. att minska betalningen på bussen. En idé är att skilja på priset beroende på om biljetten köps i förväg eller på bussen. I uppdraget ingår också att se över biljettfloran och prisstrukturen.

Citat från: ultravillmer.nuSätt upp kortläsare vid varje dörr.

Ultra svarar: Vi har fått ett särskilt uppdrag att snabba på påstigningen i bussarna. Vi tror att det viktigast är att biljetten köps innan resan. Det finns flera städer som infört kortläsare vid varje dörr men därefter backat på grund av ett utbrett fusk.

RoggaBoy

För 10-minuterstrafik på linje 1 och 8 mellan 7-18 på vardagar, hur många bussar mer skulle behövas?

Ersa

CitatJag tycker att det tar för lång tid för folk att komma ombord på bussen.

Ultra svarar: Alldeles för många löser biljetter på bussen. Ultra har sedan 2009 förenklat köpen utanför bussen, bland annat genom att införa betalning på internet, fler förköpsställen och sms-betalning. Det första vi kan göra är dock se till att så många som möjligt löser sin biljett innan påstigning. Då snabbar vi upp restiderna väsentligt.

Visst är det bra med fler alternativ på utsidan bussen, men i samma veva måste vissa alternativ försvinna från bussen. Som jag sagt i över tre år: Ta bort barn- och ungdomstaxan på enkelbiljetterna ombord, så försvinner problemet på några dagar. Minst 30 kr bör en enkelbiljett köpt med bankkort kosta, oavsett resenärens ålder. Och biljetten kan gott heta "Turistbiljett".

Bussnissen

Med dagens biljettsystem så kommer vi att få köbildning av bussar vissa tider på dygnet pga det
långsamma biljettsystemet i kombination med den vansinniga prissättningen.
Redan idag så kan det komma tre bussar på rad eftersom första bussen då fångar upp alla
passagerare. Övriga nästan tomma. Det här beror till största delen på biljetthanteringen!

Karsten

Citat från: RoggaBoy skrivet 02 februari 2011, 20:00:23 PM
För 10-minuterstrafik på linje 1 och 8 mellan 7-18 på vardagar, hur många bussar mer skulle behövas?

Inga alls? Det är väl 7,5-minutertrafik på ena halvan av de båda linjerna idag, och det borde bli ungefär samma vagnåtgång som med 10-minuterstrafik på hela båda linjerna. Frågan är i så fall om det går att minska turtätheten från 7,5 till 10 på dessa sträckor utan att det blir för trångt. (Själv har jag aldrig åkt buss i Umeå, så jag har ingen aning om hur beläggningen på bussarna ser ut.)

RoggaBoy

Citat från: Karsten skrivet 02 februari 2011, 21:36:47 PM
Inga alls? Det är väl 7,5-minutertrafik på ena halvan av de båda linjerna idag, och det borde bli ungefär samma vagnåtgång som med 10-minuterstrafik på hela båda linjerna. Frågan är i så fall om det går att minska turtätheten från 7,5 till 10 på dessa sträckor utan att det blir för trångt. (Själv har jag aldrig åkt buss i Umeå, så jag har ingen aning om hur beläggningen på bussarna ser ut.)

Jo, morgon och eftermiddag är det 7,5-minuterstrafik på dessa linjer så då borde med andra ord bussarna räcka då kanske. Åktesjälv 18:00 på linje 8 till Östra Ersboda idag och B9S:en var halvfull, så var tioende minut borde gå, men är inte så stor bussåkare i stan heller.

Ersa

Citat från: Bussnissen skrivet 02 februari 2011, 21:29:53 PM
Med dagens biljettsystem så kommer vi att få köbildning av bussar vissa tider på dygnet pga det långsamma biljettsystemet i kombination med den vansinniga prissättningen. Redan idag så kan det komma tre bussar på rad eftersom första bussen då fångar upp alla passagerare. Övriga nästan tomma. Det här beror till största delen på biljetthanteringen!

Detta i kombination med att ordet "Fullsatt" inte ens finns i skyltdatabasen. Tydligen kan/får en buss inte bli fullsatt i Umeå. Om en proppfull buss kör förbi en hållplats då den rent fysiskt inte får in fler resenärer ringer de kvarlämnade resenärerna genast trafikledningen och klagar över att bussen inte stannade. Vid det laget börjar man ju fundera på om de flesta av dem hade något form av synfel, eller om de helt enkelt aldrig sett en fullsatt buss förr och därför inte kan hantera detta för dem helt orealistiska scenariot.
Jag har heller inte förstått varför 80-90% av resenärerna bara måste ombord på den första bussen om två bussar på linje 1 eller 8 stannar på samma hållplats samtidigt. När föraren i den första bussen inte öppnar framdörren utan istället pekar bakåt mot bussen bakom, så vill resenärerna nästan slå sönder dörrutan på den fullsatta första bussen hellre än kliva på den tomma bakomvarande bussen. Ibland känns det som att Umebon inte vet vad stadsbusstrafik i en någorlunda större stad innebär.

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 02 februari 2011, 22:05:41 PM
Detta i kombination med att ordet "Fullsatt" inte ens finns i skyltdatabasen. Tydligen kan/får en buss inte bli fullsatt i Umeå. Om en proppfull buss kör förbi en hållplats då den rent fysiskt inte får in fler resenärer ringer de kvarlämnade resenärerna genast trafikledningen och klagar över att bussen inte stannade. Vid det laget börjar man ju fundera på om de flesta av dem hade något form av synfel, eller om de helt enkelt aldrig sett en fullsatt buss förr och därför inte kan hantera detta för dem helt orealistiska scenariot.
Jag har heller inte förstått varför 80-90% av resenärerna bara måste ombord på den första bussen om två bussar på linje 1 eller 8 stannar på samma hållplats samtidigt. När föraren i den första bussen inte öppnar framdörren utan istället pekar bakåt mot bussen bakom, så vill resenärerna nästan slå sönder dörrutan på den fullsatta första bussen hellre än kliva på den tomma bakomvarande bussen. Ibland känns det som att Umebon inte vet vad stadsbusstrafik i en någorlunda större stad innebär.

Klart dom vill på den första bussen, annars kommer man hem senare... Nä, ghelt ärligt förstår inte jag heller. Jag väljer hellre den som står bakom och jag får sittplats än stå hela vägen.