En av de 14 Volvo 7700 Hybrid i trafikk i Norge

Startat av Bergenga, 31 januari 2011, 18:44:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

Mens man i Sverige tydeligvis bare har hybridbussene som testbusser, har man i Norge nå 14 busser i normal trafikk. I august satte man i trafikk 10 stykker hos Team Trafikk (nå Nettbuss Trondheim) i Trondheim, og i løpet av høsten kom det 2 stykker til Nettbuss Sør i Arendal og 2 til UniBuss i Oslo. Det var også en femtende buss i landet, en demobuss hos Volvo Norge, men den ble i november sendt over til Sverige, til Volvo Bussar AB i Göteborg. Det hadde vært interessant om noen har sett den og kunne fortelle om den for eksempel har fått noe svensk registrerinsgnummer. Den er hvit og har dører 2-2-0.

Når jeg er i Oslo er jeg normalt sett bare i området rundt sentralstasjonen og bussterminalen, hvor man finner alle ekspressbussene. Men jeg var denne helgen på besøk på Torshov, og på søndag ble det tid til en liten spasertur derfra langs Akerselva opp til Kjelsås. Der passerte det helt plutselig en Volvo 7700 Hybrid, som er den første jeg noen gang har sett eller fotografert selv. Det var UniBuss #608 på linje 54. Den andre, #609 møtte jeg også på linje 54, men det var sent på kvelden nede ved Jernbanetorget. Jeg kjenner ikke til lokaltrafikken i Oslo, så jeg vet ikke om de kjører på linje 54 på hverdager også.
Men skal en fotografere hybridbusser i normal trafikk, så er det altså bare å reise til Norge, og den enkleste og nærmeste plassen å finne dem er i Oslo.

CV 58583 ved Stillatorvet, Kjelsås, Oslo, 30.01.2011.
Mvh.
Øyvind Berg

mushkot

AL

Hybriderna rullar enbart på,linje 54 Kjelsås Station-Aker Brygge!  :)

Susanne

Trevlig bild. Jag vet inte hur det ser ut på platsen, men vilken backe det ser ut bakom bussen, förmodar att du zoomat endel?
Hmm Rema 1000, får mig att tänka på Champange Brus, som inte heter det längre men i mina ögon heter den det fortfarande så, gott gotti gott gott.. ;)

Gabi94

Oj, backen bakom bussen är värkligen en riktig backe, hjälp också med brodelar.

Bergenga

mushkot:
ICE? Nå vet jeg ikke helt hva det er. Men bussen er en diesel-elektrisk hybrid. Den har en 5-liters dieselmotor.

AL:
Takk, da vet jeg det til senere, om jeg vil fange #609 på bilde også.

Susanne:
Takk! :)
Jo, jeg brukte en del zoom. Faktisk så er det nesten omvendt, for bussen er i en bakke opp mot der jeg står. Veien i bakgrunnen er en bro over Akerselva, men den er litt bratt den også.
Sånn ser det ut på Google StreetView: http://maps.google.no/?ie=UTF8&ll=59.965548,10.777481&spn=0.008195,0.027874&z=16&layer=c&cbll=59.966069,10.777051&panoid=qKoqn-hWb4eandY76Ieq9A&cbp=12,306.31,,0,8.39

Champagnebrus er godt. Det finnes flere forskjellige typer, og jeg vet ikke hvilken du har funnet på Rema 1000. Men den som er mest kjent og som man får i alle butikkjeder heter Villa. Den drikker jeg altfor mye av. :P
Mvh.
Øyvind Berg

Susanne

Citat från: Øyvind Berg skrivet 31 januari 2011, 22:10:51 PM

Susanne:
Jo, jeg brukte en del zoom. Faktisk så er det nesten omvendt, for bussen er i en bakke opp mot der jeg står. Veien i bakgrunnen er en bro over Akerselva, men den er litt bratt den også.
Sånn ser det ut på Google StreetView: http://maps.google.no/?ie=UTF8&ll=59.965548,10.777481&spn=0.008195,0.027874&z=16&layer=c&cbll=59.966069,10.777051&panoid=qKoqn-hWb4eandY76Ieq9A&cbp=12,306.31,,0,8.39

Champagnebrus er godt. Det finnes flere forskjellige typer, og jeg vet ikke hvilken du har funnet på Rema 1000. Men den som er mest kjent og som man får i alle butikkjeder heter Villa. Den drikker jeg altfor mye av. :P
Det är Villa som jag brukar köpa. Brukar hålla till nån vecka i Tänndalen på somrarna och det kan bli några turer till Röros då. Och då inhandlas Champangebrus, och godis bl a Troika, som inte finns här i Sverige. Tidigare fanns en god glass också som hette Spinn, men den försvann, tyvärr.

mushkot

Citat från: Øyvind Berg skrivet 31 januari 2011, 22:10:51 PM
mushkot:
ICE? Nå vet jeg ikke helt hva det er. Men bussen er en diesel-elektrisk hybrid. Den har en 5-liters dieselmotor.

Ojdå, har nyss haft en kurs om hybridfordon, råkade använda den terminologin... ICE står för Internal Combustion Engine, alltså den "vanliga" motorn. Fick ändå svar på min fråga, tack!  :)

Fin bild förresten!

Bussmicke

Citat från: AL skrivet 31 januari 2011, 21:11:41 PM
Hybriderna rullar enbart på,linje 54 Kjelsås Station-Aker Brygge!  :)

Hur många bussar går det åt på linjen?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: Øyvind Berg skrivet 31 januari 2011, 18:44:30 PM
Mens man i Sverige tydeligvis bare har hybridbussene som testbusser, har man i Norge nå 14 busser i normal trafikk. I august satte man i trafikk 10 stykker hos Team Trafikk (nå Nettbuss Trondheim) i Trondheim,

Har Team Trafikk bytt namn?
När bytte man namn? Vid mitt besök förra året i våren stod det Team Trafikk.
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 31 januari 2011, 22:40:30 PM

Ja, det verkar så och att det skedde den 1 januari i år.
http://www.nettbuss.no/om-nettbuss/selskaper/nettbuss-trondheim

Bussmicke

Tack Staffan.
Tur man besökte Trondheim i rättan tid..
//Bussmicke.

Bergenga

Citat från: mushkot skrivet 31 januari 2011, 22:36:26 PM
Ojdå, har nyss haft en kurs om hybridfordon, råkade använda den terminologin... ICE står för Internal Combustion Engine, alltså den "vanliga" motorn. Fick ändå svar på min fråga, tack!  :)

Fin bild förresten!

Når du spurte etter bränsle så kunne det jo ikke være så mye annet enn diesel, så det var likevel ikke vanskelig å svare på spørsmålet. Og nå vet jeg hva ICE står for i den sammenhengen også. :)

Citat från: Bussmicke skrivet 31 januari 2011, 22:40:30 PM

Som Staffan skrev byttet man til Nettbuss Trondheim 1. januar, samtidig som Orusttrafiken og Netbus ble til Nettbuss.
Men det kan bli litt problemer med det nye navnet. For nå har man både Nettbuss Trondheim og Nettbuss Trøndelag som har adresse i Trondheim. Noen kommer helt sikkert til å ta feil av dem.
Samtidig byttet også Nettbuss Lillestrøm navn til Nettbuss Øst, og det kan jo lett forveksles med Nettbuss Østfold, men det er altså ikke det samme.
Mvh.
Øyvind Berg

Bussmicke

Varför inte bara heta Nettbuss och ingenting mer?
//Bussmicke.

Bergenga

Citat från: Bussmicke skrivet 01 februari 2011, 01:48:12 AM
Varför inte bara heta Nettbuss och ingenting mer?

Det er et godt spørsmål. Det vanlige i store busskonsern nå er jo at man har sentralisert alt mest mulig, men det virker som Nettbuss heller satser på å ha lokale enheter. Det Nettbuss som er i dag er jo et resultat av oppkjøp av mange store og små busselskaper rundt omkring i landet. Før 2000, da man begynte å bruke navnet Nettbuss, hadde de fleste selskapene sitt gamle navn, mens det bare var NSB Biltrafikk Lillestrøm, Drammen, Stavanger og Trondheim. Antallet norske Nettbuss-selskaper i dag er litt over et halvt dusin, men på den tiden var det minst det dobbelte, så man har jo forenklet det mye. Det er også kanskje et dusin selskaper Nettbuss har kjøpt opp siden da, med Klæburuten som det så langt siste.
Internnummer hos Nettbuss har alltid vært et lite kaos, men ikke så lenge man setter seg inn i hvordan det er organisert. I dag har alle avdelinger internnummer på bussene, mens for eksempel Nettbuss Trøndelag ikke hadde internnummer før i 2003, da man innlemmet Team Buss (regionbussdelen av Team Trafikk). I prinsippet har bussene internnummer i den avdelingen de tilhører, men etter hvert som de er blitt slått sammen til større og større avdelinger har man flere serier av internnummer. Om jeg har forstått ting rett så har alle busser nå et 5-sifret internnummer i Nettbuss. Den første delen av det er et firmanummer. For de gamle avdelingenen i NSB Biltrafikk Lillestrøm, Drammen og Stavanger er det firmanummeret på ett siffer, mens på alle andre er det to siffer. Så da består hele nummeret av 1+4 eller 2+3 siffer. På Nettbuss AB (altså Orusttrafiken) så er 70 firmanummeret og de tre siste sifrene er det faktiske internnummeret. Sånn det fungerer i dag så får altså bussene nytt internnummer når de flyttes mellom avdelingene, ettersom de faktisk regnes som separate selskaper i det samme konsernet. Faktisk må også bussene omregistreres om de flyttes, og det koster faktisk penger det også.
Hvorfor Nettbuss ikke har rasjonalisert det til at alle busser tilhører en pool eller noe sånt som alle andre gjør vet jeg ikke, men jeg syns faktisk det er bra at de er som de er nå. Det gjør at de forskjellige avdelingene blir mer individuelle og man føler at selskapene har en mye mer lokal forankring. Da blir det ikke så mye at man bare skylder på toppledelsen i Oslo for den minste ting som er feil. Norge er nok et mye mindre sentralisert land enn Sverige, og for meg som kommer fra en liten bygd med 1800 innbyggere føles det mye bedre med noe lokal selvstendighet og ikke alt på ett sted. Jeg tror det er det som har gjort at Nettbuss har beholdt denne strukturen. En annen ting er jo at det aller meste av Nettbuss sin trafikk i Norge fram til de siste årene har vært på vanlig kontrakt og ikke på anbud. Med anbud mister man den lokale tilhørigheten.
Mvh.
Øyvind Berg