Kippholmslinjen 1973

Startat av Bengt H, 29 januari 2011, 16:53:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Göteborgs spårvägars linje 22 Arendal – Kippholmen på Hisingen var en av mina favoritlinjer när jag var bussförare där 1973-1975. Smala lantliga vägar och gamla högerstyrda bussar. Denna dag i augusti 1973 körde jag tydligen inte, utan jag verkar ha jagat bussen med bil. Först tre bilder från trakten av Önnerud mellan Skra bro och Volvo Torslanda och sist en bild från Arendalsvarvet. Bussen är en Volvo B70501 med kaross från Höglunds i Säffle som hos GS kallades B40 341. Den ingick i en serie, 341 - 343, som spårvägen övertog tillsammans med Linjebuss Hisingslinjer och som hette 93, 94 och 96 hos Linjebuss. Senare köptes ytterligare en, Linjebuss 95, som blev nr 344 hos GS. Buss 341 var lite mindre än de övriga som hade chassi typ B70503.

bilomnibussen

BengaB40

Hej! Vilka fina bilder av den ganska ovanliga Volvo-bussen B705! I de få historiska böcker som finns om svenska bussar, nämns att en stor operatör i Stockholm fick Volvo att utveckla denna lilla bussmodell, som väl skulle vara en uppföljare till den gamla B10/12- modellen. Passagerarunderlaget var ju på minskning pga bilismens framfart i slutet av 50-talet. Jag gissar att det var Stockholms Läns Omnibus som var uppdragsgivaren men de blev ju uppätna av SJ och då fanns det inte så stort intresse längre för en så här liten buss.Den blev ju ingen storsäljare precis! Kan någon verifiera min hypotes? Hälsn. BengaB40

Hagglunds

Ja den var i minsta laget, fanns inte många av dom eller?

Peter Öden

Hej !

Visst var det väl bara GS som hade Säfflebussar på B 705 ??
Andra karosser som bl.a. funnits på detta chassie är Hägglunds & SKV Nyboxer !

Mvh Peter Ö

Gunnar D

Gick alla bussarna 341-344 på denna linje eller gick några även på Öckerö?

Mvh Gunnar

BengaB40

Hej! Måste även fråga hur de var att köra. Om jag har förstått rätt så var växellådan osynkad och det var väl inte servostyrning heller? I alla fall tillverkades de i 646 exemplar under åren 1958-64. Hälsn. BengaB40

Mats Karlsson

Växellådan var en ZF S5-33 som var synkroniserad på växlar nr 2-5. De sist tillverkade exemplaret, nr 646, fanns hos Ingmans i Säffle och hade Thor-kaross.

Ola Almquist

Det fanns en liten Volvo med SKV-kaross i på ett industriområde i Mariannelund för några år sedan. Jag har för mig att det var en B70501. Den hade chassinummer X3 eller något liknande. Enligt uppgift skulle den tillhöra BK Buss/Karlssongruppen men jag är inte säker. Den hade i alla fall gått hos Bror Karlsson. Någon som vet mer om denna? Jag har säkert någon anteckning någonstans. Avregistrerad var den hur som helst.

M.v.h.
Ola

Bengt H

Citat från: Gunnar D skrivet 30 januari 2011, 13:58:29 PM
Gick alla bussarna 341-344 på denna linje eller gick några även på Öckerö?

Mvh Gunnar

De gick på denna linje 22 och på linje 27, Hälsö – Öckerö – Hönö. Jag har även bilder från Öckerö och jag kommer att visa dem också någon gång framöver när scannern behagat att digitalisera dem.

Citat från: BengaB40 skrivet 30 januari 2011, 16:16:01 PM
Hej! Måste även fråga hur de var att köra. Om jag har förstått rätt så var växellådan osynkad och det var väl inte servostyrning heller? I alla fall tillverkades de i 646 exemplar under åren 1958-64. Hälsn. BengaB40

Ingen servo och synkningen var väl sisådär. Rätt varv och dubbeltrampning var att rekommendera. Själv gillade jag att köra dem, men man kanske skulle vara lite busstokig för att föredra dem framför Scania-Vabis CR76 som då var den vanligaste busstypen på spårvägens Kvillegarage. Det fanns de som absolut avskydde "Kippen", vilket gjorde det lätt att byta till sig turen om man fått något riktigt tråkigt som exempelvis ett pass i Storås (anslutningsbussarna i Angered). Av någon anledning var de passen populära bland dem som inte villa köra linje 22. Det var ju inte heller någon nackdel att eftermiddagspasset på linje 22 hade bra tider – jag vill minnas att det var något i stil med 13 - 20 – och att det dessutom var en trevlig linjesträckning att köra. Trots allt betydde bussarna mycket, för efter att dessa bussar blev ersatta av Volvo F82/Skandia var jag inte lika angelägen om att få turen.

Peter Öden

Hej !

Vlo B 70501 SKV Nyboxer ska stå hos BK Buss i Vetlanda.

Mvh Peter Ö

Peter Öden

Hej igen !

Reg.nr på B 70501 i Vetlanda är EUS 431 och mycket riktigt chassinummer X 3 som Ola A. angav.
Dock har den fallit ur registret då EUS 431 numer är en Audi A3 från 2009.

Mvh Peter Ö