Huvudmeny

Störande Grannar

Startat av fontheking5, 29 januari 2011, 01:35:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

fontheking5

Egentligen väldigt ot men när grannarna spelar så det hörs i hela området blir man inte glad . Klockan är nu 01 33 på natten och dom började spela vid midnatt . Har precis ringt Götahus så får hoppas att dom kommer hit och reder upp det .  Om man bor i hyreshus bör man i alla fall visa lite hänsyn till andra människor .

Peter C

Passa på att spela lite musik på hög volym då!

the0fiskis

det hände oss förut, ett tips som funkade för oss att ringa polisen, dom hade inget att göra så dom kom och sa till dom, sen slutade dom...
om dom inte slutar skulle vi ringt hyresvärden
polisen = får tyst på dom(kan ha kort sikt)
hyresvärden = långsitigt agerande

Muk

Många bostadsbolag har en störningsjour. En bekant jobbade som väktare och fick åka ut på sånt. Han berättade att först pratade de med den störande hyresgästen och var denne då spydig och vägrade ta reson, så stängde de av strömmen för vederbörande. Effektivt.  ;D

Stefan Lindberg

Citat från: Muk skrivet 29 januari 2011, 10:08:10 AM
Han berättade att först pratade de med den störande hyresgästen och var denne då spydig och vägrade ta reson, så stängde de av strömmen för vederbörande. Effektivt.  ;D

Funkar inte om grannen spelar trummor   :P

fontheking5

Dom spelade ändå till halv fem på morgonen , ringde Götahus 2 gånger och Polisen 2 gånger , vet inte om polisen körde dit . Får se om det blir lungt ikväll .

Camilla

Jag bodde i Gustsvsberg tidigare och där fanns det ingen störnigsjour och där var det ofta problem med folk som spelade hög musik på natten så jag skrev ett brev till hyresvärden efter upprepade störningar så grannen fick till slut en varning och det tog efekt för han spelade inte hög musik efter varningen och när jag flyttade från Gustavsberg  då införde dom störnigsjour

Muk

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 29 januari 2011, 10:19:51 AM
Funkar inte om grannen spelar trummor   :P

Det beror på hur bra trummisen hittar sina trummor i mörker.  ;)

mushkot

Citat från: Muk skrivet 29 januari 2011, 12:57:49 PM
Det beror på hur bra trummisen hittar sina trummor i mörker.  ;)
Pannlampa  ;D

Peter C

Ingen som går och säjer till grannen personligen? Måste man ringa Polis/Vakt/Störningsjour???

Ersa

Citat från: Peter C skrivet 29 januari 2011, 14:46:02 PM
Ingen som går och säjer till grannen personligen? Måste man ringa Polis/Vakt/Störningsjour???

Jag är då tacksam om någon knackar på och direkt berättar att något stör. Det är ju inte alltid man vet om att något ljud stör andra. Det känns lite för svenskt att man konflikträdd gömmer sig bakom gardinen och där ringer en jour. Oftast hamnar ju den dyra notan för väktarens utryckning på allas hyresräkningar, och då även ens egen. Hos vissa bostadsbolag kan det även hända att bostadsbolaget fakturerar notan till adressen som störde, men då gäller det att se upp. Står det inget i kontraktet om att detta kan inträffa bör man bestrida. En kostnadsfri varning kan man iaf få.

Björn Ax

Citat från: Peter C skrivet 29 januari 2011, 14:46:02 PM

Jo det gör jag iaf. Men sen om det fortsätter så ringer man ju på dom andra instanserna.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 29 januari 2011, 16:53:27 PM
Jag är då tacksam om någon knackar på och direkt berättar att något stör. Det är ju inte alltid man vet om att något ljud stör andra. Det känns lite för svenskt att man konflikträdd gömmer sig bakom gardinen och där ringer en jour. Oftast hamnar ju den dyra notan för väktarens utryckning på allas hyresräkningar, och då även ens egen. Hos vissa bostadsbolag kan det även hända att bostadsbolaget fakturerar notan till adressen som störde, men då gäller det att se upp. Står det inget i kontraktet om att detta kan inträffa bör man bestrida. En kostnadsfri varning kan man iaf få.

Mitt bostadsbolag rekommenderar att vi ringer på först om vi känner till hyresgästen men inte om det är någon obekant. Då vill de hellre att vi ringer vaktbolaget med tanke på risken för hämnd. Nu har det dock inte hänt på 16 år att jag blivit störd av någon av mina grannar så att jag behövt ringa vare sig på hans dörr eller till vaktbolaget. Vissa av mina grannar i huset har dock stora problem med det av någon anledning. Och nej, det är inget fel på min hörsel. Jag kan ännu vid 67 år fyllda höra syrsor. Det är inte heller jag som stör.

JDS

Annars tycker jag att det brukar funka bra att knacka på iförd kalsonger, gnugga sig i ögonen och (som Micke Persbrandt kanske skulle ha sagt) be dem att sänka en aning.

yngrot

Men hur många pratar med den som stör??  Bättre "någon" annan får göra det.. eller inte göra nått alls som oxå är vanligt.. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina