Ilsk skolbuss chaufför...

Startat av Fox, 28 januari 2011, 08:58:43 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Strömblad

Svårt att ha någon åsikt om såvida man inte var på plats. Tidningsuppgifter skall man ta med en väldigt stor skopa salt.
Läser man kommentarerna till artikeln så är det en förälder till ett av de inblandade barnen som försvarar bussföraren.

Men som sagt, jag var inte där och kan därmed inte uttala om huruvida det var rätt eller fel!
/J (pappa och bussförare)

Mats Karlsson

Jag tror inte det var så farligt som det låter i tidningsartikeln. Barn har inte förmågan att bedöma en situation och uttala sig om denna. Det är fel av tidningarna att skriva sådan här artiklar utan att ta reda på bättre fakta. Jag har ett färskt exempel på detta från annan ort i landet.

Trean

Dom där barnen kommer nog aldrig mera tjuvplinga igen.

Danne B.

När jag var liten hände det att vi okynnesplingade och vid nå´t tillfälle blev vi helt sonika avtvingade från bussen! Inte skrev våra föräldrar till tidningen eller SL för det, utan det som hände var helt enkelt att vi fick skäll och lärde oss nå´t av det! Kanske något att återuppta inom samhället?

//Danne

yngrot

Jag tror inte föraren är ilsk utan han fick nog ungar på skolbuss kan vara bedrövliga . Har själv kört en hel del såna så jag vet hur det kn vara men såfort nån försöker få ord ning så blir det ett himla väsen .. Man kan tycka föräldrar borde förstå att barnen inte alltid är änglar
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Nico

Det är en sliten kliché, men visst är väl en förhärskande åsikt att det är skillnad på egna barn och andras ungar...?!

Att man sedan inte ska tro på allt som står i blaskorna är ganska uppenbart numera så man får väl se vad man gör för någon utredning och vad den i så fall kommer fram till. Att skolungar kan vara en pina, i synnerhet den tonåriga varianten, är dock nog de flesta ganska överens om.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fox

Alltid kul att skapa lite debat... :)

Visst kan skolbarn vara rena j...a ungar ibland o j***as med allt o alla....Men det finns chaufförer som inte passar till att kör barn oxå.
Ska inte säga vilket som är rätt här eftersom jag inte var på plats och inte så många av oss andra här heller.

Ersa

Ni har väl inte missat alla välskrivna (ej gnälliga) läsarkommentarer under artikeln?
Det här är min favorit:

Citat från: Läsarkommentar ur UNTTill att börja med så går det inte att låsa in någon i en buss. Vid varje dörr sitter en nödöppnare som det bara är att vrida i pilens riktning, sen går dörren att putta upp. Det bör ALLA som åker buss veta, hur ska de annars agera om föraren t ex skulle drabbas av ett sjukdomsfall?! Det krävs ingen direkt styrka att få upp en trycklös dörr.

Björn Ax

Citat från: Ersa skrivet 28 januari 2011, 18:13:11 PM
Ni har väl inte missat alla välskrivna (ej gnälliga) läsarkommentarer under artikeln?
Det här är min favorit:

Ja det är otroligt. Trodde alla skulle skriva massa skit om chauffören. Har också kört skolbarn och vissa skolor är värre än andra kan man ju lugnt säga. Vissa skolors barn satt lugnt på sätena och pratade endast lite med varandra medans andra skolor man körde till så skrek alla barn och sprang runt i bussen som vilda djur.

Angående läsarkommentaren där så undrar jag hur chauffören skulle reagerat om nån nu skulle använt nödöppningen. Min spontana tanke är väl att han skulle blivit ännu argare. Fast det är ju bara min gissning.

Fox

Kom bara att tänka på en skolbusschauffför vi hade när jag gick i skolan på 80-90 talet.
Han var hur skön som hellst...Han började sjunga via högtalarna under färden och frågade alltid om någon hade ett band att spela (den tiden då kassetband fortfarande användes).
Aldrig någon som gjorde något hyss i hans buss...

Edit: Redigerat av moderator - ett kortare stycke som inte hörde till saken har tagits bort.

Ersa

Ännu fler läsarkommentarer kan man läsa idag:

Citat från: Läsarkommentar ur UNTSom busschaufför ska jag nu berätta hur vår arbetssituation ser ut genom att måla upp ett antal scenarion:
1. Föraren av skolbussen anser att barnen stökar så att han ej trafiksäkert kan köra, han stannar på en skola och vägrar köra förrän det är lugnt, för att uppnå detta vill han ha dit skolpersonal. Resultatet av detta, skandalrubriker i UNT = förarens fel.
2. Föraren av skolbussen anser att barnen stökar så att han ej trafiksäkert kan köra, han stannar på en skola och barnen kräver att få gå av, vilket dom får. Det blir då ramaskri från föräldrarna att föraren släppt av barnen på fel ställe vilket resulterar i UNT artikel och dessutom en varning från arbetsgivaren, vi har stänga order om att inte släppa av barn på fel ställe. Forts följer...
3. Föraren av skolbussen anser att barnen stökar så att han ej trafiksäkert kan köra, han fortsätter att köra men har svårt att koncentrera sig på körningen pga allt ståhej. Ute på smala vägarna i Tenstatrakten får han möte med en bilist, går ut för långt och välter bussen. Det resulterar i skandalartikel i UNT och en varning alternativt uppsägning från sitt jobb då han handlat vårdslöst. Flertalet av barnen fick lättare skador och alla blev så chockade av händelsen att de inte kan åka buss längre.
Min slutsats: Vad vi chaufförer än gör, är det vårt fel och vi som blir av med jobbet. Om ni tänker er in i vår arbetssituation lite så kanske ni förstår. Vi ska köra vår egen buss, vi ska köra åt alla andra i trafiken samt att vi ska uppfostra alla passagerare. Är det rimligt?

admin

Ett par inlägg har raderats eller ändrats. Vissa enskilda politiska aspekter som rör trafik etc. är självfallet inte alltid lätt att undvika, men normalt så brukar vi inte (vilket framgår av punkt ett i reglerna) diskutera allmänpolitiska åskådningar på detta forum.  

Alla har säkert en åsikt om vad som är rätt eller fel i dagens samhälle och hur duglig eller oduglig politiken i stort är, men i så fall finns det bättre forum för att diskutera sådant på i mera allmänna former.

Fikman

Det är ju så att vissa chaufförer lämpar sig mindre bra för att köra skolbarn, vilket jag har sett flera exempel på. Klart olämplig bussförare, även om man beaktar att artikelen bygger på föräldra/barns berättelser.

Jocke Selling

Citat från: Fikman skrivet 29 januari 2011, 14:36:53 PM
Det är ju så att vissa chaufförer lämpar sig mindre bra för att köra skolbarn, vilket jag har sett flera exempel på. Klart olämplig bussförare, även om man beaktar att artikelen bygger på föräldra/barns berättelser.

Intressant synpunkt.

Allt är ju egentligen helt glasklart. Skolan har ansvar för de skolskjutsberättigade eleverna från det att de stiger på skolbussen på anvisad plats på morgonen, till dess att de stiger av bussen på anvisad plats på eftermiddagen. Bussförarens ansvar är att köra eleverna mellan de anvisade platserna på ett säkert sätt. Om oordning råder i bussen innan den lämnat skolan ser jag det som självklart att skolan har ansvar för att se till att ordningen återställs, att lämpa över det ansvaret på föraren är olyckligt. Om jag varit förälder till något av barnen hade jag troligen lagt mer fokus på skolans bristande ansvar, och krävt rutiner där skolpersonal finns på plats i skolslingan i samband med åtminstone hemfärd. De skolor i uppland som har elever i ÅK 1-6 har som regel detta system. Ärentunaskolan är en renodlad högstadieskola, och bedömmer troligen att deras elever är gamla nog att klara det här med bussresorna själva. Tråkigt nog får det betraktas som en missbedömning, inte minst som samma busstur servar skolan med eleverna i ÅK 1-6, vilken rent organisatoriskt torde vara länkad till den andra. Att upprätthålla ordning som redan råder är sällan något problem för en bussförare, men att hantera en skock upprörda illbattingar är inget som kan ses som lämpligt att lämpa över på någon utanför skolans egen organisation, framför allt inte någon som säkert är duktigt stressad redan efter att ha fått en försening på föregående tur som inte bara ätit upp reglertiden utan sträckt sig ytterligare 20 minuter.
Det finns garanterat en hel hop förare som klarat situationen galant, men till syveende och sist får man nog inse att det är skolan som brister i omdöme.

Vad man mer ska ha i vetskap är att på just den här skollinjen är änglarna särdeles förtjusta i att bla anlägga små brasor av tidningar, tomma cigarettaskar och allt möjligt som står till buds. Så säkerligen fanns det både ett och annat störande element ombord.