Ilsk skolbuss chaufför...

Startat av Fox, 28 januari 2011, 08:58:43 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Fikman skrivet 29 januari 2011, 14:36:53 PM
Det är ju så att vissa chaufförer lämpar sig mindre bra för att köra skolbarn, vilket jag har sett flera exempel på. Klart olämplig bussförare, även om man beaktar att artikelen bygger på föräldra/barns berättelser.

Då är det väl även så att vissa barn lämpar sig mindre bra för att åka skolbuss, eller rent vistas bland folk? ::)
Visst ska man kräva gott uppförande av en yrkesman, men som passagerare och privatperson kan man ju inte heller bete sig hur man vill ute i samhället utan att någon till slut säger ifrån. Skulle det accepteras av samhället att vuxna personer stör ordningen och eldar saker och ting ombord på fordon 4-5 dagar i veckan? Nja, jag tror nog att någon ordningsmakt till slut säger ifrån även där. Så vad är skillnaden att någon säger ifrån till barn, jämfört med att säga ifrån till vuxna? Ska vuxna tåla det, medan barn direkt blir kränkta?

Jag har släkten full med förskollärare, fritidsledare, socionomer och andra pedagoger, så debatten är knappast ny runt matborden.

Danne B.

Citat från: Ersa skrivet 29 januari 2011, 16:40:55 PM
Då är det väl även så att vissa barn lämpar sig mindre bra för att åka skolbuss, eller rent vistas bland folk? ::)
Visst ska man kräva gott uppförande av en yrkesman, men som passagerare och privatperson kan man ju inte heller bete sig hur man vill ute i samhället utan att någon till slut säger ifrån. Skulle det accepteras av samhället att vuxna personer stör ordningen och eldar saker och ting ombord på fordon 4-5 dagar i veckan? Nja, jag tror nog att någon ordningsmakt till slut säger ifrån även där. Så vad är skillnaden att någon säger ifrån till barn, jämfört med att säga ifrån till vuxna? Ska vuxna tåla det, medan barn direkt blir kränkta?

Jag har släkten full med förskollärare, fritidsledare, socionomer och andra pedagoger, så debatten är knappast ny runt matborden.

Frågan man bör ställa sig rätt ofta egentligen är väl dessutom om barnen verkligen blir kränkta, eller om föräldrarna läst ordet så ofta i media att dom lärt sig att det är en bra "hävstång" helt enkelt...

//Danne

Fikman

Citat från: Jocke Selling skrivet 29 januari 2011, 16:29:02 PM
Intressant synpunkt.

Allt är ju egentligen helt glasklart. Skolan har ansvar för de skolskjutsberättigade eleverna från det att de stiger på skolbussen på anvisad plats på morgonen, till dess att de stiger av bussen på anvisad plats på eftermiddagen. Bussförarens ansvar är att köra eleverna mellan de anvisade platserna på ett säkert sätt. Om oordning råder i bussen innan den lämnat skolan ser jag det som självklart att skolan har ansvar för att se till att ordningen återställs, att lämpa över det ansvaret på föraren är olyckligt. Om jag varit förälder till något av barnen hade jag troligen lagt mer fokus på skolans bristande ansvar, och krävt rutiner där skolpersonal finns på plats i skolslingan i samband med åtminstone hemfärd. De skolor i uppland som har elever i ÅK 1-6 har som regel detta system. Ärentunaskolan är en renodlad högstadieskola, och bedömmer troligen att deras elever är gamla nog att klara det här med bussresorna själva. Tråkigt nog får det betraktas som en missbedömning, inte minst som samma busstur servar skolan med eleverna i ÅK 1-6, vilken rent organisatoriskt torde vara länkad till den andra. Att upprätthålla ordning som redan råder är sällan något problem för en bussförare, men att hantera en skock upprörda illbattingar är inget som kan ses som lämpligt att lämpa över på någon utanför skolans egen organisation, framför allt inte någon som säkert är duktigt stressad redan efter att ha fått en försening på föregående tur som inte bara ätit upp reglertiden utan sträckt sig ytterligare 20 minuter.
Det finns garanterat en hel hop förare som klarat situationen galant, men till syveende och sist får man nog inse att det är skolan som brister i omdöme.

Vad man mer ska ha i vetskap är att på just den här skollinjen är änglarna särdeles förtjusta i att bla anlägga små brasor av tidningar, tomma cigarettaskar och allt möjligt som står till buds. Så säkerligen fanns det både ett och annat störande element ombord.

Det inebär alltså att du vänder bussen och åker tillbaka till skolan om stöket börjar en bit ut på linjen eller??

Jocke Selling

Nej, isåfall har du inte absorberat texten tillfyllest.

Däremot skulle det aldrig falla mig in att köra från skolan om det var så stökigt i bussen att säkerheten riskeras att äventyras. Jag skulle heller inte släppa av en elev på ett så uppenbart fel ställe med mindre än att skolpersonal kommit till platsen (ÅK 1-6 går i en skola belägen flera hundra meter därifrån).
Kanske hade jag lyckats bättre med att återställa ordningen, men för den sakens skull skulle det inte falla mig in att klassa denna förare som olämplig baserat på de luddiga fakta som presenterats i artikeln. 

Vad jag fann intressant är din slutsats att föraren är klart olämplig. Baserar du det enbart på oförmågan att snabbt få en hel skock upprörda tonåringar harmoniska och samarbetsvilliga, samtidigt som han säkerligen var duktigt stressad över förseningen från föregående tur. Eller ser du hans ageranden i sig som grund för att klassas som olämplig oaktat eventuella brister i pondus,psykologi och pedagogik.

Det där med att vända tillbaka till skolan, kan nog knappast någon se som en god lösning. Har man tagit fan i båten så är det till att ro honom i land  :), och det är därför man ser till att det är lugnt i bussen innan man åker.

Däremot vänder jag lätt bussen om väderomslag gör att vissa vägar ej är farbara på tillräckligt säkert sätt. Att fastna på en grusväg pga halka är mycket sämre än att vända tillbaka, och arrangera hämtning på annat sätt. Detta kräver förvisso att skolan vidtalats och tar emot när man kommer.

Fikman

Citat från: Jocke Selling skrivet 30 januari 2011, 16:05:35 PM
Nej, isåfall har du inte absorberat texten tillfyllest.

Däremot skulle det aldrig falla mig in att köra från skolan om det var så stökigt i bussen att säkerheten riskeras att äventyras. Jag skulle heller inte släppa av en elev på ett så uppenbart fel ställe med mindre än att skolpersonal kommit till platsen (ÅK 1-6 går i en skola belägen flera hundra meter därifrån).
Kanske hade jag lyckats bättre med att återställa ordningen, men för den sakens skull skulle det inte falla mig in att klassa denna förare som olämplig baserat på de luddiga fakta som presenterats i artikeln. 

Vad jag fann intressant är din slutsats att föraren är klart olämplig. Baserar du det enbart på oförmågan att snabbt få en hel skock upprörda tonåringar harmoniska och samarbetsvilliga, samtidigt som han säkerligen var duktigt stressad över förseningen från föregående tur. Eller ser du hans ageranden i sig som grund för att klassas som olämplig oaktat eventuella brister i pondus,psykologi och pedagogik.

Det där med att vända tillbaka till skolan, kan nog knappast någon se som en god lösning. Har man tagit fan i båten så är det till att ro honom i land  :), och det är därför man ser till att det är lugnt i bussen innan man åker.

Däremot vänder jag lätt bussen om väderomslag gör att vissa vägar ej är farbara på tillräckligt säkert sätt. Att fastna på en grusväg pga halka är mycket sämre än att vända tillbaka, och arrangera hämtning på annat sätt. Detta kräver förvisso att skolan vidtalats och tar emot när man kommer.

För det frösta står det inget om att chauffören är sen från början och skulle man vara det så får man  ju göra det bästa av situationen, har skjälv haft skolbarn som har lekt med plingknappen, men då har dom fått sett konsikvenserna av det, dom som plinga stog inte högt i kurs hos kamraterna som skulle av vid hpl men jag stannade inte förens hpl efter där jag viste att andra resenärer skulle av, och ja jag hade varnat om att skulle dom fortsätta vådaplinga så stannade ja där JAG kännde för det.

Björn Ax

Citat från: Fikman skrivet 30 januari 2011, 16:47:55 PM

För det frösta står det inget om att chauffören är sen från början.

Citat från: unt.seEnligt vad chauffören uppgett hade bussen varit runt 20 minuter försenad efter en föregående tur, vilket hade gjort barnen irriterade.

Fox

Bara slog mej en sak...kan man inte stänga av plingandet o sätta igång de när man närmar sig där avstigningen börjar...
Det kunde man förr på stoppsnörenas tid iaf i våra skolbussar.

KG

Citat från: Fox skrivet 31 januari 2011, 10:50:41 AM
Bara slog mej en sak...kan man inte stänga av plingandet o sätta igång de när man närmar sig där avstigningen börjar...

Vissa bussar har en knapp, vissa bussar har en bock i färddatorn efter att du klickat dig genom tio menyer och vissa bussar är det omöjligt att stänga av, om du inte rycker en säkring då.

Jag skulle säga att det är ungefär lika vanligt att det är svårt eller omöjligt att stänga av plingen på bussarna som körs här som de bussar med en tydlig knapp.

MartinMartin

Citat från: Fox skrivet 31 januari 2011, 10:50:41 AM

Om man vet var dom ska gå av så kan man väl låta dom plinga en gång och inte bry sig och sen kör
man till den punkt där du tycker man ska slå igång plingan och så börjar man avlastningen.

Det är väl inga bussar som det går att plinga med när det så att säga redan är plingat?

Olof Lagerkvist

Citat från: MartinMartin skrivet 31 januari 2011, 12:31:05 PM
Det är väl inga bussar som det går att plinga med när det så att säga redan är plingat?

Vet inte hur vanligt det är här i Sverige men det är inte alldeles ovanligt i England i alla fall även om det på senare år mer och mer försvunnit. Det kunde vara en frenetiskt plingande ibland på en del bussar om man råkade åka i typiska "skoltider" på eftermiddagarna så jag tror att de flesta, framförallt förarna, är tacksamma för att det tas bort.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

lil-sis

Om man vet var dom ska gå av så kan man väl låta dom plinga en gång och inte bry sig och sen kör
man till den punkt där du tycker man ska slå igång plingan och så börjar man avlastningen.

Jooo handikappknapparna på MAN. De kan man trycka på HUR många gånger som helst  ;D

Johan B

Har stött på Irizar där detta är fullt möjligt. Turligt nog hördes knappt stannarsignalen.

Simon A

Någon gång i början på 90-talet när pappa inte hade kört buss så länge så hade han en linje, kan ha vart 26, som gick ut till Ekeby och just den tiden var det alltid vanligt med många skolungdomar. Kommer dock inte ihåg om det var just en ren skolbusslinje eller bara en vanlig stadsbusslinje, typ 26.

Men iallfall så var det någon som plingade direkt efter Stora Torget men ingen gick av på Drottninggatan. Det plingade igen men ingen gick av uppe vid Carolinska heller. Och när det väl plingade även efter den hållplatsen så stannade pappa på nästföljande hållplats, öppnade alla dörrar, stängde av bussen och så gick han ut och ställde sig och rökte. En kylig vårmorgon.

Det tog inte många minuter förrän en kille formligen blev utslängd genom bakdörrarna av sina skolkamrater samtidigt som en annan kille stack ut huvudet och sa att han kunde köra nu. Så jag antar att busplingaren fick gå till skolan efter det. Förhoppningsvis några resor klokare ;D

Angående förarens agerade är det ju som sagt svårt då man inte vart där men måste hålla med er som anser att säkerheten ska vara garanterad innan man åker. Tyvärr blev det ramaskri som följd den här gången.

//Simon