Dubbeldäckare i trafik eller inte?

Startat av Christer K, 26 januari 2011, 09:08:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christer K

Har följt med intresse allt om dubbeldäckare.
http://www.aftonbladet.se/debatt/article60295.ab?service=print


Vad har hänt sedan dessa har bussarna blivit bättre?

/ Christer K


Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Christer K skrivet 26 januari 2011, 09:08:03 AM
Har följt med intresse allt om dubbeldäckare.
http://www.aftonbladet.se/debatt/article60295.ab?service=print


Vad har hänt sedan dessa har bussarna blivit bättre?

/ Christer K




Kanske värt att förtydliga att insändaren skrevs i februari 2002. Det blev ju också därefter stopp för dubbeldäckare på linje 100 Sundsvall-Luleå vid vindstyrkor på 24 sekundmeter eller mer. Jag vet inte om detta gäller fortfarande eller i annat fall när det upphävdes.

Frågan vad som har hänt sedan dess är dock mycket intressant.

Bussnissen

Sävitt jag vet så gäller fortfarande dessa vindgränser .
Det sitter små klisterlappar vid förarplats med olika vindangivelser, där man uppmanas
sänka hastigheten efter olika vindstyrkor.
Jag personligen tycker att dessa dubbeldäckare har fått mycket oförtjänt kritik.
Tycker att dessa bussar är helt underbara att köra.
Bekväma och komfortabla. Allt under förutsättning att de är underhållna, vilket inte
alltid är fallet.
Självklart måste man köra med insidan när det blåser kraftigt, men det gäller faktiskt
alla bussar.
Jag har kört i snöstorm ett antal gånger innan rekommendationen dök utan större
bekymmer. Vid kraftiga vindar så känns det rejält.
Men som sagt anpassar man körning efter väderlek - inga problem!!