Huvudmeny

Nobina 6458 och 6463...

Startat av Fredrik Klint, 25 januari 2011, 19:12:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Klint

Hej!

Kan någon berätta vilket år dessa flyttades från Björknäs och vart de tog vägen? Gjorde någon av vagnarna comeback i SL-land?
Idag rullar båda i Katrineholm.

Ersa

6458 kom upp till Umeå lagom till dåvarande Swebus trafikstart juni 2008, då som SL-röd vikariebuss. Efter utökning av trafiken lackades den om till Ultrablå i slutet av april 2009 och blev därmed fast stationerad i Umeå.
Lagom till Nobinas trafikstart i Nyköping sommaren 2010 var den på plats från dag ett, redan grönlackad och allt. Den gick dit direkt utan att passera gå, dvs den stannade inte till för att bedriva trafik i Stockholms län mellan placeringarna Umeå och Nyköping.

Rätt lätt att hålla koll på just denna, då den flyttade ner efter mig. Från att köra den i Umeå, ser jag den ofta numera när jag kör genom Nyköping. ;)

Katrineholm skriver du, men är det inte så att alla Nobinas bussar i både Katrineholm och Nyköping enbart står registrerade på Katrineholm i CBR?

Fredrik Klint

Tack Ersa!
Jo placeringen kan säkert vara Nyköping, har dålig koll... Gick bara på vad som står i CBR  ;).

Karsten

6458 har mig veterligen aldrig placerad i Björknäs. Den kom väl till Tyresö som ny?

MrX

Citat från: Karsten skrivet 25 januari 2011, 21:04:04 PM
6458 har mig veterligen aldrig placerad i Björknäs. Den kom väl till Tyresö som ny?

Stämmer fint det! Den skiljde sig från alla andra bussar i Tyresö genom att ha blå säten (som nu är standard på nya Nobina-bussar) och luftfjädrad förarstol

AO

6463 gjorde första gången ett "vikariejobb" i Gävle under våren 2007. Den andra gången vikarierade den vintern 2008 då tillsammans med 4737. Detta berodde på att de B7LA vagnar Gävle fått var rena skroten, framförallt 5017 som hade problem med leden, och stod mer stilla än den rullade. Den enda som fungerade bra var den fd. Hudikvagnen 5252. 5018 brann och ersattes med 4600 som om möjligt gick att ha i trafik ännu mindre än 5017. Februari 2008 beslutades därför att 6463 skulle få stanna kvar i Gävle och den återvände därför aldrig till SL land igen efter sitt vikariat. Sommaren 2008 togs samtliga B7LA, förutom 5252, ur trafik för att ersattes av Marcedes Citaro vagnarna 4990-4993. 5252 lämnade även Gävle under hösten för att gå som vikariebuss i Umeå. Citarovagnarna och 6463 fortsatte att rulla i Gävle fram till juni 2010 då Citarovagnarna såldes och 6463 flyttades till Sörmland.

Det där var lite ledbusshistoria ifrån Gävle :)

Oskar A

Citat från: MrX skrivet 25 januari 2011, 21:14:01 PM
Stämmer fint det! Den skiljde sig från alla andra bussar i Tyresö genom att ha blå säten (som nu är standard på nya Nobina-bussar) och luftfjädrad förarstol

En bild på 6458 från SL-tiden; som synes långtifrån Björknäs trafikområde:

Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/