VK: "Kalla bussar irriterar"

Startat av Ersa, 24 januari 2011, 09:51:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Det var en trasig dieselvärmare som förorsakade att bussresenärerna till Skellefteå och Luleå sent på torsdagskvällen fick sitta med vantarna på. Krånglande bussar, ändrade tidtabeller och bristande information har irriterat bussresenärer på E4 i vinter.
http://vk.se/Article.jsp?article=412862

(Ja, länkar till tidningsartiklar är okej, till skillnad från inlägg tydligt riktade mot namngivna bussföretag)

RoggaBoy

Jag skrev att jag inte kunde länka och som alla vet är det ju Veolia som kör trafiken! Man hade enkelt kunnat lägga in länken som moderator i tråden men valde att låsa den för att Veolia nämndes.

Ska snart åka linje 12 igen och har man tur så blir det en fungerande buss!

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 24 januari 2011, 10:31:06 AM
Jag skrev att jag inte kunde länka och som alla vet är det ju Veolia som kör trafiken! Man hade enkelt kunnat lägga in länken som moderator i tråden men valde att låsa den för att Veolia nämndes.

Reglerna är rätt tydliga:
Bussnack är ingen allmän klagomur! Subjektivt färgade åsikter (t.ex. arbetsmarknadsfrågor, klagomål på en trafikhuvudman eller motsvarande) om olika företag, organisationer etc hör inte hemma i Bussnack. Känner man sig på något sätt förfördelad av extern part så hänvisas till respektive extern parts interna kundtjänst eller motsvarande.  

Jämför denna tråd:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=42052.0

yngrot

Ja vad ska man säga hur man än vänder sig så har man ändan där bak.. Kalla bussar kommer att bli än mer vanligt framöver när dieslevärmaren börjar krångla .  då är det int roligt att köra buss och frysa hela passet de som åker med åker ju inte hela dagen
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Tilläggsvärmarna krånglade nog lika ofta eller mera förr i tiden. Men det är först nu efter c:a 2007 års modell som motorerna blivit helt beroende av tilläggsvärmaren. Det märks mest på Volvon, då en B9S samt 9700 av årsmodell 2008 och framåt inte ens sommartid klarar av att få upp motortemperaturen utan tilläggsvärmaren. Dvs temperaturmätaren för kylvattnet ligger pressad i botten konstant, trots 2-3 timmars stadskörning. På MAN Lion's Coach och Scania OmniExpress av årsmodell 2007 resp 2010 kan man få upp motortemperaturens visare efter 1-2 timmars körning, men det är svårt att få någon värme inne i bussen. Och så fort man stannar till på tomgång i 15-20 minuter är mätaren snabbt i botten igen.

RoggaBoy

#5
Samma linje med inhyrd buss denna gång, bussen är iskall och ingen värme att vänta oss. Inte ens kommunala bolag lyckas hyra ur bussar med värme, de är tydligen lyxutrustning! Tur man bara ska åka i 13mil och två timmar med bussen.

Nu kör man med stående från Bureå E4 till Umeå. Visserligen bara två men platsgaranti verkar kota extra eller?

I Lövånger får de stående byta buss, bra fixat!

yngrot

Värmarna borde ha egen tank med vanlig diesel då funkar de iaf lite bättre..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

JR

Man kan ju köra på RME och ha en extratank som tankas med diesel till värmarna...... Som det poängterades så kommer man ingen vart med värmen inne i bussen utan en fungerande tilläggsvärmare på varken volvo eller setra

RoggaBoy

Men längs Norrlandskusten är de väl just dielsel man kör med i bussarna, eller?