Vad som förare göra vid kall/varm buss? [Tack för den låsta tråden!]

Startat av RoggaBoy, 24 januari 2011, 00:21:48 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggaBoy

Jag vet hur avtalet med Veolia ser ut gällande Linje 100 Söder, den frågan jag ställde var hur ni som förare agerat om en buss ni ska köra är lika kall som det är utomhus. För övrigt Lars var de 15 resenärer ombord bara och Veolia hade en ledig buss på busstationen som var varm.

Det är trots allt förarens arbetsmiljö, oavsett bussbolag eller hur? Har en förare rätt att neka att köra en trasig buss eller är de bara och köra den iaf och se glad ut mot sina resenärer?

Det var mina frågor, inte ens kopplad till något specifikt företag!

Moderators edit: Tillägg till rubrik har gjorts för läsförståelsens skull.

buskörare

Vi har rätt att byta in bussar vi anser vara för kalla för att köras. Inte heller behöver vi ta ut bussar som är kallare än 10 +grader på rampen. Vet inte vad det är för avtal, om det är nått speciellt mellan Keolis och Kommunal. Men jag tycker det är bra och det är aldrig nått gnat om det heller. Vi t.o.m ställer turer för det om det inte finns annat att sätta ut.

admin

Citat från: RoggaBoy skrivet 24 januari 2011, 00:21:48 AM
Jag vet hur avtalet med Veolia ser ut gällande Linje 100 Söder, den frågan jag ställde var hur ni som förare agerat om en buss ni ska köra är lika kall som det är utomhus. För övrigt Lars var de 15 resenärer ombord bara och Veolia hade en ledig buss på busstationen som var varm.

Det är trots allt förarens arbetsmiljö, oavsett bussbolag eller hur? Har en förare rätt att neka att köra en trasig buss eller är de bara och köra den iaf och se glad ut mot sina resenärer?

Det var mina frågor, inte ens kopplad till något specifikt företag!

Fortfarande gäller att ifall man har synpunkter på att ha blivit redigerad, raderad, anser sig en tråd vara felaktigt låst osv. så tar man det med ett privat meddelande till moderatorerna.

I detta fall så kan snabbt orsaken till att tråden ändå låstes var att den handlade om en specifik händelse och ett specifikt företag då nämndes, något som man enligt reglerna på Bussnack då istället får ta med berört bolag eller huvudman. Var du intresserad av att diskutera något som detta mera allmänt är det ju bättre att du verkligen lägger upp det hela som en hypotetisk fråga och inte nämner några företag alls.

I det här fallet låter vi detta vara kvar och frågan som blir kvar är; - "Hur ni som förare agerat om en buss ni ska köra är lika kall som det är utomhus?" Vi förutsätter då att vidare svar i tråden utgår från den frågeställningen.

mushkot

Det är väl egentligen ett avvägande, som med allt annat. Jag råkade ut för det motsatta i somras, under sommarens varmaste dag (den dagen då 34,5° registrerades i hästveda ca en mil bort). AC'n i bussen fick spel och la av, inga fönster fanns att öppna förutom mitt (vilket bara gjorde att varmluften från bakre delen av bussen blåste på mig)   och elementen bak i bussen var på full värme. Med andra ord blev bussen en bastu på hjul. På chefens initiativ ställde jag någon tur då och då så jag kunde kyla av mig lite...  (Reservbussen stod på depån med grava elfel, bla var gaspedalen ur funktion.  Bra jobbat för 2 månader gamla bussar...)

Björn Lövdahl

Citat från: mushkot skrivet 24 januari 2011, 09:21:49 AM
Det är väl egentligen ett avvägande, som med allt annat. Jag råkade ut för det motsatta i somras, under sommarens varmaste dag (den dagen då 34,5° registrerades i hästveda ca en mil bort). AC'n i bussen fick spel och la av, inga fönster fanns att öppna förutom mitt (vilket bara gjorde att varmluften från bakre delen av bussen blåste på mig)   och elementen bak i bussen var på full värme. Med andra ord blev bussen en bastu på hjul. På chefens initiativ ställde jag någon tur då och då så jag kunde kyla av mig lite...  (Reservbussen stod på depån med grava elfel, bla var gaspedalen ur funktion.  Bra jobbat för 2 månader gamla bussar...)

Ska man ha en gaspedal också;)
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Ersa

Som busskunnig resenär har jag förståelse för att en dieselvärmare kan lägga av, och vetskapen om att detta på nya bussar beklagligt nog innebär att motorn själv inte så upp temperaturen på egen hand. Så istället för att gnälla på föraren som de flesta nöjer sig med att göra, så funderar jag istället på varför tillverkar man motorer som är beroende av en tilläggsvärmare för att ens komma upp i arbetstemperatur.

Sen får man ju ställa sig frågan: Är det inte bättre med en kall buss, än en ställd tur där ingen buss dyker upp? Det är inte så lätt att snabbt hitta en reservbuss, speciellt inte med rekordlånga linjer där bussarna utnyttjas maximalt 6-7 dagar i veckan. Kom även ihåg att bussarnas ålder och antalet reservbussar helt regleras av trafikhuvudmannens avtal, och att operatören inte har råd att betala fler bussar "ur egen ficka" - för då går ju kontraktet med låg vinst, eller rentav förlust.

mushkot

Citat från: Ersa skrivet 24 januari 2011, 10:39:31 AM
Som busskunnig resenär har jag förståelse för att en dieselvärmare kan lägga av, och vetskapen om att detta på nya bussar beklagligt nog innebär att motorn själv inte så upp temperaturen på egen hand. Så istället för att gnälla på föraren som de flesta nöjer sig med att göra, så funderar jag istället på varför tillverkar man motorer som är beroende av en tilläggsvärmare för att ens komma upp i arbetstemperatur.

Sen får man ju ställa sig frågan: Är det inte bättre med en kall buss, än en ställd tur där ingen buss dyker upp? Det är inte så lätt att snabbt hitta en reservbuss, speciellt inte med rekordlånga linjer där bussarna utnyttjas maximalt 6-7 dagar i veckan. Kom även ihåg att bussarnas ålder och antalet reservbussar helt regleras av trafikhuvudmannens avtal, och att operatören inte har råd att betala fler bussar "ur egen ficka" - för då går ju kontraktet med låg vinst, eller rentav förlust.

Detta tycker jag också är konstigt. För att hålla farten i 90 krävs ca 20 kW för en personbil, självklart mer för en buss. Räknar man då att motorn har en verkningsgrad på ca 40%, bör det bli minst 45-50 kW värme, vilket ju räcker till att värma ett hyreshus...

Mats Karlsson

Citat från: mushkot skrivet 24 januari 2011, 10:51:05 AM
Detta tycker jag också är konstigt. För att hålla farten i 90 krävs ca 20 kW för en personbil, självklart mer för en buss. Räknar man då att motorn har en verkningsgrad på ca 40%, bör det bli minst 45-50 kW värme, vilket ju räcker till att värma ett hyreshus...
Du blandar ihop effekt och värmeenergi! Det är motorns förlustvärme som värmer en buss. En buss som går i tätort med många stopp körs väldigt korta tider med högre effektuttag, varför värme inte hinner produceras i önskad takt. Därför har det varit problem med värmen i bussar i alla tider, även om motorerna hade något lägre verkningsgrader då. Idag är vi bortskämda med dieselvärmare på vintern och AC på sommaren.

mushkot

Citat från: Mats Karlsson skrivet 24 januari 2011, 11:36:42 AM
Du blandar ihop effekt och värmeenergi! Det är motorns förlustvärme som värmer en buss. En buss som går i tätort med många stopp körs väldigt korta tider med högre effektuttag, varför värme inte hinner produceras i önskad takt. Därför har det varit problem med värmen i bussar i alla tider, även om motorerna hade något lägre verkningsgrader då. Idag är vi bortskämda med dieselvärmare på vintern och AC på sommaren.
Nejdå, enkel matematik. Krävs 20 kW på hjulet för att hålla 90 och motorn har en verkningsgrad på 40%, så måste ju motorn ta 50 kW från bränslet om man förenklar och räknar bort övriga förluster dvs. De övriga 30 kW kan ju inte försvinna, utan bildar då värme.

Mats Karlsson

Citat från: mushkot skrivet 24 januari 2011, 11:57:51 AM
Nejdå, enkel matematik. Krävs 20 kW på hjulet för att hålla 90 och motorn har en verkningsgrad på 40%, så måste ju motorn ta 50 kW från bränslet om man förenklar och räknar bort övriga förluster dvs. De övriga 30 kW kan ju inte försvinna, utan bildar då värme.
Enkel matematik? Ja, förvisso, men man måste trots detta veta skillnaden på effekt (kW) och energi (kWh), samt vart motorns förlustenergi tar vägen. Man kan inte titta på enbart effekt, så som Du gör. Då missar Du tidsdimensionen. Den energidel som går till kylarvattnet och som i sin tur skall värma bussen, är bara en del av all förlustenergi. Om man inte tar ut hög effekt under lång tid så blir denna energidel väldigt låg.

mushkot

Citat från: Mats Karlsson skrivet 24 januari 2011, 13:12:37 PM
Enkel matematik? Ja, förvisso, men man måste trots detta veta skillnaden på effekt (kW) och energi (kWh), samt vart motorns förlustenergi tar vägen. Man kan inte titta på enbart effekt, så som Du gör. Då missar Du tidsdimensionen. Den energidel som går till kylarvattnet och som i sin tur skall värma bussen, är bara en del av all förlustenergi. Om man inte tar ut hög effekt under lång tid så blir denna energidel väldigt låg.
Jodå, det vet jag, och jag ser inget fel i att uttrycka det på detta viset. Var menar du att resten av effekten då skulle ta vägen? Inre friktioner i motorn genererar ju också till allra största delen värme (det enda jag kan komma på är ljud, och dessa effekter är försumbara).

I den väldigt enkla modell ovan räknade jag inte heller med andra förluster såsom elsystem, vilkas effekter definitivt märks då verkningsgraden på generatorer oftast är ganska dålig i motorer.  Dessa förluster kan lätt ligga uppåt 5 kW +. De 20 kW jag syftade på är momentaneffekt, kör du 90 i en timme har du alltså förbrukat 20 kWh bara för att övervinna luft- och rullmotstånd. Detta är dock endast knappt 40% av den energi som funnits i bränslet du förbrukat, resten har alltså mestadels har gått till värmeförluster i motorn..

Mats Karlsson

Citat från: mushkot skrivet 24 januari 2011, 14:46:45 PM
Jodå, det vet jag, och jag ser inget fel i att uttrycka det på detta viset. Var menar du att resten av effekten då skulle ta vägen? Inre friktioner i motorn genererar ju också till allra största delen värme (det enda jag kan komma på är ljud, och dessa effekter är försumbara).

I den väldigt enkla modell ovan räknade jag inte heller med andra förluster såsom elsystem, vilkas effekter definitivt märks då verkningsgraden på generatorer oftast är ganska dålig i motorer.  Dessa förluster kan lätt ligga uppåt 5 kW +. De 20 kW jag syftade på är momentaneffekt, kör du 90 i en timme har du alltså förbrukat 20 kWh bara för att övervinna luft- och rullmotstånd. Detta är dock endast knappt 40% av den energi som funnits i bränslet du förbrukat, resten har alltså mestadels har gått till värmeförluster i motorn..
Den energi som inte kan tas ut på vevaxeln försvinner genom mekaniska förluster och värmeförluster. Värmeförlusterna kan delas upp i tre större delar, de som förs bort genom kylsystemet, de som försvinner ut med avgaserna och de som strålar ut genom motorblocket. Det blir alltså inte mycket värme kvar som behöver kyls bort.

JR

Om man kommer till en buss som är t ex -15 med utetemp -15 så kan man ju kolla om värmaren går igång innan man beslutar sig för att ta en annan buss (kollegan, arbetskamraten kan ju glömt,struntat i att ställa tiduret) Går värmaren så får man ju rätt så snabbt värme ibussen. Det är ju trots allt en förutsättning att det är en engångförteelse eller att det finns en rimlig förklaring till att värmaren inte är påslagen

Jonas Strömblad

Det beror väl på vad det är för buss!
Får man en "riktig" buss som är lite kall kör man med den. Risken är annars att man får något man inte vill ha (B9S  ;D ) om man säger till...

Får man en kall B9S kan det i alla fall inte bli sämre om man säger till att man vill ha en varmare buss  8)

/J

RoggaBoy

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 januari 2011, 02:28:30 AM
Vad tackar du mig för?

Jag HAR inte låst nån tråd? eller på annat sätt agerat, skärpning tack!

Sedan så framgick det inte av din historia att det fanns en reservbuss tillgänglig direkt så det var lite svårt att anta.
Och... givetvis är din frågeställning/synpunkt etc riktad till Veolia annars hade du knappast skrivit så i rubriken

Nej, du har självklart inte låst någon tråd och det vet jag med!

Det fanns ingen reservbuss på garaget i Umeå utan man lyckades som tur var få fram en i Skellefteå (Gissar att skelleftebuss ställde upp igen!) och varför det blev Veolia i rubriken är ju för att dom har trafiken helt enkelt, de hade ju varit enkelt att kolla upp iaf, och på nätet i artikeln som jag inte kunde länka till i min iPhone 4 så stod även Veolia med.

Funderingarna om förare var rent generella oavsett bolag dock om man är tvingad att köra en buss som i detta fall var lika kall i som utanför, -16 grader!

Återigen, inget var riktagt mot dig, förutom att de var ungefär 15 resenärer så i värsta fall hade två taxi kunnat köras till Skellefteå till den buss som man efter vägen kunde få fram på nåt sätt, eller ja inte vet jag men inte är väl det den bästa arbetsmiljön för föraren heller att köra i minusgrader.