Veolia kör med kall buss på Linje 100

Startat av RoggaBoy, 23 januari 2011, 22:15:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggaBoy

I torsdags så skulle mi flickvän åka från Umeå till Boliden med byte i Skellefteå. Resan började med Linje 100 mot Luleå och innan någon klev på kom föraren ut och sa till att bussen är kall fast dom försökt få värmen att fungera i en timme på garaget och att det inte fanns någon annan buss ledig. Han sa sen att även han får köra i en lika kall buss och hade mössa/vantar samt jacka på sig.

Alla blev tvingade att betala för att åka med en iskall buss och efter att färden börjat mot Skellefteå så får föraren veta att en ny buss finns i Skellefteå att byta till för vidare färd. Har varit två artiklar om det i VK, men har inte kunnat kolla på nätet ännu då det här skrivs i min iPhone 4.

Funderingarna är, har inte föraren rätt att neka den bussen med tanke på att det var -16 ute och ingen värme alls i bussen? Kräva betalt var enligt mig fel när inte Veolia kan leverera en varm
buss, bussvärden sålde/bjöd inte heller på någon varm dryck samt ingen film visades. Trodde den norrgående Linje 100 skulle ha kvar servicen för bussvärden var med, men allt hade väl frusit fast för honom.

Vad skulle ni gjort?

Enligt Veolia så var det en trasig dieselvärmare samt att bussarna är 8år gamla som gör att dom är kalla men att vi ska få 21 nya bussar i trafik i slutet av februari varav 3 i reserv, men till Sundsvall blir de ju bara de gamla, en del med trasiga toaletter för såna har rullat Sundsvall - Umeå där toaletten frusit sönder av kylan.

Det är ju knappast vi resenärer som skall drabbas fast en buss är 8år om man sköter om bussen hela tiden! Vara snabb att sälja bussar är man innan man ser att de man har kvar fungerar och kan ge oss en varm resa vintertid, för de kan vi klart kräva!

Man får verkligen vad man betalar för!

Ersa

Känner att jag får upprepa mig från en annan tråd:

I sådana här fall hjälper ett negativt inlägg i detta forum inte ett dugg. Dessutom vill vi helst inte ha rena klagomål mot bussföretag här, då SvOF ändå inte är en förening som arbetar med att ta in klagomål mot alla Sveriges bussföretag.
Vänd er hellre direkt till bussföretaget för att meddela sånt här. Telefonnummer finns på bussföretagens hemsidor. Under annan tid än kontorstid kan även den lite väl långa vägen via trafikhuvudmannen fungera.