Pressklipp Metropol i Lagos Nigeria! Den otroliga bilden!

Startat av Mr H, 23 januari 2011, 18:17:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H

Mr H

Jonas Sandqvist

Det här ver en mycket intressant läsning! Tack för det  :)

Hälsar Jonas  :)

för alla

Tänkte på skrotning dessa bussar såldes till skrotning men hamnade ändå hos annan ägare i trafik o de va väl bra. Hoppas slagsmålen vid busshålplatserna försvann oxå.  synd bara med alla mutor som säkert betalades ut
o så blev de 20 år gamla bussarna bara blev 8 år föryngringsprocess under resans gång kanske

hur som råkade ut för samma sak skulle skrota bilen o tar kontakt med skrota.nu som åker runt o hämtar bilar för skrotning lämnar nyckel o papper på bilen under solskyddet som vi kommer överens om o de hämtar när ja e på jobbet
men istället för skrot säljer de skrot bilen till ngt företag
Inte gör de mig ngt men sker både för o nu helt enkelt

Matte

Citat från: för alla skrivet 27 januari 2011, 02:24:42 AM
hur som råkade ut för samma sak skulle skrota bilen o tar kontakt med skrota.nu som åker runt o hämtar bilar för skrotning lämnar nyckel o papper på bilen under solskyddet som vi kommer överens om o de hämtar när ja e på jobbet

Har råkat ut för liknande och kollade upp det där lite med Polismyndigheten. Och det är ju så att dom får göra som dom själva vill efter som du inte längre är ägare till din fd fordon. Antingen skrota eller sälja som skrot eller renovera. Många många gamla skrotade bilar blir Folkracebilar eller något annat innom motorsport. Eller så kan man köpa en hel bil som är anlämnad för skrotning. Men då finns inte reg nr kvar. Du kan i stort sett kontakta en skrotfirma för att skrota ett fordon och betala för att dom ska skrota den det och sedan kan dom renovera fordonet och sen kan du hitta samma fordon till salu med samma regnr på en annons eller hos en bilhandlare. Samma gäller när bilen blivit inlöst som skrot av försäkrings bolag då dom ej vill reparera pga för stora kostnader. Då kan olika verstäder köpa fordonet på auktion och sedan renovera och sälja fordonet igen.

Björn Forslund

Citat från: för alla skrivet 27 januari 2011, 02:24:42 AM
Tänkte på skrotning dessa bussar såldes till skrotning men hamnade ändå hos annan ägare i trafik o de va väl bra. Hoppas slagsmålen vid busshålplatserna försvann oxå.  synd bara med alla mutor som säkert betalades ut
o så blev de 20 år gamla bussarna bara blev 8 år föryngringsprocess under resans gång kanske

I det här fallet, med Metropolerna, var det troligen skrivet någon form av överenskommelse att bussarna såldes som skrot och skulle skrotas. Men bussarna bollades vidare i flera led och den förste köparen kunde i princip svära sig fri från ansvar, eftersom det var i ett senare led bussarna såldes på export. Givetvis hade alla inblandade i kedjan av företag ett samarbete. Jag vet inte om det inleddes någon rättslig process mot de inblandade i den här affären. Mr H har kanske mera urklipp om ett eventuellt efterspel?

Matte

Citat från: Björn Forslund skrivet 27 januari 2011, 08:59:02 AM
I det här fallet, med Metropolerna, var det troligen skrivet någon form av överenskommelse att bussarna såldes som skrot och skulle skrotas. Men bussarna bollades vidare i flera led och den förste köparen kunde i princip svära sig fri från ansvar, eftersom det var i ett senare led bussarna såldes på export. Givetvis hade alla inblandade i kedjan av företag ett samarbete. Jag vet inte om det inleddes någon rättslig process mot de inblandade i den här affären. Mr H har kanske mera urklipp om ett eventuellt efterspel?

Ja jag förstod att det va så i det aktuella fallet med Metropolerna. Men jag förklarade lite hur det iallafall kan gå till idag med skrotade fordon. Har fått svar på detta via Polismyndigheten för inte så länge sedan då jag hade problem. Jag fick då några böter på en bil jag hade skrotat för 1½ år sedan. Efter som jag va senast registrerade ägare så sändes allt till mig. Men allt löste sig tillslut då skrot firman hade "glömt" att rätta till något.