Löner vid konkurs

Startat av nimbra, 22 januari 2011, 14:15:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

nimbra

Det förekommer att bussbolag går i konkurs och vad händer med löner och innestående semester, går det förlorat?

MartinMartin

Citat från: nimbra skrivet 22 januari 2011, 14:15:53 PM
Det förekommer att bussbolag går i konkurs och vad händer med löner och innestående semester, går det förlorat?

Nej, i Sverige har vi statlig lönegaranti.

Lusan

Då jag tidigare har arbetat på PTS har jag lite erfarenhet av detta. Den statliga lönegarantin träder in, det finns lite regler kring detta, de hittar du på Länstyrelsens hemsida. Viktigt är dock att man har antecknat när man har arbetat så att inga frågor uppstår. Men, man blir inte utan pengar.

Wetjo

Citat från: Lusan skrivet 22 januari 2011, 14:37:56 PM
Då jag tidigare har arbetat på PTS har jag lite erfarenhet av detta. Den statliga lönegarantin träder in, det finns lite regler kring detta, de hittar du på Länstyrelsens hemsida. Viktigt är dock att man har antecknat när man har arbetat så att inga frågor uppstår. Men, man blir inte utan pengar.

Också viktigt att anmäla sig till Arbetsförmedlingen samma dag som "konkursutbrottet". Eftersom Lönegarantin har ett maxbelopp per anställd, kan man ibland ansöka om att få A-kassa från första arbetslösa dag. Dvs den dag som lönegarantin tar slut.

Lusan

Man blir uppsagd av konkursboet och har då sin uppsägningstid då man får ut lön. Detta gäller om man inte har arbete, eller om arbetet ger mindre i lön. Om ens fodringar överstiger maxbeloppet måste man söka ersättning hos konkursboet, man har med andra ord en fodran på konkursboet. För att inte komma över denna summa som betalas ut är det viktigt att ett företag försätts i konkurs snarast möjligt vid problem med löneutbetalningar. En lönefodran bakåt i tiden gäller endast 3 månader från den dag då en konkursansökan är inlämnad hos tingsrätten. Med andra ord vänta inte för länge.

ch

Man följer också lagen när det gäller uppsägningstid. Så även om du har ett anställningsavtal som säger att du får 6 månaders uppsägningstid så är det nada värt om företaget går i konkurs. Eventuell semesterersättning utbetalas som en slutlön.

Lusan

Just precis. Ev innestående semester men även ev komptid skall betalas ut, räknas som lön.

Staffan Sävenfjord

Citat från: ch skrivet 24 januari 2011, 19:26:43 PM
Man följer också lagen när det gäller uppsägningstid. Så även om du har ett anställningsavtal som säger att du får 6 månaders uppsägningstid så är det nada värt om företaget går i konkurs. Eventuell semesterersättning utbetalas som en slutlön.

Jo, du kan få din lön även om du har sex månaders uppsägningstid. Den statliga lönegarantin är dock begränsad till fyra basbelopp, alltså f n 169 600 kronor. Men lite hopsamlad övertid och outtagen semester så kan det ju bli lite mer än så på 6 månader.

http://www.lansstyrelsen.se/lst/sv/amnen/Statlig_lonegaranti/
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)