Varför gjorde Säffle dragfordonet och Hägglunds släpet?

Startat av Hagglunds, 21 januari 2011, 22:25:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hagglunds

www.svenskbusshistoria.se/go?id=23596

Fick denna länk på msn av en som gillar gillar bussar men främst tunnelbanevagnar och halkade just på den frågan.

Varför valde man att dela upp tillverkningen och göra en del var?

Nån som har bild på denna eller motsvarande?


bilomnibussen

Hej! Jag tolkar det så, att Hägglunds tillverkade chassiet till släpet, liksom Volvo tillverkade chassiet till dragvagnen, så fick båda enheterna Säfflekaross.
Mvh Jan G

M

Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 januari 2011, 23:30:40 PM
Ja Hägglunds byggde släpen fram till 1983.

Jag var med och byggde släpchassi nummer 2 hösten 1980. Nummer 1 bör vara byggt på våren/sommaren 80.

/M

M

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 januari 2011, 09:32:50 AM
Den första till kund togs ju i trafik i januari 1980 så jag antar att du avsåg 1979 ;)
Nej Volvosläp nummer 2 byggdes på hösten 1980. Det du avser måste vara Säfflebyggt Hägglund/Shenk släp. Vill minnas att han som byggde Volvosläp nr 1 började på våren 1980 så det kan inte vara det du menar. Det fanns förvisso ett uddasläp som var byggt på en axelram till B10R, Kan nog vara den vagnen du menar.

/M

Mats Karlsson

Citat från: Hagglunds skrivet 21 januari 2011, 22:25:26 PM
www.svenskbusshistoria.se/go?id=23596

Fick denna länk på msn av en som gillar gillar bussar men främst tunnelbanevagnar och halkade just på den frågan.

Varför valde man att dela upp tillverkningen och göra en del var?

Nån som har bild på denna eller motsvarande?
Jag vill minnas det var så att SL ville ha en helsvensk ledbuss när H22-bussarna beställdes. Tidigare hade tyska släpchassin använts på ledbussar. Nu gavs Hägglunds i uppdrag att konstruera och bygga släpchassin. Volvo kom väl snart med ett eget komplett ledbusschassi, så det var inte så lång tid Hägglunds var inblandade. Några år senare kom jag att jobba ihop med Hägglunds släpchassikonstruktör i ett annat projekt. Då berättade han lite om dessa chassier.

Hägglundssläpen numrerades 001-242 vad jag lyckats utröna (=242 st), där 202 hamnade under SL-bussar (190 st H22 och 12 st H24). Vart övriga 40 chassier hamnade vet jag ej, likaså inte om det blev fler än 242 tillverkade. Leveranserna skedde åren 1980-84. Från 1983 kunde Volvo erbjuda ett eget ledbusschassi, varför behov av Hägglunds lösning inte längre fanns.

M

Jag vet att Säffle tog över utrustning från Hägglunds men om det var samtidigt med att Hägglunds slutade att bygga bussar vet jag inte. Hursomhelst så byggde Säffle Hägglund/Shenker släp tills att Volvo kom med egna. Detta hörde jag från "Aron" i Säffle för ett antal år sedan. Jag kan ju förvisso minnas fel men tror inte det.

/M

Mats Karlsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 januari 2011, 14:43:59 PM
Bussarna till SL var då H22 5932-6083, 6256-6293 och H24 6244-6255 om jag räknat rätt, 6291 hade där Hägglunds nummer 242.

Även Örebro 468 & 210 samt några SJ Bussar ska ha haft släp från Ö-vik
Intressant! Jag funderade faktiskt på om 468 och 210 hade Hägglundschassier, eftesrom dessa är de enda Säffle-karosserade ledbussar som tillverkades under tiden 1980-83, jämsides med SL-bussarna. Sedan har vi SJ som fick ledbussleveranser från Säffle från 1983 (nr 2263-2281), men då hade redan SL H22 6426-6441 (=16 st) och H23 6451-6466 (=16 st) hunnit levereras. Jag har ennotering att dessa hade Volvo-chassier, så varför skulle då SJ-bussarna få Hägglunds-chassier? Eller var det så att nämnda H22 och H23 också hade Hägglundssläp? I så fall blir det 34 chassier ihop med Örebro-bussarna. Kvar blir 6 chassier som kanske satt på de första SJ-bussarna i serien 2263-2281, vilket i och för sig inte låter troligt. Så har vi de tre Enköpings-ledbussarna hösten 1983. Vad hade dessa för släpchassier?? Plats för forskning, med andra ord! 

SL i Wien

#8
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 januari 2011, 15:47:13 PM
Ja du, den som det visste.
Den sista med tillv nr 242 levererades till kund 13 mars 1984
Invändigt på förarplatsen var det lätt att se om det var Volvo eller Hägglund som byggt släpet, på bussar med Hägglundssläp var manometern för bromstryck etc för släpet monterad i separat panel längst till höger medans de Volvobyggda hade denna integrerad i den vanliga instrumenteringen.

Som här, att se på bilden ...

SL H22 6076 (senare Swebus 1443) med Hägglund släp 167 i Spårvägsmuseet 08/2010

... en dammvippa förut skulle kanske gjort bilden skarpare  ::)


yngrot

Trevlig bild ändå utan damvippa.. ;) syns att den är väl använd både på ratt och pedalgummi . Intressant med värmerör dragna bakom ratten till element S-L special??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina