Buss bromsade för bil, passagerare till sjukhus.

Startat av mushkot, 21 januari 2011, 22:05:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mushkot

http://www.sydsvenskan.se/lund/article1362255/Passagerare-skadad-nar-buss-bromsade.html

Tyvärr blir man inte ett dugg förvånad, händer nästan varje gång jag kör att jag får bromsa för bilister utan vett och omdöme. Bussar verkar trigga någon form av primitiv instinkt hos bilister, och måste passeras till varje pris...

Ersa

Gärna ska de skynda sig att köra om bussen för att några hundra meter senare ändå svänga av. Värst är de när de ska svänga av åt vänster, fast får möte och måste stanna upp och därmed hindrar bussen de kört om från att fortsätta passera rakt fram. Man ska helst inte använda kompressorhorn och 6 st extraljus inne i tätbebyggt område, men nog kliar det i fingrarna ofta.

Angående artikeln är det nästan bättre att det får smälla med den vårdslöse bilisten ibland, hellre än att oskyldiga resenärer skadas. Har inte det blivit många fler aggressiva bilister i trafiken bara de senaste 4-5 åren?

http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article8405186.ab

Björn Ax

Ja det är nåt hos bilister som triggas igång när dom ser en buss.

Använder tutan och helljuset många fler gånger när jag kör buss än när jag kör bil.

Jag önskar vi hade samma tutor som KR har på sina bussar. Våra låter bara fjantiga. :)

Magnus

Tyvärr så är det ju inte bara bilister som kör som krattor heller, hur ofta händer det inte att man får tvärnita för bussar/lastbilar som svänger ut rakt framför bilen? Många verkar tro att det är störst först som gäller. Så tyvärr är det här ett problem i trafiken oavsett vilket slags fordon man kör..

Nico

Kruxet är väl att många bilister ofta inte har en susning om hur tunga fordon beter sig osv. Var för en del år sedan framme på en olycksplats där det rörde sig om lite plåtskador. En bil skulle ut på en huvudled och hade visserligen (visade det sig) observerat bussen som kom, men ändå kört ut. Situationen var aningen tvär, därav min närvaro, så jag fungerade lite som medlare och oftast så går det då bättre om alla får prata lite var för sig. I det sammanhanget kröp det då fram att bilisten tänkte på bussar (och troligen då även lastbilar) som långsamma fordon och något som man lätt kunde tränga sig ut före, om eller förbi.

När jag då lite försynt påpekade att t.ex. 50 km/h faktiskt är exakt samma hastighet för en bil som för en buss, medan däremot acceleration/deceleration skiljer sig och påverkas av bl.a. fordonsvikt, blev bilföraren lite tyst. Ska inte svära på det, men min uppfattning är att så långt hade bilföraren faktiskt inte tänkt. Synsättet att likställa tunga fordon med långsamma fordon är nog tyvärr ganska vanligt, i synnerhet bland människor som inte har egen erfarenhet av tung trafik, och det kan nog förklara en hel del av dessa 'nära ögat' händelser som inträffar lite nu och då.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

mushkot

I Kristianstad hände det flertalet gånger att jag blev omkörd när jag stannat vid ett övergångsställe och folk var på väg över! Jag satt alltid med handen på tutan för att ev varna de som var på väg över, lyckligtvis var de också observanta, så det behövdes aldrig...

Men just tutan är en av de få saker jag gillar på citelis. Rullade en dag mot slutet av en hållplats, då ett gäng ungdomar korsade gatan framför mig. De flesta hade god marginal, men sedan kom där en eftersläntare som nonchalant tittade på mig och klev ut framför bussen på kanske 5 meters avstånd så jag blev tvungen till att tvärbromsa. Då ilsknade jag till... Hon försökte behålla den nonchalanta minen, men det är svårt när man blir livrädd...

Ersa

Citat från: Nico skrivet 22 januari 2011, 00:30:21 AM
I det sammanhanget kröp det då fram att bilisten tänkte på bussar (och troligen då även lastbilar) som långsamma fordon och något som man lätt kunde tränga sig ut före, om eller förbi.

När jag då lite försynt påpekade att t.ex. 50 km/h faktiskt är exakt samma hastighet för en bil som för en buss, medan däremot acceleration/deceleration skiljer sig och påverkas av bl.a. fordonsvikt, blev bilföraren lite tyst. Ska inte svära på det, men min uppfattning är att så långt hade bilföraren faktiskt inte tänkt. Synsättet att likställa tunga fordon med långsamma fordon är nog tyvärr ganska vanligt, i synnerhet bland människor som inte har egen erfarenhet av tung trafik, och det kan nog förklara en hel del av dessa 'nära ögat' händelser som inträffar lite nu och då.

Där kan du ha en poäng här. Det är väl även därför många bilister blir arga när en buss faktiskt kör i lagstadgad högsta hastighet. Då tar de sig ju inte om. De två grövsta utskällningarna jag fått i yrket var när jag körde kring 70 km/t på två olika 70-vägar. En gång på farthållare genom en allé i Roslagen och en gång när jag skrämt upp en liten Neoplan i nästan 65 km/t på tvåfilig 70-väg i Umeå tätort. Båda gångerna fick jag höra från arga bilister öga mot öga hur en enormt vårdslös förare jag var som körde så fort. Att både jag och bilisterna vid "fortkörningstillfällena" blev omkörda av andra bilister (inkl en tung lastbil) som körde i minst 90 km/t verkade de inte bry sig om, och efter att de sagt att de hade "skrivit ner mitt nummer" frågade jag dem om de även skrev ner numren på alla andra bilar och lastbilen som bevisligen körde över 90. Fick inget bra svar på det, så jag upprepade mig i högre volym att de borde skynda sig iväg och skriva ner numren på dessa bilar ögonblickligen.

Minns även kvinnan i villaområdet som ringde och tyckte att det var fullständigt livsfarligt att skolbussen en gång/dygn kröp förbi hennes hus i 10 km/t efter att ha lämnat av barn vid samhällets skola. Då svarade jag det tyckte minsann Persson, Mattsson och Svensson på den andra gatan också, så vilken väg skulle vi köra om alla vägar är livsfarliga. Skulle småbarnen gå 2-3 km genom alla gator i byn istället? Fick inget bra svar på det heller - bara att utanför hennes hus skulle inga bussar gå.

Magnus

För att få lite nyans i debatten :) Så kan ju jag berätta om bussföraren som tyckte det var en bra idé att köra ut skolbussen full med skolbarn framför mig på riksväg 50 när jag kom i runt 100km/h..

New_options

Om man ska prata moral, trafikvett och hänsyn så borde mången busschaufför tänka till ett par varv.

Allt för ofta får man både helljusblink och tuta som hälsning för att man när man passerat halva bussen som står vid hållplatsen blinkar in till kanten anses vara i vägen när chauffören plötsligt slår om blinkersen och vräker bussen åt vänster.

Ja, på 50-väg har bussar företräde, men det förutsätter även att ni blinkar ut innan ni börjar köra!

mushkot

Citat från: New_options skrivet 22 januari 2011, 12:56:21 PM
Om man ska prata moral, trafikvett och hänsyn så borde mången busschaufför tänka till ett par varv.

Allt för ofta får man både helljusblink och tuta som hälsning för att man när man passerat halva bussen som står vid hållplatsen blinkar in till kanten anses vara i vägen när chauffören plötsligt slår om blinkersen och vräker bussen åt vänster.

Ja, på 50-väg har bussar företräde, men det förutsätter även att ni blinkar ut innan ni börjar köra!

Självklart finns rötägg även i yrkestrafiken, det går inte att sticka under stol med. Men, enligt mina egna observationer, är det betydligt vanligare med incidenter bil-buss än buss- bil (eller bil-bil för den delen märkligt nog).

Just hållplats och utfart från sådan så är det klart att det finns vissa som är väl hårda med att köra ut. Men, som bussförare blir man oftast MYCKET irriterad på bilister som skall tränga sig före till varje pris, vid varje hållplats. Man har ständigt klockan som tickar på minus väl synligt, och man tappar 5 sekunder för varje bil. Nu låter det inte så mycket, men tänk då det inte är ovanligt att en linje har 40-50 hållplatser, vilket då lägger på ett par minuters försening på en hel linje, mínuter man inte har. Här har jag tilloch med vart med om någon som börjat köra om när jag lämnade hållplatsen (han var då kanske 100m bort). Trodde han skulle köra in igen när han märkte att bussen faktiskt inte tar så lång tid på sig upp till 50 som vissa verkar tro, men nejdå. Ännu märkligare var att han inte körde fortare än 50. När han höll på att ta mitt främre högra hörn fick jag bromsa och tuta, efter några svajningar svängde han vänster 50 meter längre fran...

Själv kör jag alltid sakta och är berädd att lämna företräde när en buss står vid en hållplats, beredd att lämna företräde, precis som jag gör vid en väjningsplikt eller högerregel...

MartinMartin

Citat från: mushkot skrivet 22 januari 2011, 14:02:35 PM
Själv kör jag alltid sakta och är berädd att lämna företräde när en buss står vid en hållplats, beredd att lämna företräde, precis som jag gör vid en väjningsplikt eller högerregel...

Jo, men det är ju som med allt här i världen. Alla utgår ju från sin värld. Vi som kör tung trafik vet ju hur det fungerar, och jag skulle aldrig få för mig att köra med personbil i bredd med en buss/lastbil i en rondell t.ex men den som bara kör sin Nissan Micra tänker ju inte på hur mycket plats ett större fordon kräver. Men en bra yrkesförare inser ju att alla inte har samma förutsättningar och låter ju därför heldre nån göra fel än hävdar sin rätt och bidrar till en olycka.

Ersa

Det måste ju vara därför gemene bilist i hela Sverige hatar spårvagnar och gör allt vad de kan för att de inte ska införas någonstans. Man vet om att spårvagnar alltid har företräde och tål inte dessa "diskriminerande" regler. Man kallar dem då för "livsfarliga" när de krockar med de bilister som tränger sig före dem. Min ständiga motfråga är: Om det går en spårvagn (eller buss) låt oss säga var 5:e minut på en väg. Varför ska då en massa bilar och gående hoppa ut framför den? Varför ska alla ha "rätt" att stoppa upp kollektivtrafiken med t.ex felparkerade bilar? Om en ledbuss med 70-80 resenärer inte hinner stanna vid ett obevakat övergångsställe, t.ex pga halka/nedförlut eller för att den gående inte var nog nära övergångsstället, så blir den ende gångtrafikanten ruskigt arg och kränkt och måste både hytta med näven och ringa kommunen.

Det är som när man besöker i Östersund. När man väl tagit sig ut på Kyrkgatan efter att ha trängt sig förbi alla som stannar och pratar med varandra mitt i dörrhålen där det är som mest trångt, ser man alltid hur nån tar fart och springer ut framför den enda stadsbuss som rullar in på gatan vid den tiden. Man måste tydligen springa ut före bussen, fast det är helt tomt bakom den.

mushkot

Citat från: MartinMartin skrivet 22 januari 2011, 14:11:03 PM
Jo, men det är ju som med allt här i världen. Alla utgår ju från sin värld. Vi som kör tung trafik vet ju hur det fungerar, och jag skulle aldrig få för mig att köra med personbil i bredd med en buss/lastbil i en rondell t.ex men den som bara kör sin Nissan Micra tänker ju inte på hur mycket plats ett större fordon kräver. Men en bra yrkesförare inser ju att alla inte har samma förutsättningar och låter ju därför heldre nån göra fel än hävdar sin rätt och bidrar till en olycka.

Självklart tar även jag hänsyn till viss bristande förståelse, men nu reagerar jag inte förrän det är någon som bara behövt släppa på gasen lite (eller låtit bli att trycka den i botten). Brist på förståelse kan jag acceptera, brist på respekt har jag däremot lite svårare med...

Ersa

En kvinna skrek en gång en massa okända saker åt med då jag blinkade med helljuset åt henne utanför ett köpcentrum där hon blockerat bussfilen. Snacka om att projicera sitt eget felaktiva beteende på bussföraren. När hon skrikit i 5 sekunder började dock bussresenärerna på hållplatsen framför hennes bil skrika på henne att flytta sig, så att de kunde få sin buss nån gång.

Enda gången jag tryckt till en bilist som trängt sig var när jag svängde ut ur en tunnel, åt höger i en T-korsning. Plötsligt kör det om en liten röd bil med helt intryckt höger bakdörr och en arg tant hoppar ur och skriker "Du körde på mig där borta!" och pekar mot korsningen. Jag frågade henne hur jag kunde ha kört på henne om hon körde bakom mig, ch det visade sig då att hon kört upp på vänstra trottoaren och försökt tränga sig förbi samtidigt som ledvagnens bakände svängde ut åt vänster. Men när jag fick grönt ljus och började rulla innan svängen var det ingen bil vid det bakhörnet, så hon måste ha gasat om mitt i svängen.

Får man som B-körkortselev inte lära sig hur tunga fordon beter sig på vägarna. Hur mycket utrymme de tar rent storleksmässigt? Man ska ju trots allt samsas med långtradare och ledvagnar på vägen, även om man bara kör en Nissan Micra själv.

Ersa

Citat från: mushkot skrivet 22 januari 2011, 14:29:54 PM
Självklart tar även jag hänsyn till viss bristande förståelse, men nu reagerar jag inte förrän det är någon som bara behövt släppa på gasen lite (eller låtit bli att trycka den i botten). Brist på förståelse kan jag acceptera, brist på respekt har jag däremot lite svårare med...

Brist på respekt är lika illa oavsett om det är en bil eller buss som tränger sig före aggresivt. Men argumentet att "yrkesförare ska veta bättre" verkar samtidigt leda till att alla bilister har frikort att göra vad de vill. Jag tycker att man har precis lika stort ansvar att bete sig korrekt oavsett vilket körkort man har eller typ av fordon man kör. Yrkesförare ska inte veta bättre. De och de andra trafikanterna ska bete sig lika proffesionellt allihopa.