Buss bromsade för bil, passagerare till sjukhus.

Startat av mushkot, 21 januari 2011, 22:05:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

Citat från: Ersa skrivet 22 januari 2011, 14:38:28 PM
Får man som B-körkortselev inte lära sig hur tunga fordon beter sig på vägarna. Hur mycket utrymme de tar rent storleksmässigt? Man ska ju trots allt samsas med långtradare och ledvagnar på vägen, även om man bara kör en Nissan Micra själv.
B-aspiranter av idag utbildas inte i större fordon än rumphuggna bilar a´la Golfklass och då får åtminstone jag en känsla av att de
saknar sinne för hur mycket plats tunga fordon tar samt att "jag kan minsann parkera överallt."
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

sukkeri

Det har hänt mig ett antal gånger att jag har börjat köra ut i en korsning utan att ha sett fordon som kommit på huvudväg. Som tur har inga olyckor skett, men jag förstår att olyckor och tillbud kan ske även den "bäste".

lil-sis

Vem är det som ska vara vållande till kroppsskada? Den bromsande föraren eller bilisten?  ???

New_options

Alla ska kunna hantera sitt fordon ja, men att yrkesförare anses ha större vana/erfarenhet och därför ska kunna hantera fordonet än bättre är väl ganska självklart?

mushkot

Citat från: New_options skrivet 23 januari 2011, 11:25:59 AM
Alla ska kunna hantera sitt fordon ja, men att yrkesförare anses ha större vana/erfarenhet och därför ska kunna hantera fordonet än bättre är väl ganska självklart?
Det var nog häri poängen låg; brist på förståelse/erfarenhet kan man ju mer förstå i fallet icke-yrkesförare, brist på respekt för andra är lika illa vem som än sitter bakom ratten. Det märks oftast ganska tydligt vilket av det ovanstående det handlar om i de situationer som uppstår.

Sen att icke-yrkesförare saknar den förståelse som ibland behövs när det handlar om att samverka med tyngre fordon är ju galet i sig, men kan nog inte helt skyllas på denne.

lil-sis

Citat från: New_options skrivet 23 januari 2011, 11:25:59 AM

Ja men det ursäktar ju inte många "övriga" trafikanters sanslösa idiotbeteende.

Yrkesförarna räddar otaliga situationer, dagligen. Just för att de kan läsa trafiken och hantera sitt eget fordon.

New_options

Men... jo, många yrkesförare kan köra bra - förbluffande många gör det inte.