Gamla hederliga SJ-bussar på nya Fjärrbusstationen i Borås

Startat av Bengt H, 21 januari 2011, 19:16:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

För en tid sedan var det någon som efterlyste bilder på gamla hederliga SJ-bussar. Här är en hel hop på en och samma bild. Gamla är de i dag, men det var de knappast när jag tog bilden. Hederliga var de förmodligen för jag har aldrig träffat på en ohederlig buss. Förutom SJ-bussarna ser vi en blå buss. Det är Alfred Alfredssons nyaste buss. Efter att han köpt denna Volvo B635-Hägglund med ett rejält godsutrymme baktill, köpte han inga fler bussar. Han sålde knappt några heller, utan det nya garaget vid Göteborgsvägen fylldes med avställda gamla pärlor medan de nyare fick stå utanför. Så småningom sålde han bolaget, eller om det var arvingarna som gjorde det, och sedan byttes snabbt vagnparken ut.

Platsen kallades på min tid för Nya Fjärrbusstationen. Den gamla fjärrbusstationen låg ett par kvarter från Södra torget och var klar ungefär samtidigt som lokaltrafiken samlades där 1937. Tidigare hade den del av lokaltrafiken som sköttes Borås omnibus central hållplats på Stora torget och linjerna som kördes av Borås åkeri hade sina centrala hållplatser på gatorna vid Södra torget. Bussarna till ladsbygden (fjärrbussarna) hade hållplatser på olika håll i staden innan de samlades på Fjärrbusstationen.

I samband med att Centralbron byggdes på 1950-talet, sprängdes en del av Krokshallsberget bort vid Borås central och lämnade plats för en ny Fjärrbusstation. Den togs ibruk någon gång i mitten av 50-talet. Jag tror att det var 1955. Länge gick det dock turer från den gamla fjärrbusstationen som passade till arbetstiderna. Det fanns stora arbetsplatser som Algots, Eiser, Bröderna Wennerlund och Allmänco i kvarteren där. Annars blev den gamla fjärrbusstationen parkering, både för bilar och bussar. Stadsbussarna hade flera platser där de bussar som inte behövdes mellan morgonens och eftermiddagens högtrafiktid kunde vila. Det byggdes till och med en varmvattenramp som bussarna kunde kopplas till. Stationsbyggnaden för Gamla Fjärrbusstationen fanns kvar in på 60-talet. När arbetena för den nya motorvägen på vilken riksväg 40 skulle dras genom staden satte fart i mitten av 1960-talet ändrade området karaktär och bussparkeringen försvann. Idag finns Pinocciostatyn på den plats där fjärrbussarna en gång i tiden stod.

Peter Öden

Hej !

Tack Bengt för en mycket trevlig nostalgisk bild.
Vilken är den blåa Hägglundaren på bilden ??

Mvh Peter Ö

Jan Sjöberg

I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

bilomnibussen

Fin bild, roligt att se alla SJ-bussarna i ursprunglig lackering!
mvh Jan G

Bengt H

Citat från: Peter Öden skrivet 21 januari 2011, 19:20:45 PM
Hej !

Tack Bengt för en mycket trevlig nostalgisk bild.
Vilken är den blåa Hägglundaren på bilden ??

Mvh Peter Ö

Jag nämner bussen i förbigående i texten. Det är Alfredssons P940, Volvo B635 nr 2557, Hägglund 7500 från 1962. En närbild här

yngrot

Mycket trevligt  :)   och på den tiden fick många bussar plats till skillnad mot idag ..  :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Det är en bild som väcker minnen. Jo, det var 1955 som den nya fjärrbusstationen togs i bruk. Jag minns det särskilt väl för det var då flyttade från Viskafors till Borås och strax efter vi flyttat hamnade den här. Jag som bodde på Åkerigatan några hundra meter därifrån var mycket glad för detta. Bilden bör vara tagen i slutet av 1960-talet och då fanns de typiska gula glasskioskerna från Esplanadglass kvar i stan. Sådana fanns i stor mängd i stan och deras special var rån med glass, sylt och vispgrädde. Den  blå korvkiosken är svårare att identifiera. De flesta korvkioskerna i Borås hade korv från Aug. Svensson men det verkar som om denna hade annan leverantör. Här var deras special just Special: korv, bröd och mos. Slog man på riktigt stort satsade man på Dubbel special: två korvar, bröd och mos.

Alfred Alfredsson grundade sitt bussbolag 1923 med linjen Borås-Ebbared-Alingsås och sålde det själv till Bengt Svenson och Egon Gunnarsson 1975  eftersom hans barn inte var intresserade av att ta över. Alfredsson torde alltså då ha varit cirka 75 år och bussbolaget körde den ursprungliga linjen fram till 1995, då Borås Lokaltrafik tog över.

Bengt köpte sedan ut Egon och blev ensam ägare tills han sålde 2003 till Orusttrafiken. De drev företaget under bibehållet namn en kortare tid innan alltsammans ingick i Orusttrafiken. Efter detta drev  Bengt Svenson ett mindre bussbolag i Herrljunga, Busfab som numera har sitt säte i Torestorp i Marks kommun. Jag tror inte han har någon buss kvar. 

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Christian Ljunggren

Härligt med alla SJ-bussar, så ska det se ut.
Trevlig bild.

/Christian

bilomnibussen

Varför hade Alfredssons så stort godsutrymme i bussen, några speciella frakter, postorderförsändelser eller vad?
Mvh Jan G

Bengt H

Citat från: bilomnibussen skrivet 21 januari 2011, 22:50:23 PM
Varför hade Alfredssons så stort godsutrymme i bussen, några speciella frakter, postorderförsändelser eller vad?
Mvh Jan G

Skälet är enkelt: Linjen Borås – Alingsås hade mycket bussgods.

Peter Rost

En mycket trevlig bild! Tre "moppar" (SKV) får jag det till. Hägglundaren till vänster torde vara en B58:a.

/Peter

K R

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 januari 2011, 00:20:36 AM
Fem mopeder är det :-) och tre BF:ar (2 SKV o så Hägglundaren)

Hej!

Jag ansluter mig till tidigare skribents uppfattning att Hägglundaren är en Volvo B58,
enär hjulbasen förefaller vara 1 dm längre  ;):

Citat från: Peter Rost skrivet 22 januari 2011, 00:16:10 AM
Hägglundaren till vänster torde vara en B58:a.
/Peter

mvh K R

BengaB40

Hej! När jag ser den fina bilden från Borås Fjärrbuss-station med alla röda SJ-bussar kommer jag att tänka på vilken förvirring och också bestörtning det väckte bland passagerarna som nyttjade SJ-busstrafiken från Örebro ut till landsbygden när de röda bussarna introducerades i början av 60-talet! En SJ-buss skulle vara gul! "Är det här verkligen bussen till Garphyttan?" frågade var och varannan påstigare, trots tydlig skyltning i skåpet. Den första röda bussen var en Volvo B635:a SKV:are som sedan följdes av flera identiska under några år. Man vande sig, men det var inte roligt att se gamla gula pärlor bli övermålade med rödfärg! Hälsn. BengaB40

Bengt H

Jag är beredd att sätta en rejäl slant på att Hägglundaren är en Volvo B58. Se på listen som går nertill på karossidan. På Scaniabussarna går den längre ner, särskilt framför mittdörren. På Volvo sitter den högre eftersom motorluckorna bör ha en viss höjd för att tillåta serviceåtgärder. Dessutom ser man handtaget till fisklådan nertill framför bakdörren. Det var ett godsutrymme med plåt i golvet och dränering där man kunde lasta fisk utan att lukt och fukt påverkade annat gods. Ett sådant utrymme fanns där på Volvo men saknades väl på Scaniahägglundarna.