Linje 100 Göteborg-Borås - Fortsatt strul?

Startat av Olof Lagerkvist, 21 januari 2011, 08:50:15 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Olof Lagerkvist

I dagens Borås Tidning intervjuas några högskolestudenter som inte kom med en överfull buss under den tid linjen går med halvtimmestrafik mitt på dagen. Det gäller alltså ganska nära de tider som Staffan åkte häromdagen och rapporterade om endast fyra resenärer i hela bussen.

Precis som tidigare verkar linjens beläggning variera rejält från dag till dag. Det som verkar fallerat den här gången är förstärkningen. Det borde alltså ha körts fram en förstärkningsbuss.

Borås Tidning:
http://www.bt.se/nyheter/boras/fortsatt-strul-med-linje-100-br-resenarer-tvingades-ga-av(2252266).gm

Staffans inlägg:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=42018.msg307217#msg307217
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Jag skrev om detta i en annan tråd:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=42018.msg307401#msg307401

Men ämnet hör ju bättre hemma här så vi kanske kan fortsätta att diskutera detta i denna tråd. Svagt av Västtrafik hursomhelst att bli överraskade av detta.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 januari 2011, 09:29:01 AM
Jag skrev om detta i en annan tråd:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=42018.msg307401#msg307401

Men ämnet hör ju bättre hemma här så vi kanske kan fortsätta att diskutera detta i denna tråd. Svagt av Västtrafik hursomhelst att bli överraskade av detta.

Ja precis, inte för att jag tror att det blir svårt att rätta till, men märkligt att det alls behövde bli fel från början. Såvitt jag har förstått finns det både fordon och förare disponibla vid den tiden så det bör gå att öka turtätheten eller sätta in extrabussar vid behov.

Sedan får man nog konstatera att linje 102 börjar bli ett irritationsmoment bland resenärerna. Acceptansen verkar ha varit stor i början men det händer tydligen fortfarande då och då att bussarna bli överfulla och snart läser vi nog om den också i BT. Frågan är om det skulle vara möjligt att köra dubbeldäckare på 102an. Det skulle väl behövas två dd i så fall och det finns inga disponibla från andra linjer vid de tiderna. Det kanske är svårt att motivera trots allt.

Sedan dyker frågan om Bollebygd upp emellanåt. Något säger mig att Bollebygd bör planeras helt separat och inte ihop med linjen Göteborg-Borås, alltså ungefär som man gör med Röd Express till Landvetter eller något liknande. Dvs ett eget expresskoncept med lättbegriplig regelbunden tidtabell. Men det kommer nog tids nog det också.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

CS

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 21 januari 2011, 09:53:26 AM
Sedan får man nog konstatera att linje 102 börjar bli ett irritationsmoment bland resenärerna. Acceptansen verkar ha varit stor i början men det händer tydligen fortfarande då och då att bussarna bli överfulla och snart läser vi nog om den också i BT. Frågan är om det skulle vara möjligt att köra dubbeldäckare på 102an. Det skulle väl behövas två dd i så fall och det finns inga disponibla från andra linjer vid de tiderna. Det kanske är svårt att motivera trots allt.
Dubbeldäckare på 102 hade varit önskvärt. Här löser man inte problemet så lätt genom att utöka turtätheten speciellt eftersom många använder dessa turer till de fasta skiften som finns på sjukhuset kan jag tänka mig, utan alternativet är då rena dubbleringar.

Vågar vi hoppas att man fortsätter låna två dubbeldäckare från Öckerö när leverans av återstående Van Hool sker? De expressbussar som idag rullar på 102 bör ha bättre chans att möta kapaciteten på Öckerö än på just 102...

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 21 januari 2011, 08:50:15 AM
Precis som tidigare verkar linjens beläggning variera rejält från dag till dag. Det som verkar fallerat den här gången är förstärkningen. Det borde alltså ha körts fram en förstärkningsbuss.

Att ha fyra förstärkningar i beredskap för en tur som normalt har en beläggning på inte ens en fjärdedel är knappast ekonomiskt försvarbart. Detta är inte heller ett unikt problem. Det finns andra linjer som vid tillfällen får problem när skolor och högskolor har ovanliga tider eller många elever som vid en viss dag slutar eller börjar vid samma tidpunkt. Här krävs ett bättre samarbete mellan Högskolorna och Västtrafik för att undvika liknande problem.

Staffan Sävenfjord

Citat från: CS skrivet 21 januari 2011, 12:58:12 PM
Att ha fyra förstärkningar i beredskap för en tur som normalt har en beläggning på inte ens en fjärdedel är knappast ekonomiskt försvarbart. Detta är inte heller ett unikt problem. Det finns andra linjer som vid tillfällen får problem när skolor och högskolor har ovanliga tider eller många elever som vid en viss dag slutar eller börjar vid samma tidpunkt. Här krävs ett bättre samarbete mellan Högskolorna och Västtrafik för att undvika liknande problem.

Jo, men detta är inget ovanligt. Det är en stor mängd som börjar vid Högskolan 13.15 och för dem passar avgången 12.00 alldeles utmärkt. Det går inte att räkna med att nämnvärt många väljer avgången 11.30 i stället. Jämför vad jag skrev om hur det var vid avgången 11.50 under Veolia-tiden. Det var ytterst sällan som det var färre än vad som ryms i en dubbeldäckare. Dessutom finns behovet i motsatt riktning en timme senare. Det enklaste är att dubblera avgången 12.00 från Göteborg och 13.10 från Borås. Vid den tiden finns dessutom dubbeldäckare tillgängliga.

Jag förstår inte det här resonemanget om att resandemönstret som varit likartat sedan 2002 helt plötsligt skulle ändras bara för att man för en ny tidtabell och en ny entreprenör. Och är det en halvtimme mellan bussarna så måste man ha beredskap för att kunna förstärka en avgång som riskerar bli fullsatt åtminstone fyra dagar av fem. Och tro mig: det är på måndag det sätter i gång på fullt allvar.

Högskolan har redan anpassat mycket av sin verksamhet till den tidigare avgången 11.50 från Göteborg. Att de mitt under ett läsår skulle kunna ändra detta tror jag är att göra sig för stora förhoppningar.








Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

CS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 januari 2011, 14:34:16 PM
Jo, men detta är inget ovanligt. Det är en stor mängd som börjar vid Högskolan 13.15 och för dem passar avgången 12.00 alldeles utmärkt. Det går inte att räkna med att nämnvärt många väljer avgången 11.30 i stället. Jämför vad jag skrev om hur det var vid avgången 11.50 under Veolia-tiden. Det var ytterst sällan som det var färre än vad som ryms i en dubbeldäckare. Dessutom finns behovet i motsatt riktning en timme senare. Det enklaste är att dubblera avgången 12.00 från Göteborg och 13.10 från Borås. Vid den tiden finns dessutom dubbeldäckare tillgängliga.

Jag förstår inte det här resonemanget om att resandemönstret som varit likartat sedan 2002 helt plötsligt skulle ändras bara för att man för en ny tidtabell och en ny entreprenör. Och är det en halvtimme mellan bussarna så måste man ha beredskap för att kunna förstärka en avgång som riskerar bli fullsatt åtminstone fyra dagar av fem. Och tro mig: det är på måndag det sätter i gång på fullt allvar.

Högskolan har redan anpassat mycket av sin verksamhet till den tidigare avgången 11.50 från Göteborg. Att de mitt under ett läsår skulle kunna ändra detta tror jag är att göra sig för stora förhoppningar.

Nu skrev jag på en tur som normalt är inte ens är belagd till en fjärdedel, inget annat. Är fallet så att det handlar om fyra dagar av fem så är det självklart en annan sak. Som du själv säger så finns det dubbeldäckare över vid den tidpunkten, så det är ett lätt problem att lösa.

Varför skulle inte ett resemönster ändra sig när man lägger en ny tidtabell? Vad är det som säger bara för att det varit så sedan 2002 så är det också det enda sättet det kan vara på? Det generella resemönstret har uppenbarligen ändrat sig, för det har fungerat utan större problem sedan jul. Eller arbetspendlingen börjar inte på allvar förrän på måndag också?

Och innan jag får mothugg direkt så menade jag inte fallet med högskolan nu. Om det är många kurser som börjar vid 1315 så är det inte ett resandemönster som kommer ändras av en tur en kvart eller ens tio minuter innan.

Olof Lagerkvist

Ett problem jag bara vill nämna i sammahanget, som inte är svar på någons specifika fråga, är problemen med samordning mellan skolor och kollektivtrafik som enligt mina intryck blivit mycket värre senaste åren då kollektivtrafikens huvudskifte görs i december och skolorna under sommaren.

Ta t ex Högskolan i Borås som exempel där det har varit en del diskussioner om varför inte kursernas tider kan ändras några timmar eller minuter åt olika håll. Jag råkar känna till att Högskolan i Borås har väldigt hårt utnyttjade både lokaler och personalresurser. Det finns inga praktiska möjligheter att flytta något hit eller dit, framförallt inte mitt under ett läsår. På samma sätt är det väldigt svårt att flytta kollektivtrafiken mitt under tidtabellsperiod på grund av ungefär samma anledningar, planering av fordons- och personalresurser spricker.

Så vad gör man när nu inte båda världarna har sina "årsskiften" samtidigt och kan planera tillsammans? Ja, helt enkelt är det inte. Tyvärr får vi nog vänja oss vid det.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

yngrot

Där slog du huvet på spiken Olof att ändar tidtabeller i mitten av december är ju bara så dumt att man inte kan fatta vem som bestämmt det skolan går ca 1 vecka efter tabellskiftet och är det stora ändringar som görs då så hinner ingen lära sig det...  Är väl nått från EU enligt vad som sagst när vi frågasatte detta dumma datum. För övrigt frångås detta i juni i år när resten av trafiken som upphandlades nyligen ex 900 Tranemo -Falköping 300 mfl Tranemo -Gbg .. så visst borde man kunna återgå till detta datum .  Lite OT men för oss som kör buss kan man inte planera jul-nyår i tid lä'ngre med detta datum..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Omnilasse

Citat från: yngrot skrivet 21 januari 2011, 16:39:23 PM
Där slog du huvet på spiken Olof att ändar tidtabeller i mitten av december är ju bara så dumt att man inte kan fatta vem som bestämmt det skolan går ca 1 vecka efter tabellskiftet och är det stora ändringar som görs då så hinner ingen lära sig det...  Är väl nått från EU enligt vad som sagst när vi frågasatte detta dumma datum. För övrigt frångås detta i juni i år när resten av trafiken som upphandlades nyligen ex 900 Tranemo -Falköping 300 mfl Tranemo -Gbg .. så visst borde man kunna återgå till detta datum .  Lite OT men för oss som kör buss kan man inte planera jul-nyår i tid lä'ngre med detta datum..
Andra söndagen i december är väl en klassisk EU-kompromiss. Svårt att hitta ett bra datum kring sommaren, då semsterperioder skiljer sig åt så kraftigt. Men egentligen behöver ju inte detta vara något problem. Det är ju egentligen bara när tågtiderna ändras som busstrafiken behöver ha nya tidtabeller. Det behöver ju inte heller ha något koppling till utbudsförändringar etc, utan handlar ju om anpassning till tågtiderna. Själva "utbudsändringarna" kan man ju ha andra tider, även om förstås justeringar för tågtider också kan innebära omloppsförändringar - i regel är det ju dock rätt sällan som tågtider förändras mer än med minutjusteringar.

När det gäller linjer som har en sådan stark koppling till när en skola startar eller slutar, blir det förstås speciellt - och särskilt när det är en märkbar del av resandet. Högskolor har ju i regel dock ett ganska enkelt schema, så några större skiftningar lär ju inte ske mellan åren - endera är eleverna där hela dagen, eller så har man förmiddag- respektive eftermiddagspass, och börjar/slutar vid lunchtid. Däremot kan det förstås också skilja sig mellan hur många av dem som bor i Göteborg. Västtrafik kommer nog alltså allitd behöva planera för att ha förstärkning vid 12-tiden från Göteborg respekivte Borås. För en högskolan kan man ju inte i princip få det att fungera med att lektioner börjar olika tider. I huvudsak bör dock en högskola vara lättare att planera trafiken efter än vanliga skolor. Den senare har ju betydligt oftare gemensamma aktiviteter etc som gör att helt plötsligt slutar alla samma tid/börjar samma tid en dag vilket lätt kan orsaka kaos. Men som sagts, man måste ju ha lite intresse för när man planerar trafik. Med statistik och kontakt gentemot högskolan kan man nog nästan få fram en exakt uppgift om hur stort resandeunderlag som kan förväntas (med kunskap om hur stor andel som brukar åka bil etc).

Staffan Sävenfjord

Citat från: Omnilasse skrivet 22 januari 2011, 00:12:01 AM
Andra söndagen i december är väl en klassisk EU-kompromiss. Svårt att hitta ett bra datum kring sommaren, då semsterperioder skiljer sig åt så kraftigt. Men egentligen behöver ju inte detta vara något problem. Det är ju egentligen bara när tågtiderna ändras som busstrafiken behöver ha nya tidtabeller. Det behöver ju inte heller ha något koppling till utbudsförändringar etc, utan handlar ju om anpassning till tågtiderna. Själva "utbudsändringarna" kan man ju ha andra tider, även om förstås justeringar för tågtider också kan innebära omloppsförändringar - i regel är det ju dock rätt sällan som tågtider förändras mer än med minutjusteringar.



Datum för tidtabellsskiftet bestämdes från början av europeiska järnvägsunionen. Eftersom jag är bekant med SJ:s representant på det möte där detta beslut togs så kan jag berätta hur det gick till (enligt honom och det finns ingen anledning att tvivla på den versionen):

Man hade bestämt sig för att byta tidtabellen i januari efter trettonhelgen. Då reste sig en representant från något sydeuropeiskt statligt järnvägsbolag och sa:
- Tänk efter ett tag. Om vi byter i början av januari kommer vi planerare aldrig att få en ledig julhelg.
Därför blev majoritetsbeslutet att byta andra söndagen i december. Det var alltså inte ens något genomtänkt beslut. Flera järnvägsbolag, bland annat SJ, reserverade sig dock.

Sedan har det rullat på så att länsbolagen i stort sett anpassar sig till tågens internationella tidtabellsskifte. Vi får också komma ihåg att järnvägstrafiken till stor del påverkas av godstrafik och där kan det nog vara ett bra skiftesdatum. Det passar dock inte persontrafik på tåg särskilt bra och i synnerhet inte när man talar om länståg eller länsbussar. Egentligen har man valt det sämsta datumet på hela året, i varje fall ur svensk synpunkt eftersom skiftet ofta också sammanfaller med vinterns första grepp. Det rimmar heller inte med upphandlingssystemet eftersom det alltid finns risk för problem när man  byter entreprenör.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)