Huvudmeny

Keolis 1208 och 1210

Startat av Mikael T Nilsson, 20 januari 2011, 19:17:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Ljusterövagn 1210 vilar i Täby centrum.

Keolis 1208 har fått cykelhållaren avmonterad för vintern. Färgsättningen där hållaren satt avslöjar ett förflutet i Sörmland.
Jag har inte tänkt så mycket på det tidigare, men visst har man nu tagit bort cykelhållaren på de flesta Täbyvagnar nu?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 20 januari 2011, 19:17:03 PM
Keolis 1208 har fått cykelhållaren avmonterad för vintern. Färgsättningen där hållaren satt avslöjar ett förflutet i Sörmland.
Jag har inte tänkt så mycket på det tidigare, men visst har man nu tagit bort cykelhållaren på de flesta Täbyvagnar nu?

Nya bestämmelser från SL gör gällande att från och med senhösten 2010 ska alla cykelhållare monteras ner vintertid. Det lär nog finnas specifika datum någonstans.

Peter L

Citat från: Ersa skrivet 20 januari 2011, 20:29:55 PM
Nya bestämmelser från SL gör gällande att från och med senhösten 2010 ska alla cykelhållare monteras ner vintertid. Det lär nog finnas specifika datum någonstans.

Får man fråga varför? Och vad avses med vintertid?

Gabi94

Kanske för att det är inte så många som har cykel i vintern.

Peter L

Citat från: Gabriel 94 skrivet 20 januari 2011, 21:55:54 PM
Kanske för att det är inte så många som har cykel i vintern.

Jo, men.... varför anstränga sig med att montera ner alla cykelhållare bara för det? Låt dem sitta bara.

Gabi94

Det tycker jag att dom skulle göra, för det kan komma med cyckel fast det är vinter, och när det gäller cykelställ, så tycker jag att alla eller några linjer har cykel ställ, t.ex stombussarna, dom har rätt långa sträckor, och bussar som kör på förortarna och motorväg.

Andreas91

En teori bara, vet inte hur mycket som verkar stämma i denna, så det är fritt fram o kommentera i så fall :P: Trots att det är vinter, snö, is och på vissa håll slask, så finns det en grupp människor som ändå är ute på sina cyklar, det är trängre på gång/cykelbanor, trottoarer, lite mer risky att ta sig över övergångställen osv. Folk gör förstås precis som de känner för, men det ser lite risky ut ibland... :/ IAf, så kan jag gissa på att man bara kan ta med sig cyklar mellan vissa hållplatser längs vissa busslinjer och där jag kan tänka mig att linjerna ute på ex. Värmdö, Ösmo/Nynäshamn och Roslagen är typiska exempel på linjer där cyklar kan medtas. Jag har ett svagt minne av att det en gång fanns en artikel i tidningen (tror det var i Metro), där det då stod om att kostnaderna för cykelförsöket hade blivit väldigt, väldigt höga - mycket högre än vad man först hade räknat med, om jag kom ihåg rätt. Jag vet dock inte om det har någon koppling till att man nu har plockat bort cykelställen på bussar. Vidare, så kanske boggiebussarna 1202-1209 skall anpassas mer till linjerna inom Täby och där kanske det inte finns någon möjlighet att medta cyklar. Återigen, jag vet inte alls så mycket om hur det ligger till, utan det är bara en teori som jag har.  :)

Fina bilder för övrigt!  :D (från min 20-årsdag dessutom! ;D)

Ersa

Citat från: Peter L skrivet 20 januari 2011, 21:57:21 PM
Jo, men.... varför anstränga sig med att montera ner alla cykelhållare bara för det? Låt dem sitta bara.

För att det lättare samlas en massa snö baktill med ställ?

Ersa

Citat från: Peter L skrivet 20 januari 2011, 21:34:28 PM
Får man fråga varför? Och vad avses med vintertid?

Tyvärr arbetar jag varken på SL eller Keolis, så mer utförlig info får jag inte fram just nu.

Citat från: Andreas91 skrivet 20 januari 2011, 23:15:44 PM
Jag har ett svagt minne av att det en gång fanns en artikel i tidningen (tror det var i Metro), där det då stod om att kostnaderna för cykelförsöket hade blivit väldigt, väldigt höga - mycket högre än vad man först hade räknat med, om jag kom ihåg rätt. Jag vet dock inte om det har någon koppling till att man nu har plockat bort cykelställen på bussar.

Cykelställens frånvaro vintertid i bl.a Norrort och Roslagen har inget att göra med investeringskostnaderna (utslagna på ett år) för cykelbusslinjen Värmdö-Cityterminalen, som var det du läst om.

MartinMartin

Hos UL är det vinter 1/11-31/3 och då får man inte ta med cykeln
men cykelställen sitter där ändå!

Andreas91

Citat från: Ersa skrivet 20 januari 2011, 23:37:30 PM
Cykelställens frånvaro vintertid i bl.a Norrort och Roslagen har inget att göra med investeringskostnaderna (utslagna på ett år) för cykelbusslinjen Värmdö-Cityterminalen, som var det du läst om.

Tack, då vet jag. :)

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 20 januari 2011, 20:29:55 PM

Intressant! Tack för uppgiften. Det låter klokt.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.