Kungsholmsgatan 1964

Startat av Hasse L, 20 januari 2011, 16:22:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


H19 A75185.

Linje 68, liksom ändhållplatslägena för denna och linje 64 på Kungsholmsgatan (nuvarande Sankt Göransgatan), har bara några veckor kvar. Tidtabellshållaren på stolpen har man inte brytt sig om att byta ut till en dylik anpassad för det nya tabellformatet, (fanns det verkligen datorer redan då, som framställde dessa hållplatstabeller? Tydligen.)
Lägg märke till trådbussledningarna som användes av ut- och ingående vagnar på sträckan Hornsbergshallen - Fridhemsplan.

Björn Forslund

En helt underbar bild på en trafiksmutsig vagn under sitt dagliga slit. Det är oftast det som känns fel idag, alla veteraner är ju så rena och putsade!

K R


Hagglunds

Dessa bussar kom väl från USA eller hur var det med den saken?
Och i så fall hur många kan det ha funnits i Sverige av dessa?

Hagglunds

Metropol var det kanske? Scania Metropol?

BengaB40

På 50-talet Scania kom med Metropol, startade med mäktigt vrål,först de var i mål och på Volvo tog dom kål, men 50 gamla bussars öde ännu stort svart hål! Hälsn. BengaB40

HJP

Citat från: Hagglunds skrivet 20 januari 2011, 17:04:53 PM
Dessa bussar kom väl från USA eller hur var det med den saken?
Och i så fall hur många kan det ha funnits i Sverige av dessa?
****
Bussen på den snygga bilden, är ett licensbygge från Scania Vabis.
Förebilden är den amerikanska MACK C50.
Scania Vabis tillverkade 200 Metropolbussar, varav Stockholms Spårvägar, SS, köpte 199. Den 200:e hamnade i Jönköping.

HJP

K R

#7
Citat från: HJP skrivet 20 januari 2011, 18:28:34 PM
***
Scania Vabis tillverkade 200 Metropolbussar, varav Stockholms Spårvägar, SS, köpte 199. Den 200:e hamnade i Jönköping.
HJP

Hej!

Ett par bilder som i olika sammanhang tidigare skådats på Buss Snack på den Metropol
som hamnade hos Trafikföretaget Jönköping-Huskvarna:

I Huskvarna på 1950-talet:

http://www.jsbs.se/galleri2/scania%20vabis%20metropol.jpg

På visit i Stockholm (Skanstull) år 1964:

http://www2.sl.se/Templates/FMS/FMS_photo_result.aspx?id=14065&recid=135586

mvh K R



Mr G

En kalasbild! Ovanlig fotoplats konstigt nog. Inte många bilder jag har sett härifrån. Många minnen väcks till liv ...
吉先生

Peter Rost

Citat från: K R skrivet 20 januari 2011, 17:04:36 PM
Hej!

Var det denna Metropol som hamnade i England?

mvh K R

Hej!

Ja, det stämmer att 5185 skickades till England. Kanske någon som vet när den transporterades dit?

/Peter


K R

Hej!

Enligt bildtexten och kommentarerna i anslutning till bilden på den repriserade länken nedan
verkar 75185 ha sålts 1969 till England:

http://www.flickr.com/photos/iainrobbie9/4300407526/

mvh K R

Gunnar D

Citat från: Hobgoblin skrivet 20 januari 2011, 16:22:05 PM
Linje 68, liksom ändhållplatslägena för denna och linje 64 på Kungsholmsgatan (nuvarande Sankt Göransgatan), har bara några veckor kvar. Tidtabellshållaren på stolpen har man inte brytt sig om att byta ut till en dylik anpassad för det nya tabellformatet, (fanns det verkligen datorer redan då, som framställde dessa hållplatstabeller? Tydligen.)
Lägg märke till trådbussledningarna som användes av ut- och ingående vagnar på sträckan Hornsbergshallen - Fridhemsplan.


Tack för denna bild! Var där själv några gånger 1963-64.
Har för mig att dessa hpltidtabeller kom 1961. Den legendariske Hegart B på SS tidtabellsenhet förklarade för mig 1963 hur proceduren gick till. Men har glömt det nu.

Mvh Gunnar

Mr G

Citat från: Gunnar D skrivet 21 januari 2011, 11:35:14 AM
Har för mig att dessa hpltidtabeller kom 1961. Den legendariske Hegart B på SS tidtabellsenhet förklarade för mig 1963 hur proceduren gick till. Men har glömt det nu.

Minns jag rätt infördes hållplatstidtabellerna succesivt, och inte vid ett bestämt datum. Ett anslag kom upp som det brukade göra vid varje hållplats när något var på gång.

"Till trafikanterna på linje 65 och 66.
Fr o m den 20 februari 1962 (fejkat datum) införes hållplatstidtabeller på ovanstående linjer. Hållplatstiderna är ungefärliga och skall ses som en förbättrad information till trafikanten, men någon tidspassning vid enskilda hållplatser kommer inte att ske"

Ja något i stil med detta, kommer inte ihåg mer än att anslagen kom upp.

Det jag funderar på i sammanhanget är om det fanns något samband med införandet av de nya vita hållplatstavlorna och dessa tidtabeller.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 21 januari 2011, 12:02:43 PM
Det jag funderar på i sammanhanget är om det fanns något samband med införandet av de nya vita hållplatstavlorna och dessa tidtabeller.

Kanske är du på rätt väg där. Min minnesbild säger att jag först såg de nya hpltavlorna på Svartlösavägen sommar -61.

/Gunnar

Hasse L

Citat från: Gunnar D skrivet 21 januari 2011, 11:35:14 AM
Hej!
Har för mig att dessa hpltidtabeller kom 1961. Den legendariske Hegart B på SS tidtabellsenhet förklarade för mig 1963 hur proceduren gick till. Men har glömt det nu.

Mvh Gunnar
Från mitten av åttiotalet arbetade jag med Hegart B några år och åstadkom faktiskt själv hållplatstidtabeller, fast formatet hade förstås blivit A4 då.

Mvh /Hasse