Katrineholms kommun vill att Nobina sparkas ut

Startat av Staffan Sävenfjord, 20 januari 2011, 08:56:55 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Omnilasse

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 januari 2011, 08:56:55 AM
http://www.busstidningen.se/2011/01/20/katrineholm-vill-sparka-ut-bussbolag/
Jag det var ord och inga visor, men det ingår väl i den politiska retoriken.

Att säga upp ett avtal på sådan här grund verkar dock mycket märkligt och är nog inte heller tillräckliga skäl för att hålla juridiskt. Däremot är det ju ytterst märkligt att inte lanstrafiken tagit tag i detta för att se till att det fungerar enligt avtalet (om det ens finns med där).

Men att säga upp avtal för ett relativt enkelt ledningsproblem verkar ju lite konstigt. Att personal begår misstag är en sak - det är ju hur de följs upp och vilka åtgärder som vidtas som är det väsentliga i förhållande till avtalsuppföljelsen. Jag skulle nog snarare säga att det vore oansvarigt om avtalet sades upp för en sak som borde kunna lösas relativt enkelt. Kostnaden för en ny upphandling etc skulle ju bli en ganska stor extrakostnad för skattebetalarna.

mushkot

Varför nekades de rullstolsburna resenärerna?

Wetjo

Jag ser inte att det kan vara tillräckliga skäl för att säga upp ett avtal. Däremot skulle chauffören som kränkte särskoleeleven ha en varning, tycker jag. Nobina kräver inte att vi ska ha mobil med oss alternativt använda vår privata mobil så då måste länshuvudmannen se till att kommunikationsradion fungerar, så att vi får kontakt med Driftledare/Kundservice.
Kanske en del av vår yrkesgrupp behöver en kurs i kundbemötande.
Sen spelar det väl ingen roll egentligen om det står Nobina, Veolia eller Busslink på uniformen. I många fall är det samma chaufförer som kör efter upphandling.

Jag brukar lasta funktionshindrade utan att kolla om det finns spännband eller hur dom gör. Rätt eller fel kan man alltid diskutera, men i en stadsbuss behöver ju ingen annan spänna fast sig. Värre då om man kör ut på landet, men det finns säkert lösningar på det också...

Ersa

Innan kommunstyrelsens ordförande i Katrineholms kommun rasar alltför mycket i media kan han väl först sopa rent kring egen hållplats? Hela debatten känner jag igen från Umeå där det inte heller är Nobinas ansvar att skotta hållplatser och bygga en rejäl höjd på kantstenen så att ramperna inte lutar i för skarp vinkel. Jag tror att många underskattar betydelsen av att rampens vinkel blir så liten som möjligt, då bara en liten ökning av vinkeln inverkar stort på den kraft som behövs för att lasta en tung rullstol.

Märkligt att bussarnas golv förväntas nigas ner till 1 cm över marknivå för att kompensera för obefintligt handikappanpassade hållplatser. Är det bara bussbolaget som ska "göra allt jobb", och inte kommunen? Också underligt att man förväntas lasta på de allra tyngsta rullstolarna som väger mer än vad golvet rent fysiskt är godkänt för. Var tar trafiksäkerheten vägen då? Gärna är det även bussföraren som ska lasta, medan den anställde medhjälparen/följeslagaren står och knappar på sin mobil, men ska ändå åka gratis i form av "följeslagare".

Peter L

Citat från: Ersa skrivet 20 januari 2011, 12:44:23 PM

Märkligt att bussarnas golv förväntas nigas ner till 1 cm över marknivå för att kompensera för obefintligt handikappanpassade hållplatser. Är det bara bussbolaget som ska "göra allt jobb", och inte kommunen? Också underligt att man förväntas lasta på de allra tyngsta rullstolarna som väger mer än vad golvet rent fysiskt är godkänt för. Var tar trafiksäkerheten vägen då? Gärna är det även bussföraren som ska lasta, medan den anställde medhjälparen/följeslagaren står och knappar på sin mobil, men ska ändå åka gratis i form av "följeslagare".

Visst är det intressant... Är det verkligen förarens ansvar att lasta? Har levt i tron att detta var en uppgift för medhjälparen medan däremot rampfällning etc självklart ingår. Vad gäller arbetsmiljö så kan inte direkt tunga lyft av denna typ vara helt acceptabelt väl...?

yngrot

Mycket väsen för lite ull .. föraren kan ju inte hjälpa att stan är full med snö/isvallar .. Men sen är väl frågan hur lämpligt det är med permobil i en buss den är väldigt tung och skulle den börja kana runt i bussen blir många skadade och vem hängs då ??  Jo den "dumma" föraren som tar ombord en sån stol..Nej bort med permobiler från bussen av säkerhetsskäl..De spännband jag sett i en buss skulle aldrig klara en sån vikt som en permobil har ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Omnilasse

Efter att ha läst artiklarna så är det som sagt frågan om någon egentligen betett sig illa. Den som sa "den" till särskoleelven - avsåg väl knappast eleven utan själva permobilen. Sedan går det ju aldrig att veta exakt tonläge etc. och naturligtvis tråkigt att det uppfattades så.

Att vägra acceptera att någon har med sig egna band att spänna fast med är en svårare bedömningssak - var det så pass säkra att det skulle fungera etc. - men där måste det ju finnans något slags regel hur föraren ska agera. Där verkar han ju iaf försökt. Och i det tredje var det ju också oklart vad som egentligen hänt.

Sedan är det ju rätt knepigt som sagt var föraransvaret som "befälhavare" ska gå. Vad gör man om trafikutövaren har sagt att man skall köra utan remmar om man uppfattar det som en trafikfara?

Och var går som sagt gränsen mellan kommunens ansvar kontra utförarens? Hur har man specificerat avtalet - är det krav på rullstolsplats med remmar i bussarna etc. Det enda man kan sluta sig till av detta utspel, är väl att länstrafiken och kommunen inte verkar ha så bra kontakter med varandra.

Ersa

Tätortsbussarna i en stad i norra Sverige klarar (som alla andra tätortsbussar) inte av tunga permobiler, ett ärende som en förare en gång försökte driva vidare till beställaren/trafikhuvudmannen. Fick föraren nåt klart beslut från Trafikhuvudmannen? Nej. lokaltidningarnas journalister frågade ansvarige hos trafikhuvudmannen vad som gällde med de tyngsta permobilerna, men även de fick ett undanglidande svar. Så då ingen ansvarig vågar ta ansvar och sätta gränser det är väl bara att köra vidare till en olycka inträffar? Eller ska man som förare vägra köra? Då blir det ju ett himla liv på arbetsgivaren då denne får betala vite för en inställd tur till en trafikhuvudman som inte accepterar rullstolsbråk som en befogad anledning att ställa turen. Samme huvudman som inte vill anstifta klara regler.

Ska förarna ta med sig färdigskriva kontrakt där föraren frånsäger sig allt ansvar vid en olycka pga otydliga regler från trafikhuvudmannen, som permobilresenärerna tvingas skriva på innan de får åka med? Rena löjliga spekulationer nu, men samtidigt undrar man ju vilka regler som gäller i sådana fall, i detta annars så trygghetsknarkande landet.

En öppen fråga: Hur hade det sett ut med en över hundra kilo tung icke fastspänd permobil funnits i en av bussarna i Rasboolyckan? Visserligen kan de bussarna ha kört i 80-90 km/t, men en krock i 50-70 km/t är ju heller ingen barnlek.

Självklart ska vi ha rullstolar på bussarna, det är inget snack om saken. Men inte permobiler som kan döda andra resenärer vid en krock. Dessutom ska det finnas tydliga och klara regler och en trafikhuvudman som står för dem. Dvs står bakom och stödjer "sina" förare vid en konflikt.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 januari 2011, 23:26:42 PM
Oavsett vad beställaren och kunden kommit överens om är det alltid föraren som är ytterst ansvarig och som får stå för de rättsliga följderna vid en olycka.
I mitt fall var hastigheten om jag minns rätt runt 35 km/h (tror jag har handlingarna kvar i nån låda :-( )

Då återstår väl bara att krypköra i 7-10 km/t då? ::)

KG

Som vanligt undrar man varför i h*****e man kör buss?

Tar vi med permobilen och något händer är det vårt fel.
Tar vi inte med permobilen är det vårt fel.

Lusan

Har för mig att permobil inte är tillåtet på bussar, i a f i vissa län. Dessa personer hänvisas till färdtjänst.

Lusan

Sen kan bussförare ha en hel del konstiga ideer om vilka som får åka med eller inte. Satt i Örebro i somras och hade rast då det kom in en förare från stadstrafiken. Han frågade mig hur jag hade gjort i denna situation. Det var som så att en dam med rullator ville åka med bussen, han nekade henne därför att hon inte hade några händer! Jag svarade att man kan inte neka någon åka med bara för att personen i fråga saknar händer. Den här killen var orolig för att hon inte skulle klara sin resa, frågade då om hon tog sig fram obehindrat vilket hon gjorde. Frågade då bussföraren vad problemet var samtidigt som jag upplyste honom om att du kan inte neka någon att åka med bara för att personen saknar händer! Han tyckte dock fortfarande det. Trafikledningen hade inte heller direkt i frågasatt förarens beslut.