Huvudmeny

Resenärens ansvar

Startat av tågluffaren, 19 januari 2011, 21:11:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

tågluffaren

Tänk er följande scenario:

Jag går på bussen med en hund och frågar chauffören ifall jag ska betala för hunden. Svaret blir nej. Sen kommer kontrollanter och vill att jag betalar 1200 kr i kontrollavgift eftersom hunden saknar biljett. Är jag fortfarande skyldig att betala kontrollavgiften?

Bara ett litet exempel men huvudfrågan är - hur långt sträcker sig resenärens ansvar?

Ersa

Rent juridiskt är resenären skyldig till att ta reda på alla taxebestämmelser via t.ex tidtabellen innan färd. Föraren kan ju alltid råka säga fel. Jag blandar ofta ihop SL:s och UL:s olika regler, då jag kör i båda länen och får själv lov att kolla upp dem i taxehandböckerna innan jag vågar svara på frågor.

Men i just detta fall beviljades ju hunden att åka med, och då borde ju föraren intyga detta. Hade det skett ett förarbyte innan kontrollanterna klev på? När jag kör och nån ändå får åka med trots smått tveksamt färdbevis (slitet kort, fel länskort 1-2 km från länsgränsen i riktning mot rätt län, etc), så är detta det första jag berättar för påstigande kontrollanter, så att resenären inte får en kontrollavgift efter att jag har sagt att det är okej. För förarens ord gäller över allt annat.

Jona

HEJ

Vad händer om föraren bestämmer sig för att bjuda en bussfotograf på en rundtur och kontrollanten kommer. Ja det förstnämnda har hänt, man står i godan ro och fotar en buss, som stannar intill dig ibland mellan hållplatser, jag brukar vid dom tillfällena ställa in min på och bli utskälld, men det är nästan vanligare att man får en trevlig fråga om vad man fotar och när man svarar bussen så frågar chauffören om man vill åka med ett varv och då brukar jag oftast tacka ja och göra så. Sedan hinner man snacka med föraren en stund om bussen, staden, linjen och jobbet och vad kul och ha en hit-rest turist som besöker staden.

Oftast ska även Bussmicke nämnas och om man känner honom. Oavsätt vilken håla i Sverige man besöker.

Så vad händer då vid en kontroll?

/Jona
MVH Filosofen Jona

Ersa

För din fråga, Jona, så gäller väl samma sak som mitt tidigare svar. Har föraren på eget initiativ erbjudit dig skjuts, och intygar detta direkt till kontrollanten är det inga problem.

Lusan

Precis som Ersa skriver. Har hänt mej när jag kört att jag har släppt på folk gratis och sedan har det kommit kontrollanter. Har sagt som det är och inga som helst problem. Däremot bör du meddela detta för kontrollanterna det första du gör.

JDS

Redan tidigt i spårvägens historia fanns det kontrollörer, men de var då främst till för att kontrollera personalen. Kontrollören tittade på konduktörens redovisningssedel och på passagerarnas biljetter för att se att allting stämde. Hade konduktören bjudit någon på resan utan mycket goda skäl så fick han förmodligen sparken på fläcken, så det gjorde man nog inte. Den konduktör, som utan egen förskyllan blivit utsatt för något bedrägeri, klarade sig förmodligen med en utskällning och rapport till befälet.

Ersa

Citat från: JDS skrivet 20 januari 2011, 12:28:26 PM
Redan tidigt i spårvägens historia fanns det kontrollörer, men de var då främst till för att kontrollera personalen. Kontrollören tittade på konduktörens redovisningssedel och på passagerarnas biljetter för att se att allting stämde. Hade konduktören bjudit någon på resan utan mycket goda skäl så fick han förmodligen sparken på fläcken, så det gjorde man nog inte. Den konduktör, som utan egen förskyllan blivit utsatt för något bedrägeri, klarade sig förmodligen med en utskällning och rapport till befälet.

Påminner om polismannen som fick sparken direkt när ett högre befäl såg honom gå åt sidan och ta av sig hjälmen en stund en varm sommardag. Att som polisman vara barhuvad (även på en tom tvärgata) var ju ett stort brott mot reglementet! Anställningstryggheten då var inte riktigt på samma nivå som idag, så att säga. ;)
Källa: Guide på f.d. Polistekniska muséet i Sörentorp.

Max W

Då kan jag berätta en självupplevd historia från sommaren 1956.
Jag var bara 13 år men redan då en stor bussentusiast. Skolbusschauffören i Järfälla lät mig en dag i februari följa med till bussgaraget under "mellantiden" (09.15-13.30). Min skola hade lovdag, men inte de andra skolorna han körde elever till. Han presenterade mig för "basarna" i garaget som lovade att jag fick gärna komma dit och "titta" i utryckningen. Sen fanns det 3 stycken kontrollörer, som av någon av "basarna" fick höra talas om mig och min situation med ett mycket lindrigt medfött fysiskt handikapp. Av någon outgrundlig anledning fick jag när sommarlovet började veta att jag skulle få åka buss gratis hur mycket jag ville på de linjer som utgick från garaget på Sturegatan och garaget i Ritorp. Den kontrollör som informerade mig sade att alla 3 var överens om detta och att de flesta konduktörerna visste om det. Vilken lycka för en 13-årig bussdiggare!! Några av den sommarens upplevelser kan Du läsa om på nedanstående länk.
http://www.trafikminnen.se/dygnet_runt_i_buss.html

sukkeri

Citat från: Jona skrivet 20 januari 2011, 01:03:12 AM
HEJ

Oftast ska även Bussmicke nämnas och om man känner honom. Oavsätt vilken håla i Sverige man besöker.

Så vad händer då vid en kontroll?

/Jona

Blåneka att du känner honom eller ens har hört talas om nån Micke!!. ;)