Barbro buss i tinget...

Startat av Wetjo, 19 januari 2011, 18:50:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


mushkot

Lite slarvigt kan tyckas. Men, inte ovanligt gissar jag. Ett stort bussbolags  arbetsledning uppmuntrade förarna att bryta mot kör- och vilotider vid ett evenemang där busstrafiken var utökad som exempel...

Lusan

Det finns bussföretag av den större modellen som gör körpass som inte är OK och när detta påpekas får man till svar att "HASTUS" har godkänt detta, som om HASTUS skulle stå över polis, EU etc. Ska man då svara polisen vid en ev kontroll att HASTUS har godkänt denna körning så det är OK........ ??? ???

Wetjo

Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 januari 2011, 11:45:51 AM
Om man har rätt skrivna regler i Hastus, Trapeze mfl program så kan man inte med automatik konstruera olagliga tjänster, däremot kan man göra det manuellt.
Det som vanligtvis leder till synpunkter är väl körtider enligt EU där programmen räknar från start till stopp enligt tidtabellen om man inte lagt in framkörning o frånkörning, då kan det strula till sig med digitala skrivare om man har en tjänst som ligger på gränsen.
Detta brukar man ju se som planerare om det inträffar.

Men om planeraren missar eller om det blir tolkningstvist mellan företag och listgranskare?

Lusan

I mitt fall var det en körning på 4h20min enligt tidtabell, detta är ett stort gränsfall på OK, hänsyn skall tas till ev rusningstrafik osv vid all schemaläggning. Framkörningstid ej inräknad. Vid påpekandet om detta fick jag bara till svars att hastus har godkänt detta och att det då skall vara OK. Hastus godkänner inte om det inte är OK. Det var helt lönlöst att föra detta vidare. Misstänker att körning till/från garage låg som annat arbete, detta tog ca 15-20min. Så vad gör man???? Man kan vägra köra, eller när färdskrivaren visar på 4h30min körtid kräver man avlösning. Det är alltid svårt och sätter den egentligen oskyldiga i klistret.