Huvudmeny

Frågor rörande YKB

Startat av mushkot, 18 januari 2011, 13:01:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mushkot

Tog mitt D-kort 2005 (i Vännäs) och då även YKB. Nu är det ju egentligen dags att förnya detta, och då jag inte längre har allt i minnet har jag följande frågor:

Hur omfattande är provet? Vad kostar det att göra provet? Studiematrial, kostnad?

PS Om jag orkar, tar jag med kameran imorgon då jag ska köra en "kortis", så kanske det blir ett litet bildreportage om hur en bussförares dag i Hässleholm ser ut! :)

KG

Du måste gå den obligatoriska kursen som är en vecka lång, dessutom måste du inte göra det än.

Henrik Palmqvist

DU behöver bara göra 35 timmar fortutbildning innan 10 september 2015.

Du behöver alltså inte ha yrkeskompetens för att få köra, då du har åldern inne för att köra all typ av busstrafik på "hävdvunnen rätt".

Fortbildningen får delas upp på 5 gånger , 7 timmar/gång. Om jag förstått det rätt räcker det med 7 timmar/år i fem år, så det är ganska flexibelt när man ska göra kursen.

Vad det kostar har jag ingen aning om,  men material bör ingå i kursavgiften om man väljer att betala den själv.

Inget prov på trafikverket krävs, endast 35 timmar utbildning.

Ska du köra utomlands så kräver vissa länder i ditt fall yrkeskompetens fr.o.m 10 sep 2011.  Kan vara värt att kolla upp om det är aktuellt.

/ Henrik

Björn Lövdahl

2005 fanns inte nuvarande YKB, utan enbart gamla vilket idag inte gör någon nytta
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se