Buss i Bosnäs

Startat av Bengt H, 16 januari 2011, 17:48:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Linjen mellan Bosnäs och Borås startades 1930 av John Johansson och den fick linjenummer 16 (från 1937: 31) i det gemensamma linjenummersystem som bussbolagen i Borås då hade. Den 21 oktober 1945 övertog Stadsbussar i Borås AB linjen och Bosnäslinjen blev därmed det andra övertagna bolaget efter Borås åkeris linjer som bildade grunden till Stadsbussar redan 1944. Först den 1 oktober 1946 kom huvuddelen av stadstrafiken in i Stadsbussars regi i och med att köpet av Borås Omnibus då var klart. Linjen har idag nummer 46 och körs av Borås lokaltrafik. Utbudet på linjen har varit ungefär det samma under de 80 år som linjen har trafikerats med undantag för att trafiken på lördagar och söndagar numera är av väsentligt mindre omfattning än vad den var förr i tiden. Måndag till fredag går den med ungefär en buss i timmen med något avbrott.

Någon dag med lite blötsnö runt 1970 dokumenterade jag den något orginella vändplatsen i Bosnäs, som då förmodligen var densamma som vid busslinjens start 1930. Affären där bussen vände var helt klart mycket ålderdomlig

På gårdsplanen innanför affären finns hållplatsskylten och långt där borta syns bussen komma

Bussen passerar affären och den smala vägen vid handelsmannens bostadshus ...

... och kör in på gårdsplanen framför ladugården

Därefter backar bussen för att kunna köra tillbaka till stan. Bussen är vagn 112, en Volvo B655/Hägglund

Lite närmare stan ligger Funningen. Jag avslutar bildserien med två bilder därifrån.

Är det någon av Boråsarna som har bilder som visar hur det ser ut på platsen idag?

Staffan Sävenfjord

Trevligt. Och en av Hägglundarna 107-114 eller 116-124, Bilderna måste ju vara tagna efter 1967 och före 1972.

Jag har inga bilder av hur det ser ut i dag men byggnaderna vid ändhållplatsen vill jag minnas är rivna. Vägen är i dag asfalterad men lika smal.  Jag tror att backen vid Funningen är uträtad i dag. Jag minns hur vi stod och väntade på bussen där efter sommarkvällar på Svenska kyrkans ungdoms- och lägergård vid Bovik i början av 1960-talet. Omkring 1962 drogs den sista kvällsturen från Bosnäs in men den kördes extra när det varit ungdomsafton på Bovik. Det gällde bara att ungdomssekreteraren kom ihåg att ringa. Jag vikarierade ett kort tag själv som ungdomssekreterare och minns hur högtidlig jag kände mig när jag fick ringa och beställa den här bussen. Trafikledaren svarade artigt som alltid att det skulle ordnas. Jag är så här långt efteråt inte riktigt säker på hur det var med betalningen men jag tror att vi fick betala efter den vanliga taxan och att Stadsbussar tog affärsrisken. I varje fall fick även andra resande än de som varit på Bovik åka med i den mån de dök upp.

bilomnibussen

Intressant och vackert. Den ålderdomliga lanthandeln tycks i alla fall ha förfogat över en frysbox.
Mvh Jan G

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 januari 2011, 18:21:24 PM
Trevligt. Och en av Hägglundarna 107-114 eller 116-124, Bilderna måste ju vara tagna efter 1967 och före 1972.

Jag har inga bilder av hur det ser ut i dag men byggnaderna vid ändhållplatsen vill jag minnas är rivna.

Jag vill nog också minnas att handelsboden är riven numera även om den stod övergiven väldigt länge men jag är mer osäker på om verkligen alla byggnader där är rivna, framförallt tänker jag på ladugården. Det får nog bli några bilder där vid något tillfälle. Kanske framåt vårkanten när omgivningarna ser ut ungefär som på de här bilderna.

Vägen är i dag asfalterad men lika smal.  Jag tror att backen vid Funningen är uträtad i dag.

Ja, vägen går i en lite annorlunda sträckning just förbi Funningen idag och just där är vägen betydligt bredare. Den gamla vägsträckan ligger kvar helt intakt och har också fått lite beläggning på sig. I övrigt har som sagt inte mycket hänt och frågan är väl om inte den här busslinjen börjar få ganska svårt att motivera sin existens. Särskilt många resenärer har den inte.

Jag minns hur vi stod och väntade på bussen där efter sommarkvällar på Svenska kyrkans ungdoms- och lägergård vid Bovik i början av 1960-talet. Omkring 1962 drogs den sista kvällsturen från Bosnäs in men den kördes extra när det varit ungdomsafton på Bovik. Det gällde bara att ungdomssekreteraren kom ihåg att ringa. Jag vikarierade ett kort tag själv som ungdomssekreterare och minns hur högtidlig jag kände mig när jag fick ringa och beställa den här bussen. Trafikledaren svarade artigt som alltid att det skulle ordnas. Jag är så här långt efteråt inte riktigt säker på hur det var med betalningen men jag tror att vi fick betala efter den vanliga taxan och att Stadsbussar tog affärsrisken. I varje fall fick även andra resande än de som varit på Bovik åka med i den mån de dök upp.

Det där var alltså innan "anropsstyrd trafik" blev ett formellt begrepp för de här kvällsturerna med affärsrisken utredd redan vid upphandlingen?  ;)
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

yngrot

Trevligt där har jag kört många ggr  :D  ladan är väl kvar om inte den är riven för bara nått år sen.. men heter det inte Bossnäs med 2 s??   Smal väg ja minns en gång på vintern när jag skulle upp för backen som numera inte finns att jag mötte en hrm dam som inte hade vett på att stanna när hon såg bussen vilket fick till följd att jag så klart inte kom uppför backen  inte så kul backa nerför den backen.. skarp kurva var det ju oxå.. sa några mindre trevliga ord för mig själv..var ju precis där Boviksvägen svängde in ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jonas Gustafsson

Citat från: yngrot skrivet 16 januari 2011, 22:12:15 PM
men heter det inte Bossnäs med 2 s??   

Västtrafiks Boråstabell, Motormännens Sverigeatlas samt kartan på eniro.se stavar i alla fall samtliga Bosnäs med ett s... :)

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

yngrot

Ok får ge mig där då  :D  men när vi säger Bosnäs så låter det som 2 s
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 16 januari 2011, 21:52:58 PM

Det där var alltså innan "anropsstyrd trafik" blev ett formellt begrepp för de här kvällsturerna med affärsrisken utredd redan vid upphandlingen?  ;)

Dessa turer fanns inte annonserade i tidtabellerna. De "utomstående" resenärer som dök upp hade antagligen läst i annonsen för Bovik att det skulle gå en buss just den dagen. Eller också hade de helt enkelt missat att avgången var indragen och hade helt enkelt tur. Ungdomsaftnarna på Bovik var varannan vecka så det var inte så ofta bussen behövde gå.