Huvudmeny

Ovanlig skyltning

Startat av LYR, 13 januari 2011, 19:04:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LYR

En lite ovanlig skyltning - och med symbolbild för just kyrktorn - är det en standardlogga som finns färdigprogramerad och
finns kanske andra fler ovaniga varianter?

/ LYR

Möllers

Vet jag inte sog en på E6an några års en stog kyrkbuss på den med.

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=41798.0

Nico

Tja, kan inte uttala mig för landet som helhet så någonstans finns det kanske någon nytta med detta. 'Kyrkbuss' liksom 'Badbuss' finns dock än så länge kvar bland SL-lands specialdestinationer, men jag inte påminna mig några stiliserade symboler i något fall. Frågan är som sagt även när det är tänkt att man ska använda dessa skyltningar för så mycket matarkörning har man ju inte till kyrkor eller badplatser?

Är det fråga om kyrkogårdslinjer så finns redan 48 och 183 och vid regelrätt abonnering så använder man ju istället den destinationen. Enda gången jag själv använt mig av 'Kyrkbuss' är vid ett tillfälle för ett par år sedan då jag en lördag hade beställning där jag skulle hämta flera vändor med folk vid Kungsängens station och sedan köra till en närbelägen kyrka för en vigsel.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

Har för mig det har funnit s nån variant av 722 som kyrkbuss i Botkyrka, någon som vet mer?
Har själv aldrig sett den.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Marc

Går man tillbaka i tiden så var det inte helt ovanligt med kyrkbussar på exempelvis juldagsmorgonen. (Värmdö/Gustavsberg/Ingarö kommer jag ihåg)

Ersa

Citat från: Marc skrivet 13 januari 2011, 19:43:59 PM
Går man tillbaka i tiden så var det inte helt ovanligt med kyrkbussar på exempelvis juldagsmorgonen. (Värmdö/Gustavsberg/Ingarö kommer jag ihåg)

Går man ordentligt långt bakåt i tiden fanns det gott om busslinjer från de små nybyggda järnvägsstationerna ut till olika kyrkor. Men det var ju på tiden då kyrkans roll som samhällets mittpunkt fortfarande inte ersatts fullt ut av järnvägsstationen en bit utanför byn.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 13 januari 2011, 19:54:22 PM
Går man ordentligt långt bakåt i tiden fanns det gott om busslinjer från de små nybyggda järnvägsstationerna ut till olika kyrkor. Men det var ju på tiden då kyrkans roll som samhällets mittpunkt fortfarande inte ersatts fullt ut av järnvägsstationen en bit utanför byn.

Det var väl till och med så många bussbolag började sin verksamhet. Någon driftig företagare som behövde en lastbil för sina transporter på vardagarna satte bänkar på flaket på söndagarna och körde till och från kyrkan. Bland dem som började på det sättet på 1920-talet kan nämnas en ung sågverksägare vid namn Bror Karlsson i Mariannelund. Så småningom övergick han helt till att bli bussägare och företaget finns kvar än i dag och har utvecklats till en koncern. Det heter i dag BK Buss.

Mr G

517 (SL) har väl haft kyrkbussar från och till som tagit en extra sväng till Spånga kyrka. Om det förekommer än idag vet jag inte.

Finns nog kyrkbussar lite här och var tror jag.
吉先生

Nico

517 har jag inget minne av så i det fallet måste det ha varit ett tag sedan. I dagens läge så passerar dock ett fåtal turer på linje 514 Spånga kyrka. Fem ungefär mitt på dagen åt vardera hållet mån-fre och sedan två mot Spånga och fyra mot Kista mitt på dagen lör-sön. Inget avviker dock i den yttre skyltningen på dessa turer vad jag minns.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Matte

Keolis Södertörn vet jag kör Kyrkbuss vissa dagar. Kan vara Fredagar eller någon gång i månaden som jag ser någon av våra bussar köra med skyltningen Kyrkbuss. Men jag har alldeles för lite info om hur, när, varför och hur ofta. Men har för mig att "våran" Kyrkbuss åker och hämtar folk vid olika större Buss stationer/terminaler och sen åker runt till dom olika kyrkorna eller gravplatser i Haninge kommun. Som tex Österhaninge kyrka finns det välldig välldigt dåligt med ordinarie linje trafik till. 4 turer per dygn tror jag bestämt att det är.

Max W

Citat från: Mr G skrivet 13 januari 2011, 22:47:30 PM
517 (SL) har väl haft kyrkbussar från och till som tagit en extra sväng till Spånga kyrka. Om det förekommer än idag vet jag inte.
Finns nog kyrkbussar lite här och var tror jag.
För några år sedan ändrades linjesträckningarna inom Spånga Kyrka/Tensta/Hjulsta-området i samband med att 517 började gå via Lunda industri med alla turer istället för med vissa genom Tensta och 514 tog över trafikeringen "säckkörning" Tenstavägen-Spånga Kyrka-åter på sin väg till från Spånga station som blev ny ändhpl istället för Vällingby.
När det gäller "kyrkbussar" förr i tiden fanns det speciella Julottelinjer till bl.a. Spånga Kyrka och Järfälla kyrka. Till den senare fanns ingen ordinarie linjetrafik i "modern tid" förrän 1965-01-07 då dåvarande linje 537 Brommaplan-Hässelby-Skälby-Barkarby-Sollentuna_Edsberg startade.
På 1920-talet gick vissa turer till Järfälla kyrka på Ulriksdals Trafik AB:s linje 22. Se mer på denna länk: http://www.trafikminnen.se/bussarna_till_barkarby.html

/Max