Huvudmeny

Mot Bjuv.

Startat av Möllers, 13 januari 2011, 18:04:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers


Jan

I branschen i 40 år

Möllers

Sog en ligga dan buss den 10 Jan med om det var samma buss vet jag inte.

Peter L

Brukar rulla Citaro på denna linje, ska vi gissa att detta är reservbussen?

Tourino

#4
Citat från: Jan skrivet 13 januari 2011, 18:49:11 PM
Enligt avtalet ska det gå låggolvsbussar på linje 250.

När det gäller avtal så säger väl avtalet att det ska gå SkåneExpress-fordon på SkåneExpressen 9. En Carrus Vega kan väl inte anses uppfylla dessa krav? Eller finns det någon annan uppfattning om detta?

Peter L

Citat från: Tourino skrivet 14 januari 2011, 12:34:15 PM
När det gäller avtal så säger väl avtalet att det ska gå SkåneExpress-fordon på SkåneExpressen 9. En Carrus Vega kan väl inte anses uppfylla dessa krav? Eller finns det någon annan uppfattning om detta?

Beror väl helt och hållet på vilken Carrus Vega du avser? Det finns säkert Vegor med SkåneExpress-standard fast inte just Nobinas gamla Pendel-Vegor då...  ;)

Jan

Citat från: Tourino skrivet 14 januari 2011, 12:34:15 PM
När det gäller avtal så säger väl avtalet att det ska gå SkåneExpress-fordon på SkåneExpressen 9. En Carrus Vega kan väl inte anses uppfylla dessa krav? Eller finns det någon annan uppfattning om detta?

Skånetrafiken har accepterat att en vega ska ersätta vid tillfällen då ordinarie bussar inte kör. Nobina och Karlssonbuss har inga reserver på linje 9 enligt Skex standard.
I branschen i 40 år

Peter L

Nyfiken fråga Jan: Är det alltså så att det inte behöver finnas reservbussar med SkåneExpress-standard till någon av linjerna? Vill minnas att vi på Linjebuss i Lund i alla fall hade en reservbuss (med korrekt standard om än något äldre) till SkEx 5 och 6, men det var ju å andra sidan några år sedan...

Jan

Citat från: Peter L skrivet 14 januari 2011, 20:02:12 PM
Nyfiken fråga Jan: Är det alltså så att det inte behöver finnas reservbussar med SkåneExpress-standard till någon av linjerna? Vill minnas att vi på Linjebuss i Lund i alla fall hade en reservbuss (med korrekt standard om än något äldre) till SkEx 5 och 6, men det var ju å andra sidan några år sedan...

När det avtal som började gälla för Swebus/Nobina 2006 fanns det med 2 bussar på Sk 9. Då fanns även 5438 som reserv. Denna har nu blivit en ordinarie vagn då trafiken utökades. Skillnaden mot linje 5 o 6 är att det fanns många fler vagnar i omlopp att en reserv kunde mer motiveras.
I branschen i 40 år

Peter L

Citat från: Jan skrivet 14 januari 2011, 23:24:18 PM
När det avtal som började gälla för Swebus/Nobina 2006 fanns det med 2 bussar på Sk 9. Då fanns även 5438 som reserv. Denna har nu blivit en ordinarie vagn då trafiken utökades. Skillnaden mot linje 5 o 6 är att det fanns många fler vagnar i omlopp att en reserv kunde mer motiveras.

Tack för svaret. Skönt att förnuft får råda, precis som du skriver är det knappast motiverat med en extra fullutrustad buss i reserv när det bara finns 3 ordinarie omlopp.

I annat fall får man väl stuva om trafikpaketen vid upphandlingarna så att det alltid finns en minsta kritisk massa av olika busstyper som då kan motivera reservbussar.