Bussmässa i Borlänge 1992

Startat av Janne Rickman, 18 september 2007, 20:02:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Janne Rickman



Swebus 3368
Några person som kanske Simon A känner igen måntro.

/Janne

Niclas Rosenius



   Vet var några man kände igen från GUB på den bilden.  :D

   //Niclas

Simon A

Swebus 3368
Några person som kanske Simon A känner igen måntro.

/Janne
[/quote]
Kan det vara(från vänster)Anders Sjöberg, mamma och pappa. ;D

//Simon

Janne Rickman

Jo visst stämmer de, 15 år yngre.....

/Janne

Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Clabbe

Där var jag ! Karlstadbuss som min dåvarande sambo jobbade ordnade en tur dit

Rickardo

Citat från: Janne Rickman skrivet 18 september 2007, 20:02:25 PM


Swebus 3368
Några person som kanske Simon A känner igen måntro.

/Janne

Härlig nostalgisk bild! Tack för den!
Var det denna bussen som hade 1+2säten i bredd i främre delen och kaffemaskin? Det försöket blev aldrig någon succé, tvärt om blev det mycket gnäll om det var mycket folk och få sittplatser
/Rickardo

Fredde

1992, det var tider det... :)

Det var väl manuell låda i denna vagn, med den lilla spaken som satt fast i stolen? Och inte en-meters spaken i golvet?

/Fredde

Rickardo

Citat från: Fredde_J skrivet 18 september 2007, 23:47:04 PM
1992, det var tider det... :)

Det var väl manuell låda i denna vagn, med den lilla spaken som satt fast i stolen? Och inte en-meters spaken i golvet?

/Fredde

Japp det stämmer.. ;)

Fredde

Man var glad när dessa kom på skolskjutskörningarna... :) Om det kom någon alls och hämtade en ::)

/Fredde

Staffan Sävenfjord

Den här bussen hade en inredning med bara tre stolar i bredd i främre delen av bussen. Detta gav naturligtvis bättre utrymme men jag tror aldrig att man jobbade vidare med idéen t ex genom att ta ut högre priser för den som satt längst fram i bussen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Rickardo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 september 2007, 08:52:16 AM
Den här bussen hade en inredning med bara tre stolar i bredd i främre delen av bussen. Detta gav naturligtvis bättre utrymme men jag tror aldrig att man jobbade vidare med idéen t ex genom att ta ut högre priser för den som satt längst fram i bussen.


Det hade varit svårt att ta ut högre priser. På de längre sträckorna mellan Kalmar-Stockholm så stannade man på samtliga hållplatser i Kalmar län. Skulle de som bara åka inom länet åka i den bakre delen? Nä detta verkade vara ogenomtänkt.
Det fanns vad jag kommer ihåg vissa planer på att ha ombordpersonal som skulle sälja kaffe men det gick inte att genomföra i praktiken

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 september 2007, 10:13:40 AM
Det finns uppenbarligen två olika teorier, 3368 hade 50 sittplatser men det satsades istället på ståplatser, hela 29 ståplatser.
just detta talar emot att det var fråga om en sk. Komfortbuss.

Enligt de handlingar som jag haft tillgång till beställdes bussen för ett annan försök, senare blev ju bussen udda och svåranvänd genom avsaknaden av 7 sittplatser.

//Lars

Om jag nu minns rätt så här långt efteråt så var sanningen en kombination av detta. Det vill säga att för dem som åkte till Stockholm skulle det främre utrymmet vara ett slags komfortutrymme, dock utan pristillägg, medan det i länstrafiken skulle tjäna som extra tilltaget ståplatsutrymme.
Självklart fungerade detta på sin höjd på skrivbordet. I praktiken kan det ju aldrig ha fungerat.
Bussen var alltså avsedd att användas i Swebus expressbusstrafik kombinerat med KLT:s länstrafik (Rasken). På samma sätt som det var mellan Göteborg och Ulricehamn, där länstrafiken kombinerades med bussarna till Jönköping och till och med till Stockholm.
Det var heller ingen skillnad på stolsbredden i främre och bakre delen av bussen. Men det är naturligtvis högre komfort redan att slippa ha någon bredvid sig om man åker ensam.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 september 2007, 10:51:37 AM
Nej med tanke på att bussen sällan användes i omloppen på 835 till huvudstaden var det svårt att erbjuda långresenärerna bättre komfort.

//Lars

I början såg jag den faktiskt i Stockholm några gånger. Men det var inte under någon längre period. Jag antar att det det mindre antalet sittplatser inte direkt sågs som någon fördel heller på Swebus expressbussar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Marc

Åh, ser man på, den mässan i Kupolen var jag faktiskt på.
Detta under tiden jag var aktiv på Cityterminalen. Vi blev smått tokiga då man hade tursatt 3368 på 835/836, då det i princip alltid sprack på just de sista platserna. Som jag fick det förklarat av KLT då, var vagnen beställd till Västervik, för att gå som 533 Västervik-Linköping och vv som kombinerad linje+sjukhusbuss.