Nobina Tyresö Blåbussboggie på bild!! :D + etc.

Startat av Andreas91, 12 januari 2011, 17:32:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

Japp, efter många tips från personer här på forumet och efter ett sinande tålamod hos mig, så trodde jag att jag drömde när jag kom till toppen av rulltrappan vid Gullmarsplansterminalen: äntligen stod det en Omnilinkboggie där! Här kommer lite bildbevis, bussen var Nobina 7267:

Övriga rusningsbilder kommer nedan:

Keolis 5227

Nobina 1847

Keolis 1257

Keolis 6677

Nobina 5523

En liten överraskning idag på 526:an.

MrX

Ja Tyresös boggibussar blir bara fler och fler i trafik nu. I helgen ställdes hela femton stycken i ordning för morgontrafiken på måndagen. Hur många som rullade kan jag inte svara på då jag var ledig från busskörningen i måndags. Så fort tankstationen är färdig kommer vi kunna köra för fullt. Kan ju tillägga att alla bussar ännu inte levererats, Scania ligger efter för tillfället.

Driver247

Gabi94

Jag tänkte säga att jag såg själv en blåboggi på N-tälje tråden och nu har du den och har nog din samling komplet

Bese001

Citat från: MrX skrivet 12 januari 2011, 17:35:23 PM
Ja Tyresös boggibussar blir bara fler och fler i trafik nu. I helgen ställdes hela femton stycken i ordning för morgontrafiken på måndagen. Hur många som rullade kan jag inte svara på då jag var ledig från busskörningen i måndags. Så fort tankstationen är färdig kommer vi kunna köra för fullt. Kan ju tillägga att alla bussar ännu inte levererats, Scania ligger efter för tillfället.

En djupdykning i Bilregistret säger att 29 av de 40 som skall levereras är "I trafik". Av dessa gick 17 st i trafik 2011-01-10. Om de listor som vistas här på forumet stämmer så återstår följande: 7232, 7248,7249,7252-54, 7256, 7261, 7262, 7268 och 7269. De behöver ju inte rulla i linjetrafik ännu men bör vara på gång!

MrX

Citat från: Bese001 skrivet 12 januari 2011, 20:32:03 PM

En djupdykning i Bilregistret säger att 29 av de 40 som skall levereras är "I trafik". Av dessa gick 17 st i trafik 2011-01-10. Om de listor som vistas här på forumet stämmer så återstår följande: 7232, 7248,7249,7252-54, 7256, 7261, 7262, 7268 och 7269. De behöver ju inte rulla i linjetrafik ännu men bör vara på gång!

Det sista jag hörde var att tolv återstod att levereras så de refererade uppgifterna stämmer nog fint. Dock ska ju SL:s utrustning in också vilket tar ganska lång tid det med då JMR inte riktigt hinner med allt just nu. Så av de 29 levererade är det lite mer än hälften i trafik, lägg därtill problemet med tankningen så förstår man varför man så sällan ser de i trafik.

Bese001

Citat från: MrX skrivet 12 januari 2011, 20:41:23 PM
Det sista jag hörde var att tolv återstod att levereras så de refererade uppgifterna stämmer nog fint. Dock ska ju SL:s utrustning in också vilket tar ganska lång tid det med då JMR inte riktigt hinner med allt just nu. Så av de 29 levererade är det lite mer än hälften i trafik, lägg därtill problemet med tankningen så förstår man varför man så sällan ser de i trafik.

Vet du hur Tyresös tidigare vagnpark påverkas efter denna nyleverans? Man ökar väl inte med 40 bussar!
Flyttar, skrotningar etc. Det enda jag sett (har inte kollat alla!) är att 1846 gick till Hölö och avregisterades 2010-11.

Fredrik Klint

Saknaden av ett gäng nya boggievagnar kan inte bli mer tydlig än när man ser 3387 då och då vid Gullmarsplan, i trafik... Varken SL-röd eller SL-blå, ingen bakdörr och äldre än avtalsreglerna.
Slopade Tyresö ett gäng vagnar innan de nya OmniLinkarna började trilla in? 3387 borde vara "big no no"...  ;)
Den 21 april fyller bussen nitton år, hinner den göra det månntro? Ursäkta raljerandet men vad ska man med krav på ålder och färger till när entreprenören inte verkar bry sig?  ::)

Bese001

Citat från: Fredrik Klint skrivet 12 januari 2011, 20:50:14 PM
Saknaden av ett gäng nya boggievagnar kan inte bli mer tydlig än när man ser 3387 då och då vid Gullmarsplan, i trafik... Varken SL-röd eller SL-blå, ingen bakdörr och äldre än avtalsreglerna.
Slopade Tyresö ett gäng vagnar innan de nya OmniLinkarna började trilla in? 3387 borde vara "big no no"...  ;)
Den 21 april fyller bussen nitton år, hinner den göra det månntro? Ursäkta raljerandet men vad ska man med krav på ålder och färger till när entreprenören inte verkar bry sig?  ::)
Om vi skall raljera så borde väl 3999 användas i trafik? Den är ju bara 15,5 år snart (Inreg 1996-08-26)
Eller går den för högtryck? :)

MrX

Citat från: Bese001 skrivet 12 januari 2011, 20:47:12 PM
Vet du hur Tyresös tidigare vagnpark påverkas efter denna nyleverans? Man ökar väl inte med 40 bussar!
Flyttar, skrotningar etc. Det enda jag sett (har inte kollat alla!) är att 1846 gick till Hölö och avregisterades 2010-11.

Citat från: Fredrik Klint skrivet 12 januari 2011, 20:50:14 PM
Slopade Tyresö ett gäng vagnar innan de nya OmniLinkarna började trilla in? 3387 borde vara "big no no"...  ;)
Den 21 april fyller bussen nitton år, hinner den göra det månntro? Ursäkta raljerandet men vad ska man med krav på ålder och färger till när entreprenören inte verkar bry sig?  ::)

De här två kommentarerna hör ihop, Tyresö saknar just nu bussar och har så gjort ett bra tag. Flera olyckliga saker har påverkat för att vagnparken ska se ut som den gör. Framförallt är de sena leveranserna av Scaniabussarna skyldiga. Bussar började flyttas från depån redan i somras då man trodde Scaniabussarna skulle komma i augusti. Men icke, sedan dess har vi haft vagnbrist. De här anledningarna har jag ingen större lust att grotta ner mig i, det är tråkigt att vagnbristen gjort sig gällande så att vita och gröna (4715) bussar rullar dagligen. Så fort tankningen löser sig är vi på banan igen, hoppas jag. Och Fredrik, jag kan bara hålla med dig, det ser verkligen inte bra ut att köra gamla vita bussar i SL:s linjetrafik.

Vad som ska ske med Tyresös äldre bussar vet jag inte riktigt, många blir nog kvar, faktiskt. Klart är att trängselvagnarna och 00XX blir kvar samt att 18XX och blå 44XX går till skrot, så mycket vet jag. Tyvärr så kan jag bara spekulera om resten av vagnparken eller berätta om alla ryktena. Många bussar har dock fått vinterdäck och lär ju inte försvinna med dem på, vilka alla är har jag inte direkt stenkoll på.

virtual1

Citat från: Andreas91 skrivet 12 januari 2011, 17:32:03 PM
Japp, efter många tips från personer här på forumet och efter ett sinande tålamod hos mig, så trodde jag att jag drömde när jag kom till toppen av rulltrappan vid Gullmarsplansterminalen: äntligen stod det en Omnilinkboggie där! Här kommer lite bildbevis, bussen var Nobina 7267:

Men skräp också! - Tänkte jag skulle lagt upp en bild på den här precis då jag kommit hem, vilket var 16.30 ungefär, men då skulle jag laga mat - så nu hann du före, nåja, grattis =)

Fattar dock inte hur jag kunde missa dig??? Jag plåtade/såg samma bussar som du och och såg ingen annan som sprang omkring och plåtade?!?!

Bussmicke

Gäller vara snbb, i de läget hade jag valt att fixa bilden o sedan mat...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jonas Strömblad

Citat från: Bussmicke skrivet 13 januari 2011, 00:07:49 AM
Gäller vara snbb, i de läget hade jag valt att fixa bilden o sedan mat...

;D ;D ;D
Håhåjaja, Fittja låg alldeles för långt bort för att inte tala om Västerbott, f'låt Västerås!
/J

Andreas91

Citat från: virtual1 skrivet 12 januari 2011, 21:33:51 PM
Men skräp också! - Tänkte jag skulle lagt upp en bild på den här precis då jag kommit hem, vilket var 16.30 ungefär, men då skulle jag laga mat - så nu hann du före, nåja, grattis =)

Fattar dock inte hur jag kunde missa dig??? Jag plåtade/såg samma bussar som du och och såg ingen annan som sprang omkring och plåtade?!?!

;D

Tack!  :D Det finns inget annat än att konstatera att jag hade mycket flunsch där, då du blev upptagen med matlagning.  :) Jag vet inte hur du kunde ha missat mig, men jag skulle nästan vilja ställa samma fråga tillbaka, för jag vet inte hur jag kunde missa dig heller.  ??? Jag tyckte inte jag såg någon annan där, men tydligen hade jag fel. :P Det ramlar kanske in lite fler nya stombussar imorgon, man kan hålla tummarna för det. ;)

Bussmicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 januari 2011, 20:59:12 PM
Trevligt att Britta:s gamla buss rullar än :-)

När vi hade den Älab målade Alpusen (som jag glömt nr på) i Tyresö för 7-8 år sedan fick den rulla på linje också när det knep, för kunden är det viktigare att det kommer en varm buss än att den har rätt färg, bra med egna initiativ hos förare och driftledare.

Eftersom bussbristen och bristen på drivmedel ligger på SL:s bord ser man knappast det som ett problem att man använder de bussar sm finns tillgängliga

0435 eller 0437?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.