Swebus Stockholm?

Startat av Henrik Palmqvist, 12 januari 2011, 16:37:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henrik Palmqvist

Var har Nobina sin expressbussar stationerade i Stockholm ( Swebus Express ).

Hur många är det?

Är lite intresserad att ev söka dit efter sommaren när Nobina förlorar sin körning här i Nacka/Värmdö.

/ Henrik

Ersa

PM med tips skickat.
Men kan du inte köra SL-buss i N/V om det står ett annat firmanamn än Nobina på sidan av bussen?

Tonniiie

Citat från: Ersa skrivet 12 januari 2011, 16:49:39 PM
PM med tips skickat.
Men kan du inte köra SL-buss i N/V om det står ett annat firmanamn än Nobina på sidan av bussen?

du snabbt på svara Ersa ;D

Henrik Palmqvist

Citat från: Ersa skrivet 12 januari 2011, 16:49:39 PM
PM med tips skickat.

Tack för PM:et. 

Visst kan jag köra för andra bolag än Nobina, har inget emot att köra för Busslink/Keolis, och så kommer det säkert också att bli om det inte dyker upp nåt annat.  Men vi vet ännu inte hur det blir med de olika områdena, kanske kommer det bli så att N/V får mer innerstadstrafik, vilket jag inte är särskilt intresserad av. Har inget emot att köra i stan, men tror inte jag kommer att trivas med det om det nu blir så.

Har alltid kört fjärrtrfik med lastbilen, och det är lite ditåt jag vill hamna i bussyrket med.

/ Henrik

Carl Eric

Men för att svara på ursprungsfrågan, Swebus (Express) har väl bara en buss stationerad i Stockholm, 6179?

Men Swebus har ju ändå förare stationerade i Stockholm...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 januari 2011, 20:46:21 PM
Är det inte Strömma Buss som bemannar åt Swebus fortfarande?

Till viss del är det fortfarande så, men sedan 867:an kom till har man förutom den linjen även velat bemanna så många förstärkningar från Stockholm som möjligt med egna bussar och egna förare.

Carl Eric

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 januari 2011, 21:16:47 PM
Och dessa bussar garageras och personalen leds ändå från Strömma i Älvsjö?

Fram till i mittan av december, ja! Men sedan dess så har Swebus helt egna chaufförer som har provisoriska lokaler på BusMarket i Huddinge.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Jonas Strömblad

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 12 januari 2011, 17:59:11 PM
Tack för PM:et. 

Visst kan jag köra för andra bolag än Nobina, har inget emot att köra för Busslink/Keolis, och så kommer det säkert också att bli om det inte dyker upp nåt annat.  Men vi vet ännu inte hur det blir med de olika områdena, kanske kommer det bli så att N/V får mer innerstadstrafik, vilket jag inte är särskilt intresserad av. Har inget emot att köra i stan, men tror inte jag kommer att trivas med det om det nu blir så.

Har alltid kört fjärrtrfik med lastbilen, och det är lite ditåt jag vill hamna i bussyrket med.

Sök till Swebus (Stagecoach, Nobina eller vad de kallar sig den här veckan) i Norrtälje när de tar över. Nöta E18 mellan Stockholm och Norrtälje på 676 är väl inget någon önskar förutom stadsrädda tradarchaffisar med hemlängtan ;D
/J   ;)

för alla

De finns en välbehövlig morot när man kör sl trafik i innerstan
nämligen arbetstidsförkortning

för varje vi säger att det är 50 min(rätta mig ni som kan det exakta antalet)körning så räknas det som en timma o blir betalt så ganska bra för att slippa åka runt på mörka smala vägar på djurö t ex

Nico

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 12 januari 2011, 17:59:11 PMMen vi vet ännu inte hur det blir med de olika områdena, kanske kommer det bli så att N/V får mer innerstadstrafik, vilket jag inte är särskilt intresserad av. Har inget emot att köra i stan, men tror inte jag kommer att trivas med det om det nu blir så.

Nääh... visst är det ingen som vet i detalj (annat är de som håller i planeringen) hur det blir, men jag har lite svårt att tro att det skulle bli några större förändringar i trafikupplägget på respektive område. Att Norrtälje och Täby har enstaka turer åt City osv. är något som uppstått ur ett etablerat samarbete mellan de olika trafikområdena, likaså även det som körs på annat håll.

Det rör sig som sagt ändå inte om någon direkt omfattande körning på det stora hela. Blir det något mer så lär det vara att man kanske får ta en enstaka tur på något som passerar Slussen och vice versa. De flesta som kör på t.ex. Söderhallen är nog sedan inte heller så intresserade av ge sig alltför mycket ut i buskarna så även det får man nog ta med i beräkningen...  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Klaverdörr

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 januari 2011, 00:50:02 AM
Ur BBA:

För personal tjänstgörande på AB Storstockholms Lokaltrafiks innerstadslinjer
gäller under avtalsperioden att veckoarbetstiden utgör 36 timmar 36 minuter om
arbetstiden är förlagd med i genomsnitt 40 timmar per helgfri vecka och 35 timmar
om arbetstiden är förlagd med i genomsnitt 38,25 timmar per vecka.

Hej!

Har SL börjar med egen busstrafik igen ?

Carl Eric

Citat från: Klaverdörr skrivet 15 januari 2011, 02:22:11 AM
Hej!

Har SL börjar med egen busstrafik igen ?

Nej, men det är SLs linjer... De är ju som bekant huvudman...

Ersa

Citat från: calken skrivet 12 januari 2011, 20:43:38 PM
Men för att svara på ursprungsfrågan, Swebus (Express) har väl bara en buss stationerad i Stockholm, 6179?
Men Swebus har ju ändå förare stationerade i Stockholm...

En enda buss? Nja. Swebus har alla bussar som trafikerar linje 867 stationerade i Stockholm. Det rör sig mestadels om majoriteten av alla 67xx-vagnar. Vet inget antal, men 10 st borde det väl vara minst? Samt förare till alla dessa.

Sen finns det ju alltid undantag när Uppsala kör vissa genomgående 867:or till/från Uppsala, samt att Stockholmsdepån tillfälligt byter ut sina 67xx-vagnar mot andra, pga service och andra orsaker.

Carl Eric

Citat från: Ersa skrivet 16 januari 2011, 12:54:06 PM
En enda buss? Nja. Swebus har alla bussar som trafikerar linje 867 stationerade i Stockholm. Det rör sig mestadels om majoriteten av alla 67xx-vagnar. Vet inget antal, men 10 st borde det väl vara minst? Samt förare till alla dessa.

Sen finns det ju alltid undantag när Uppsala kör vissa genomgående 867:or till/från Uppsala, samt att Stockholmsdepån tillfälligt byter ut sina 67xx-vagnar mot andra, pga service och andra orsaker.

Jaha, okej, då sitter jag nog på en icke uppdaterad lista! Finns ens 6179 fortfarande?

Ersa

Citat från: calken skrivet 16 januari 2011, 12:58:11 PM
Jaha, okej, då sitter jag nog på en icke uppdaterad lista! Finns ens 6179 fortfarande?

Innan linje 867 drog igång hade Swebus Express 4 st bussar garagerade hos Interbus (sedermera Strömma) i Älvsjö.
6179 går i trafik ännu, men vilken depå den tillhör just idag vet jag inte.