Norrort och Roslagen igen (Del 2 - Täby)

Startat av Andreas91, 12 januari 2011, 11:20:25 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

Näsbydal:

Först, har vi en B9S, keolis 6363, på linje 619 och som snart är framme vid slutdestinationen i Näsbypark.

Jag höll först på att ta denna B12:a för en av de bussar som flyttat upp från Handen, men nu såg jag att det ju faktiskt var en av de även tidigare Täby-vagnarna, nämligen Keolis 5685. Till skillnad från B9Sen till höger, så har denna en ganska hyfsad bit kvar till sin slutdestination.

Marknadsvägen:

Här är dock en av de f.d. Handenbussarna och även den på linje 627 och med slutdestination Kista Centrum. Här står Keolis 5688 och fyller på med nya resenärer. I bakgrunden syns en av boggiebussarna, Keolis 1207, som efter en kort stund kommer upp en nivå, där jag står och där man befinner sig på Täby Centrums bussterminal.

Täby Centrum:

Keolis 6304 avgår mot Hägernäs.

Säffle 8500-möten: 1. Boggiebussen från Marknadsvägen, Keolis 1207, skall snart åka iväg mot Skarpäng, när en B9S, Keolis 6362, passerar och skall åka mot Näsbypark. Observera att det är samma linje som systern 6363 var ute och rullade på (bild 2)!  ;)

Säffle 8500-möten: 2. Föraren till 1207 är tillbaka och har startat bussen, medan en kortvagn i 46XX-serien, Keolis 4628, passerar förbi. Tips: Kolla på linjenumren...! ;D

Marknadsvägen (foton från gångbron. Tyvärr var glasrutorna ganska grisiga på vissa ställen, ett av dem verkar ha hamnat framför kameran när t.ex. den första bilden togs i all hast...  ::)):

Systervagn till Keolis 4628 på förra bilden, så kom nu 4627 till Täby efter en vända till Skarpäng i väster.

En liten flytt till vänster och bilden blev nog lite bättre än den förra... :P Här kommer Keolis 6322 tillbaka efter en tur till Näsbypark.

Slutligen, så blir det en bild på en närtrafiksbuss:

PS! Saknas några B10M-ledvagnar av äldre modell? :) Oroa er inte, det dyker upp lite godsaker i sista tråden! ;)

Funderarruta:
Varje gång jag befinner mig där, så blir jag så förvånad över att man har en hållplats för både Täby Centrum och en för Marknadsvägen, som väl lika gärna skulle kunna heta typ Täby Centrum Nedre eller något, med tanke på det nästan extremt korta gångavståndet mellan dessa (Jag vet att 627 och nattbuss 695 (finns kanske fler) stannar vid Marknadsvägens hållplats, men ej vid Täby Centrums bussterminal. Däremot stannar ju övriga Täbylinjer från bussterminalen vid hållplatsen, dvs. de som svänger söderut.) 604:an (604V resp. 604H) har ju även den en sträckning via Täby Centrum, men väl endast genom stopp vid Tibbleskolans (Täby Centrum Södra?  :P) hållplats, vilket ju blir en liten bit söder om centrum (om inte parkeringen iofs räknas som centrum och husen precis intill gångvägen.) Det är ju förstås som det är, men jag har gått där och grubblat och funderat över varför man har gjort som man har gjort.