Diligens 6659 - Den kortvariga bussen

Startat av Ersa, 11 januari 2011, 23:01:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa


Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 januari 2011, 23:26:03 PM
Vad var det egentliga problemet med denna buss?
Handikappanpassningen eller axeltrycket (i stil med Ikarus 300 serie)??

Enligt PJE var det axeltrycket:
"6659 buss blev vid regbesiktning för tung på axlarna, så den fick endast medföra 26 pass för att klara det svenska axeltrycket"

KG


Hagglunds

Var gick dessa i trafik? Alla stora och små vägar i norr?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 januari 2011, 14:26:07 PM
Liknande trubbel drabbades Ikarusfabriken av när 300 serien kom i början på -80 talet, bakaxeltrycket blev för högt

Ja, de som var byggda på Scania K112. Enligt SBH importerades tre sådana till Sverige under 1985. Sedan kom också ett par K112/113 på boggichassi men där var det förstås inga problem. De som var byggda på Volvo B10M klarade sig någorlunda även om de var tvåaxliga.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Citat från: KG skrivet 12 januari 2011, 14:03:33 PM
Hur kan den vara så tung?


Wiima var inga lättviktsbyggen.. till skillnad mot Säffle
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Greger Larsson

Ett aber var också att bussar endast fick ha 10 tons (bak-)axeltryck när de här bussarna var aktuella. För Volvos mittmotorbussar var det istället framaxeltrycket som var på gränsen då man länge hade 6 ton som max på framaxeln. På turistbussar brukade man lösa det med att (åtminstone under reg-besiktningen) hänga reservhjul, verktygssatser och dylikt på väggen i bakersta lastutrymmet..