Veolia 3537 varifrån och varför?

Startat av Cyklisten, 11 januari 2011, 19:59:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cyklisten

Nu har jag åter börjat pendla med Skånetrafiken efter fyra månaders bilkörning och då upptäcker man lite "nya" saker i sin omgivning som denna B10LA, Veolia 3537 - något annorlunda än sina syskon i Malmö som börjar på 34XX. Var kommer den ifrån? Trodde först att det var Kristianstad men tittar jag på mina bilder därifrån så hittar jag inte just denna individ, dessutom så ser den nylackat ut så jag förmodar att den hade en annan färg innan den hamnade i Malmö. Men varför tar man hit äldre bussar istället för att beställa fler 7700A?


Möllers

dom har fattat nu inget skräp att ha 7700A bättre dom staffar fler 5000or istellet  :)

mil

Citat från: Cyklisten skrivet 11 januari 2011, 19:59:59 PM
Nu har jag åter börjat pendla med Skånetrafiken efter fyra månaders bilkörning och då upptäcker man lite "nya" saker i sin omgivning som denna B10LA, Veolia 3537 - något annorlunda än sina syskon i Malmö som börjar på 34XX. Var kommer den ifrån? Trodde först att det var Kristianstad men tittar jag på mina bilder därifrån så hittar jag inte just denna individ, dessutom så ser den nylackat ut så jag förmodar att den hade en annan färg innan den hamnade i Malmö. Men varför tar man hit äldre bussar istället för att beställa fler 7700A?



Kan ju finnas något som heter leveranstid som gör att man tar och lackar om äldre bussar sedan så är det ju som så att man kan ha överskott på bussar på annat ställe inte fasen beställer man nya för det. Man flyttar fordon då


OSkar000

En av de tre (3537-3539) första B10LA CNG som kom till Linköping under 2002/2003. Var från början lackad i gamla ötraf-lacken.

Se mer info här:
http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=28306
http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=28305
http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=28304


Cyklisten

Tack för svaren! Då är det inget konstigt att jag inte haft någon bild på den sedan tidigare. Nu är det bara att jaga den igen vid bättre väder och med systemkameran.

Omnilasse

Citat från: mil skrivet 11 januari 2011, 20:10:01 PM
Kan ju finnas något som heter leveranstid som gör att man tar och lackar om äldre bussar sedan så är det ju som så att man kan ha överskott på bussar på annat ställe inte fasen beställer man nya för det. Man flyttar fordon då
Vad jag förstår är ju också linje 2 ute på upphandling (eller iaf på gång) Ingen operatör beställer nya bussar för att köra ett par år (kommer inte ihåg exakt när trafikstart är satt till)om man inte måste. Istället är det rätt vanligt att man kompletterar med andra bussar. Avtalen har ju ofta reglerat vilken ålder man får ha på bussarna och den som kör försöker i möjligaste mån förstås skapa så bra ekonomi som möjligt. Det kan alltså vara så att även om man inte har ett överskott, kan det ändå vara bättre att flytta runt bussar- i slutändan gör det att man kan utnyttja den totala vagnparken bättre under längre tid.

Möllers

Var inte så lägge sen Jeppe Hagelbäck  visade samma buss tror jag  ???

Gabi94

Man ser att lacken glänser lite än dom andra bussar,finns det ingen liknande fast nyare?
Vad heter syskonen?


Gabi94

Fast 3538 har nya fäljar en den här bussen. Såg bilden via länken.

Walter

¨Det är pågående upphandling av Veolias stadstrafik i Malmö vilket också kan vara en anledning till att nyinvesteringar får vänta.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Möllers

ska hitta veolia 3537 och 3738 idag i malmö och några arriva bussar jag har inte typ 6166 några scalor med  :)

Rickardo




Även 3536 finns i Malmö men den är väl från Kristianstad?

Mvh Rickardo

Möllers

Stämmer bra för jag fotade den förra året den har vita blinkers  :)