Sävar: Bussen som aldrig dök upp

Startat av RoggaBoy, 11 januari 2011, 15:38:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggaBoy

http://www.vk.se/Article.jsp?article=409656

En fundering eftersom Skelleftebuss säger att man haft linjen i 4v: Är det numera alltid Skelleftbuss som kör alla Linje 12 åt Veolia eller är det som tidigare att man delar turerna? Någon som vet?

Greger Larsson

Nej, inte alla turer. Men det blev lite omstuvningar när nya avtalet började och just den här söndagsturen kördes fram till dess av Abramssons(vilket också framgår av artikeln).

RoggaBoy

Citat från: Greger Larsson skrivet 11 januari 2011, 21:41:48 PM
Nej, inte alla turer. Men det blev lite omstuvningar när nya avtalet började och just den här söndagsturen kördes fram till dess av Abramssons(vilket också framgår av artikeln).

Jo, jag förstod de i artikeln med men har efter det nya avtalet alltid fått åka med Skelleftebuss på linje 12 men de är nog mer slumpen. Därför tänkte jag att dom kanske fått alla turerna.

Ersa

Citat från: Greger Larsson skrivet 11 januari 2011, 21:41:48 PM

Dessutom kördes Abramssons "söndags-12:or" av just Sävardepån vilket gör det extra märkligt om Sävarförarna skulle missa sin egen by på tillbakavägen söderut. Lördags-12:orna kördes av Gräsmyrdepån.

Ersa

Citat från: VK.seLänstrafiken i Västerbotten hänvisar till Veolia transport som ska trafikera den turen. När VK försöker nå Veolias driftsavdelning, via numret som vi fick från Länstrafiken, möts vi av ett röstsvar. När vi trycker en tvåa för att komma till telefonist får vi höra "Samtalet avslutas, välkommen åter!".

Beteendet att Länstrafiken direkt hänvisar vidare till Veolia och därefter släpper allt ansvar kommer jag nog aldrig att sluta förvånas över. Är det inte enbart till trafikhuvudmannen man som resenär och media ska behöva ställa sina frågor till, och sedan få svar från samma instans efter att de pratat med operatören?

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 11 januari 2011, 22:07:35 PM
Beteendet att Länstrafiken direkt hänvisar vidare till Veolia och därefter släpper allt ansvar kommer jag nog aldrig att sluta förvånas över. Är det inte enbart till trafikhuvudmannen man som resenär och media ska behöva ställa sina frågor till, och sedan få svar från samma instans efter att de pratat med operatören?

Oavsett operatör här uppe så hänvisar familjen Eriksson & Co direkt till Nobina, Veolia, KR eller vem som kör trafiken. Dom har inte tid till sånt här tydligen.

JDS

Citat från: Ersa skrivet 11 januari 2011, 22:07:35 PM

Nja, i vissa delar av landet är man väl fortfarande kvar på den nivån där man anser att operatörerna är till för att skylla ifrån sig på.

Peter L

Citat från: RoggaBoy skrivet 11 januari 2011, 22:09:46 PM
Oavsett operatör här uppe så hänvisar familjen Eriksson & Co direkt till Nobina, Veolia, KR eller vem som kör trafiken. Dom har inte tid till sånt här tydligen.

Intressant...  ::)

Nyligen kunde man i programmet Plus på SVT1 följa en stackars datorköpare som blev hänvisad till alla möjliga underleverantörer och serviceföretag när hennes dator gick sönder. Naturligtvis var sensmoralen att företaget som sålt datorn också hade ansvar för garantiåtgärder etc. och skulle hantera allt själva istället för att be kunden om detta.

Med samma resonemang borde väl Länstrafikbolaget vara kundens enda kontakt oavsett vilken entreprenör som används för att utföra en viss linje... Annars kanske det är ett fall för KO?

JDS

Man kan ju fråga sig om passagerarna och förarna har samma uppfattning om var hållplatsen ligger...

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 12 januari 2011, 12:09:46 PM
Nja, i vissa delar av landet är man väl fortfarande kvar på den nivån där man anser att operatörerna är till för att skylla ifrån sig på.

Det som är konstigt är att man hänvisar media till operatören. Däremot är det ju inte konstigt att man anser att det är operatören här som gjort fel - om det nu var så att bussen inte kom till hållplatsen. Det kallar jag inte att skylla ifrån sig.

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 januari 2011, 15:05:21 PM
Det som är konstigt är att man hänvisar media till operatören. Däremot är det ju inte konstigt att man anser att det är operatören här som gjort fel - om det nu var så att bussen inte kom till hållplatsen. Det kallar jag inte att skylla ifrån sig.

Vore småkul om en mängd operatörer inför policyn att de bara tar dylika ärenden direkt med trafikhuvudmännen, och därför hänvisar tillbaka kunder och media till Länstrafiken. 8)

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 12 januari 2011, 16:33:17 PM
Vore småkul om en mängd operatörer inför policyn att de bara tar dylika ärenden direkt med trafikhuvudmännen, och därför hänvisar tillbaka kunder och media till Länstrafiken. 8)

Ha varit med om det en gång när jag ringe Länstrafiken Västerbotten, dom hänvisade till operatören, i detta fall Vännäs Buss där reaktionen blev att jag skulle ringa Länstrafiken. Sa då som det var att det var dom som bad mig ringa själv och då skrattade herr Svensson och tyckte samma som jag att Länstrafiken skall hålla koll på vilken väg bussarna skall köra när tidtabellen inte stämmer med verkligheten pga tryckfelsnisse.