Minska sabb i bussarna genom utb/visning ?

Startat av Klaverdörr, 11 januari 2011, 04:21:11 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Klaverdörr

Hej!

När jag var liten så fick vi fick visning och utb hur en buss fungera bla med tanke på hur klämlisterna fungerar och hur man skulle utrymma bussen vid brand sller krock och att man ej skulle förstöra i bussen då det kostar enorma pengar för alla som ska resa och vem vill sitta på ett trasigt säte eller fullkletat med tuggummi?
Sedan fick vi testa hur nödöppnare fungerar och hur man öppnar dörren sedan som bonus fick vi åka genom busstvätten och se hur det var på depån och verkstaden, men på denna tiden var det kommunen som äge bussbolaget och givetvis kosta dessa tillställningar pengar då det avsatte en buss och en förare (denna förare var helt underbar med barn åsso, kunde faan ej bli arg) under en 1/2 dag och det var många klasser i ÅK 8 som skulle göra detta men säkert var det lönsamt också då sabbet minska avsevärt..
Denna "utb/visning" fick jag i en helt ny Scania CR112 och det var mycket givande men mitt bussintresse kom mycket långt före, då fanns det mest Scania CR111 på gatorna :-)

En fråga, finns det någon form av detta kvar i någon kommun fortfarande eller något bolag som kör på anbud ?

Ersa

Någon sådan satsning har jag aldrig hört talas om, men det vore nog en bra idé att införa! I synnerhet för lågstadiebarn som åker skolbuss. Numera är all praktisk trafiksäkerhetsarbete ute på skolorna nära nog nere på noll. Även teorin är det dåligt med. Barnens Trafikklubb som jag och mina syskon var med i som barn lades ju t.ex ner 2001.

Klaverdörr

Då som i dag åker många barn till högstadieskolor i stadsbussarna i vanlig linjetrafik då dessa högstadieskolor ej finns i alla stadsdelar då stordrift är ett vinstfenomen som funnits ända sedan 80-talet när jag gick i skolan, förmodar att det var därför att dessa saker låg först i åk8 och även när man var yngre så våga man inte förstöra utan det kommer först i den så kallade frigörelsen.

Jag är helt säker på att detta ger en bra vinst i förlängningen för den om sköter trafiken oavsett det är kommunen eller enskillt bolag, sedan ska ju givetvis den som håller i det vara lyhörd och ha roligt med ungarna och det finns sådanna anställda i alla företag som har lätt att underhålla ungdommar och lära dom saker även under "lek" ..
Jag slår vad om att du Ersa skulle ha det mycket lätt med ungdommar då du har en lätt syn på det mesta som jag läst i dina inlägg, lyft denna fråga till dina chefer och se vad dom tycker om detta på det bolaget du nu kör åt.

Wetjo

Försöker "tjata" på min chef o på Dalatrafik att köra ett "skolprojekt" för att få ökad förståelse för vår vardag. Då minskar klo**ret automatiskt. Tror inte på pekpinne... Jag får någon form av besked senare i vår.

Klaverdörr

Citat från: Wetjo skrivet 11 januari 2011, 08:20:53 AM
Försöker "tjata" på min chef o på Dalatrafik att köra ett "skolprojekt" för att få ökad förståelse för vår vardag. Då minskar klo**ret automatiskt. Tror inte på pekpinne... Jag får någon form av besked senare i vår.

Hej!

Bra att det finns drivande krafter som vill köra detta vidare för jag tror det garanterat är lönande för alla parter, helt klart bör länstrafikbolagen ha med sitt finger i spelet då dom ofta upphandlar trafiken idag och har ett enormt ansvar, när jag fick detta så upphandlades inget utan kommunen ägde och körde till 100%...

Olof Lagerkvist

Oj, det blir ju nästan lite nostalgi det här. Som liten bussintresserad Boråspôjk i slutet av 80-talet minns jag just ett sådant besök på Strömsdalsgaraget som du talar om. Det var väldigt givande, inte bara för mig med mitt bussintresse utan jag tror att de allra flesta klasskamraterna uppskattade det här väldigt mycket.

Det var väldigt spännande att se föraren berätta om de sakerna du skriver om, både t ex saker som nödöppning, vad som händer vid brand m m men också en del saker som var motorn sitter, hur reglagen på förarplatsen fungerar, hur dörröppningspneumatiken egentligen fungerar osv. Allt detta upplevdes i ett gammalt Volvohärke med Viima-kaross och galonsäten och en entusiastisk förare som även visade oss runt i verkstaden och tvätthallen. *minns*  :)

Men jag minns också att det också stod en Alfredssons-van Hool i verkstaden den dagen. Föraren som visade oss runt kommenterade detta med att, "jo, ibland hjälper vi även konkurrenterna med att serva deras bussar här, förstår ni".  :D

Dessutom fick vi se förarnas fikarum och några entusiastiska trafikledare som visade tavlor med listor över turerna. Som jag minns det hade tavlan en lapp för varje första tur på varje omlopp och vilket fordon detta skulle ha. Svarta lappar för vardagar, gröna för lördagar och röda för söndagar. Jag minns att jag började fråga ganska mycket om hur förarna sedan vet vilket som hör ihop med vliken omloppspärm och en del annat som man kanske inte väntar sig att höra av en 11-årig kille. Men ändå, jag hade stor vana av att åka stadsbuss och analysera linjekartor och tidtabeller sedan jag var nyfödd ungefär.  ;) Det slutade i alla fall med att jag fick med mig några papper med översikt över 30- och 40-linjernas omlopp och det var lite kul att försöka åka åt så många håll som möjligt på kortast tid med samma buss med hjälp av den informationen.  ;D

Om inte dagens skolbarn får uppleva besöket på bussgaraget tycker jag faktiskt lite synd om dom. Det var bra på många vis. Man lärde sig att få förståelse för risker m m och att sätta sig in i lite och få förståelse för hur arbetet som bussförare och trafikplanerare egentligen är och det tror jag faktiskt gav många klasskamrater mer respekt för detta senare i livet.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Dock får man akta sig så att det inte går som vid en storstadsskola för 10-15 år sedan. Det lokala bussbolaget skickade några representanter till skolan för att berätta om bussvett och att man inte skulle slå sönder bussarna eller klo**ra på dem etc. Av någon anledning tog de med sig en buss till skolan och parkerade den på skolgården. När eleverna fick se bussen på rasten innan busslektionen så började de slå sönder den. Rektorn - ett av den tidens lysande exempel på felrekrytering - slog dock ifrån sig för pressens frågor:
- Hur skulle eleverna veta att de inte fick slå sönder bussen? De hade ju inte haft lektionen när detta hände.

1896

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 januari 2011, 10:48:03 AM
Skolinformation kör man väl fortfarande på många håll inom b.la SL området.

Har något minne av att jag läst en artikel i Access om detta, för inte alls länge sedan....  :)

Nico

Jo, de flesta garage i SL-området har nog någon form av barn/skolansvariga som är ute på skolor och informerar, har olika former av visningar på garagen osv. Däremot är kanske inte omfattningen lika hög numera som den var förr samtidigt som skolor, fritids, dagis mm. förekommer i en ganska stor omfattning.  ;)

Man gör väl så gott man kan, men troligen är inte budgeten för detta lika omfattande numera när redovisningskraven är striktare än vad de ibland var på 'den gamla goda tiden'. Vet faktiskt inte heller om SL bidrar alls i dagsläget eller om entreprenörerna står för kostnaderna själva.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman