SL Buss AB frågor...

Startat av Kvarne, 10 januari 2011, 21:46:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kvarne

Vet inte om jag la detta rätt nu, i annat fall får moderator gärna flytta rätt!

Har lite SL Buss-frågor jag skulle vilja ha svar på;

Vad hette killen som hade huvudansvar för SL Buss ABs videokasseter med nyheter och liknande(Omnibus)
Vad hände med SL Buss ABs VD Anders Sjöberg(hette han väl?)
Vem var det som först kom på tanken och började lobba för att slå ihop SL Buss AB med Näckrosbuss?
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Max W

Jag har också funderat över varför de båda bolagen slogs ihop. Jag minns mycket väl när beskedet kom om att "Busslink" bildades av de två bolagen och att det nya namnet föreslagits av en "trafikare" som vi på kontorssidan ofta sade om förare oavsett trafikslag. Den avdelning jag arbetade på då var nämligen på konferens i Märsta-trakten när bekedet kom via telefon till vår chef.
En REN SPEKULATION från min sida om anledningen till sammanslagningen är att man just vid den tiden diskuterade "storlän" och en av riksdagen tillsatt utredning hade föreslagit 8 regioner i stället för 24 län i landet och ville "förekomma" på bussbolagssidan.
Region Mälardalen skulle enligt förslaget då bestå av dåvarande Stockholms län, stora delar av Södermanlands län, Västmanlands län och Uppsala län.
Som väl alla vet vid det här laget har det ännu bara blivit två genomförda regionbildningar: Region Skåne och Region Västra Götaland.
Sen har många andra vindar blåst sedan 1990.

Björn Forslund

Var inte en anledning att man vill bli större och därmed få mera ekonomiska muskler inför de upphandlingar av trafik som skulle komma. i konkurrens med de dåtida stora aktörerna, Swebus och Linjebuss?

Kvarne

Citat från: Kvarne skrivet 10 januari 2011, 21:46:38 PM

Vad hette killen som hade huvudansvar för SL Buss ABs videokasseter med nyheter och liknande(Omnibus)

Svarar mig själv här....han hette ju Per Larsen....

Då återstår ju de andra frågorna..vem var det som började lobba för sammanslagningen och vad hände med Anders Sjöberg...?
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Ted Selander

Citat från: Kvarne skrivet 11 januari 2011, 13:46:10 PM
--- och vad hände med Anders Sjöberg...?

Så sent som 2004 var han VD för SL Infrateknik AB. Vill minnas att han därefter gått i pension.

/Ted