Enebyberg - Vissinge

Startat av Hasse L, 10 januari 2011, 17:53:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Tog häromåret en promenad längs gamla 601:an norrut från Enebyberg. Utan kamera; har i stället letat upp några äldre bilder från denna del av Täbyvägen.

Steg av bussen vid hållplatsen före Eneby Torg och tänkte tillbaka på denna syn. Reprisbild.
Vägen gick vid denna tid öster om Danderydsbuss´ kontorshus. Gamla Täbyvägen finns sedan kvar som lokalgata en bit.

Av slingan vid Hagbyvägen fanns inga spår. Här vände linje 619 före förlängningen till Erikslund och ibland 611:an, en förstärkningslinje till 601. Hägglundaren som skymtar mellan träden är en 601:a på väg mot Stockholm.

Nyligen ommålade ¨133¨ vid ändhållplatsen.

Strax efter Hagbyvägen övergår Täbyvägen i sin nya sträckning mot T-korset vid Bergtorpsvägen, men den gamla sträckningen stod också att finna och likaså, tror jag, slingan i Vissinge där många 601:or vände under en del av hösten - vintern 1975/76. Vill minnas att man bara körde en tur per timme till Vallentuna i ett försök att leda över resandet till tåg...., H57 4916 på bilden.

(När jag väntade på bussen vid Danderyds sjh kunde jag se gamla linje 616 mot Djursholm omnumrerad till 601 och längs 601:ans väg mötte jag så småningom nya 616, f.d. 619, på väg till Täby C. Litet historielösa omnumreringar kan tyckas, men det finns säkert en naturlig förklaring.)

Niclas Wennerlid

Mycket trevliga bilder  :)

// Niclas

Gunnar D

Tack speciellt för den stilrena bilden på "133"!

/Gunnar

Ersa

Väldigt trevligt som sagt. Jag har tyvärr inte tid att åka dit med egen kamera under de ljusa timmarna denna vecka för att ta referensbilder, men det kanske du ordnar själv? :)

Fredrik Klint

Citat från: Hobgoblin skrivet 10 januari 2011, 17:53:34 PM

Nyligen ommålade ¨133¨ vid ändhållplatsen.

Otroligt tjusig bild! 6133 ska ha slopats 1979...

Mr G

Citat från: Ersa skrivet 10 januari 2011, 20:10:42 PM
Väldigt trevligt som sagt. Jag har tyvärr inte tid att åka dit med egen kamera under de ljusa timmarna denna vecka för att ta referensbilder, men det kanske du ordnar själv? :)

Referensbilder? Är det Ersabilder du menar? :D
吉先生

Fredrik Klint

Citat från: Hobgoblin skrivet 10 januari 2011, 17:53:34 PM
Tog häromåret en promenad längs gamla 601:an norrut från Enebyberg. Utan kamera; har i stället letat upp några äldre bilder från denna del av Täbyvägen.

Steg av bussen vid hållplatsen före Eneby Torg och tänkte tillbaka på denna syn. Reprisbild.
Vägen gick vid denna tid öster om Danderydsbuss´ kontorshus. Gamla Täbyvägen finns sedan kvar som lokalgata en bit.

Som jag nämnt tidigare så var Täby (Enebyberg) tidiga på att måla om sina vagnar, många CF:ar och mig veterligen alla deras H80 (6906-6945) blev tidigt röda.
Den här bilden är väl nästan ett slags bevis. Man ser elva CF:ar och nästan alla ser röda ut, den längst till vänster av de som visar aktern är kanske orange.

Hasse L

Citat från: Ersa skrivet 10 januari 2011, 20:10:42 PM
Tar inte ut Minoltan ännu på ett tag bland snödrivorna, du hinner säkert före!
/Hasse

yngrot

Underbara bilder vilka skatter du har Hasse  :D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina