Buss med godssläp på sträckan Sundsvall-Härnösand-Ö-vik

Startat av Greger Larsson, 09 januari 2011, 21:50:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Ja, intet nytt under solen.
Fast godssläp? Kanske snarare koffert på hjul..
Reklambilder från Hägglund&Söner

Björn Forslund

Det är väl en sk pivå-kärra. Samma konstruktion fanns ju med gengaskärror.

Greger Larsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 09 januari 2011, 22:04:41 PM
Det är väl en sk pivå-kärra. Samma konstruktion fanns ju med gengaskärror.

Precis. Det här bör ju ha varit något år innan gengastiden så man hade då i alla fall konstruktionen klar innan dess. För kärran på bilden torde väl ändå vara tänkt att transportera gods i någon form?
Lite OT, men min far hade en pivåkärra till sin Volvo PV en gång i tiden. Fördelen med den var att den inte behövde vara registrerad, den räknades "tillhöra" bilen. En regeleftergift sedan gengastiden möjligen?

Åkarns Kalle

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

BD

Citat från: Åkarns Kalle skrivet 10 januari 2011, 23:08:24 PM
Intressant Intressant

Br Petterssons?

/Kalle

Verkar så. Ingen färgbild men jag tror mig ana den bruna Bröderna Peterssonsfärgen.

Greger Larsson

Ja, blixten på sidan var väl ett kännetecken hos Br P.
Men, vilken är bussen? Gissningsvis någon av Scaniorna Y6086-Y6087 som köptes 1938?

Åkarns Kalle

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Hagglunds

Fin bild på fin buss, lär väl inte finnas nån sådan kvar idag, tänker lite på "36:an"
som Primus hade i förvar men den är ju 2 år äldre och aningen annan form.

BengaB40

Hej! Kolla den härliga filmen TUPPEN från 1981 med Magnus Härenstam och alla söta brudarna, där finns en ScV 8308 från 1933 bulldog med kaross från Svenska Maskinverken bland alla filmstjärnorna! Bussen stod i Malmköping när jag besökte museet där i början på 90-talet! Hoppas den är 'still alive'! Hälsn.Benga40

BengaB40

Hej! Ville tillägga att jag tror den avbildade bussen är från ca 1934-35, därför jämförde jag den med "Tuppen"-bussen. När det gäller Scaniabussar från slutet av 30-talet finns ju Stockholm/Göteborg/Malmö stads-varianter bevarade! Hälsn. BengaB40

Staffan Sävenfjord

Citat från: BengaB40 skrivet 12 januari 2011, 17:14:07 PM
Hej! Kolla den härliga filmen TUPPEN från 1981 med Magnus Härenstam och alla söta brudarna, där finns en ScV 8308 från 1933 bulldog med kaross från Svenska Maskinverken bland alla filmstjärnorna! Bussen stod i Malmköping när jag besökte museet där i början på 90-talet! Hoppas den är 'still alive'! Hälsn.Benga40

Jo, den torde finnas kvar men den är avställd sedan mitten av 1980-talet.
http://www.sparvagssallskapet.se/vagnhallen/buss.php?id=10