Nyreviderad i Mälarhöjden 1964

Startat av Gunnar D, 09 januari 2011, 14:29:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

H21 Capitol 75253 på linje 161 avgår från Mälarhöjden mot Gillegatan lördagen 21 mars 1964. Den kanske har fått med sig några resenärer från spårvagnen.

Bussen har nyligen återkommit till Brännkyrkahallen efter revision och hör till det stora flertalet av H21/H22 som tappade frontemblemet i samband med revisionen. Bara en handfull fick behålla det; jag kan endast påminna mig 75244, 75351, 75366 samt 75405. Att just H21/H22 drabbades av detta och inte H19, H23/H24 och H30 hör till gåtorna hos SS/SL.

Tänk om man vid fototillfället hade haft en ny Edixa med Kodachrome II istället för denna Agfa Isoly-Mat med Tri-X!!  ;)

Mvh Gunnar

robergh

Hej Gunnar!

Misströsta inte, det är ju en kanonbild!
Tack,tack,tack!

Ja man kan lugnt säga att det var ganska så välskötta bussar man fick ta emot i Pakistan.
Synd att Capitolerna bedömdes av London Transport vara för avancerade för Londontrafiken!
::) ::) ::)

Mr H

Bussmicke

Just ja, det var ju 161 dagens 135 hette innan?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 09 januari 2011, 16:01:53 PM
Ja man kan lugnt säga att det var ganska så välskötta bussar man fick ta emot i Pakistan.
Synd att Capitolerna bedömdes av London Transport vara för avancerade för Londontrafiken!
::) ::) ::)

Mr H

Fast just denna buss skrotades väl i Högdalen 1967 pga krockskada?

/Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 09 januari 2011, 14:29:29 PM

Tänk om man vid fototillfället hade haft en ny Edixa med Kodachrome II istället för denna Agfa Isoly-Mat med Tri-X!!  ;)

Mvh Gunnar
OJJJ! Den här tråden har jag helt missat.
Vilken höjdarbild, och vilken nostalgifaktor  :D

Arrestedts järnaffär, Thulins guld och den breda refugen med tallen - vilka minnen du väcker Gunnar!
Till höger om Thulins, fanns Kronlaxen och Oscaria. Det var tider när det lönade sig att ha flera olika butiker i områden som detta.
Blicken söker efter en A29 bakom bussen, men man kan inte få allt på en gång.

Vid fototillfället, hade jag faktiskt en sprillans ny Edixa, men din bild är minst lika bra som de jag tog på den tiden. En Kodachrome II, hade förstås suttit fint, men svartvitt gjorde nog att många bilder blev av, som inte skulle ha plåtats i färg. Film kostade ju, och åtmonstone var jag lite generösare med svartvitt....

HJP

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 03 augusti 2011, 08:58:35 AM
Till höger om Thulins, fanns Kronlaxen och Oscaria. Det var tider när det lönade sig att ha flera olika butiker i områden som detta.

HJP

Till höger även en Opel Caravan 1958-60. En sådan hade jag en rekordkort tid (iaf för mig) om c:a 3 dagar!

/Gunnar

Björn Forslund

Citat från: Gunnar D skrivet 03 augusti 2011, 10:30:47 AM
Till höger även en Opel Caravan 1958-60. En sådan hade jag en rekordkort tid (iaf för mig) om c:a 3 dagar!

/Gunnar

Det är väl en Rekord Caravan. Var det därför du hade den en Rekordkort tid?

Vad gäller revision av Capitol började man väl med detta efter att ha betat av Metropolerna. Kanske kom det då nya direktiv om kostnadsbesparing när man skippade emblemen?

Gunnar D

Citat från: Björn Forslund skrivet 03 augusti 2011, 10:57:27 AM
Det är väl en Rekord Caravan. Var det därför du hade den en Rekordkort tid?

Vad gäller revision av Capitol började man väl med detta efter att ha betat av Metropolerna. Kanske kom det då nya direktiv om kostnadsbesparing när man skippade emblemen?

Stämmer att det är en Opel Rekord Caravan, sedan fanns den sällsyntare och enklare Opel Olympia Caravan. Jag hade ett antal Opel Rekord/Rekord Caravan/Kapitän som jag körde ett antal månader var.

Det var faktiskt en liten överlappning vid revisionen av Metropol resp Capitol. Exvis hade H21 75242 revdatum 13/8-63 medan H19 75164 hade 16/9-63 och 75162 26/9-63.

/Gunnar

Björn Forslund

Citat från: Gunnar D skrivet 03 augusti 2011, 12:21:57 PM
Stämmer att det är en Opel Rekord Caravan, sedan fanns den sällsyntare och enklare Opel Olympia Caravan. Jag hade ett antal Opel Rekord/Rekord Caravan/Kapitän som jag körde ett antal månader var.

Det var faktiskt en liten överlappning vid revisionen av Metropol resp Capitol. Exvis hade H21 75242 revdatum 13/8-63 medan H19 75164 hade 16/9-63 och 75162 26/9-63.

/Gunnar

Intressant. Vid det laget var det väl bestämt om övergång till sk Högertrafik och man insåg att Capitolerna inte skulle rulla fulla livslängden ut. Kanske tyckte man därför att det var onödigt att kosta på dem kosmetika som tillverkaremblem? Kostnadsjakten hade ju börjat på allvar.

Gunnar D

Citat från: Björn Forslund skrivet 03 augusti 2011, 13:44:05 PM
Intressant. Vid det laget var det väl bestämt om övergång till sk Högertrafik och man insåg att Capitolerna inte skulle rulla fulla livslängden ut. Kanske tyckte man därför att det var onödigt att kosta på dem kosmetika som tillverkaremblem? Kostnadsjakten hade ju börjat på allvar.

Den 10/5-63 togs beslutet om högertrafik.

Som kan läsas i början av denna tråd fick endast en handfull H21/H22 behålla emblemet efter revision. Några emblem var säkert skadade eller försvunna sedan tidigare men man kan väl misstänka att många omhändertogs eller kasserades av personalen. 75351 med revdatum 24/10-63 hörde till dem som fick behålla sitt frontemblem.

/Gunnar