SL H22

Startat av Roger J, 07 januari 2011, 16:10:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Roger J

Hej!

Är ny på det här forumet. Otroligt vad mycket intressanta bilder och inlägg det finns här. Jag har en fundering kring SL:s bussar typ H22 som var vanliga under min uppväxt. I villka versioner fanns de i. Har för mig att de tidigare modellerna bland annat hade en avvikande inredning/väggfält än de som kom senare. Även fronten ändrades väl också? Ett svagt minnne har jag om en buss som rullande omkring i Södertälje. Den verkade bestå av ett ihopplock av ädre resp nyare modell. Framdelen var nyare medan bakvagnen var av äldre utförande. Alltsammans ommålat till SL:s då nyare färgsättning (1990-tal). Kanske någon här som kan reda ut begreppen?

Mvh/
Roger

Fredrik Klint

Hej och välkommen!  :)

Jo H22 fanns i olika varianter, med olika front och olika släpvagnar. Men också olika växellådor och motorer om jag inte minns galet.

Fronterna kan du säkerligen skilja åt, de äldre med dubbla framljus ovanpå varann och de nyare med lysena bredvid varandra, inramat i svart, s.k. "svartfront" eller "plastfront".
De äldre släpvagnarna tillverkades av Hägglunds och hade ett fönster framför (bak)dörren medan de nyare, som tillverkades av Volvo själva, hade två fönster framför (bak)dörren.
Så tittar man enbart på utsidan fanns fyra varianter av H22:

1, gamla fronten, gamla släpet: 5932-6059, 6061-6083
2, gamla fronten, nya släpet: 6426-6441
3, nya fronten, gamla släpet: 6060, 6256-6293
4, nya fronten, nya släpet: 6084-6089, 6425, 6442-6450

Den vagn du tänker på är sannolikt 6260 som erhöll släpet från 5937 (var det väl?) runt 1992. Den målades då om till SL´86 ("hallonbåt").

JAB

6060 var en lite udda vagn med en motor med insprutningsomställare som gav några extra hästkrafter. Går att jämföra med senare inköp av Swebus på 360 hk och motsvarande SL-buss med 285 hk. Den var en av de populäraste vagnarna i Handengaraget när jag körde där.

Mikael T Nilsson

Hej,

Bifogar några bilder på olika H22-varianter. De äldsta H22:orna hade röd-vita dörrar. Bilden visar En av Björknäs första H22:or på linje 440 mot Bullandö.

Någonstans i 6000-serien fick H22:orna dold kylargrill. Jämför 6080 med 5953 i fronten.

H22 med svart plastgrill. Tyresös 6087 på linje 805 närmar sig Gullmarsplan. 6087 placerades enligt mina anteckningar först i Råsta och flyttades lite senare till Kallhäll innan den hamnade i Tyresö. De sista åren var den placerad i Täby.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Niclas Wennerlid

6087 var i Björknäs på slutet så vitt jag minns.

// Niclas

Mikael T Nilsson

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 08 januari 2011, 00:39:43 AM
6087 var i Björknäs på slutet så vitt jag minns.

// Niclas

Tack. Jag ska lägga in en notering om det i mina anteckningar. Men den sista bilden jag tog på 6087 var på "heden" bakom Norrtäljegaraget. Då stod den tillsammans med ett stort antal avställda Täbyvagnar.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Kvarne

Trevlig tråd!

Av alla H22or som rullat i SL-trafiken finns det idag endast två kvar. Den ena står på Spårvägsmuseet i Stockholm(6076 är det väl? och den andra ägs av mig. (Fd 6431) Tyvärr finns det mao ingen "svartfront" kvar bevarad vilket jag tycker är lite synd!  :(
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Buss-busen

Citat från: Kvarne skrivet 09 januari 2011, 14:17:20 PM
Trevlig tråd!

Av alla H22or som rullat i SL-trafiken finns det idag endast två kvar. Den ena står på Spårvägsmuseet i Stockholm(6076 är det väl? och den andra ägs av mig. (Fd 6431) Tyvärr finns det mao ingen "svartfront" kvar bevarad vilket jag tycker är lite synd!  :(

Det vore trevligt. Men det blir ju ganska många bussar att bevara, om man ska spara exemplar av varje busstyp.