Rånad pensionär sköt ihjäl en av rånarna Länk, tysk text

Startat av BD, 07 januari 2011, 08:15:41 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BD

Fünf Räuber überfallen einen Rentner in Sittensen. Doch dieser feuert mit einer Pistole um sich und erschießt einen der Täter. Der tödliche Schuss trifft den flüchtenden Jugendlichen in den Rücken, wie die Obduktion ergab.

Kan inte hjälpas, men jag tycker det var bra gjort av den invalidiserade pensionären.

http://www.tagesspiegel.de/weltspiegel/rentner-schiesst-raeuber-in-den-ruecken/3625256.html

Nico

Citat från: BD skrivet 07 januari 2011, 08:15:41 AM
Fünf Räuber überfallen einen Rentner in Sittensen. Doch dieser feuert mit einer Pistole um sich und erschießt einen der Täter. Der tödliche Schuss trifft den flüchtenden Jugendlichen in den Rücken, wie die Obduktion ergab.

Kan inte hjälpas, men jag tycker det var bra gjort av den invalidiserade pensionären.

http://www.tagesspiegel.de/weltspiegel/rentner-schiesst-raeuber-in-den-ruecken/3625256.html

Skummade bara artikeln och "att det var bra gjort" vet jag inte om jag kan hålla med om för att döda en människa är i princip aldrig en berömlig gärning. Ser man det på det viset så hamnar man fort nära detta med medborgargarden, lynchmobbar osv. Däremot har jag full förståelse för den handikappade personens agerande i sig, för jag kan inte för mitt liv begripa hur fem friska yngre personer ens kan tänka sig att attackera en rullstolsburen människa.

Nu kan man inte heller veta, men jag antar i alla fall att avsikten här inte var att skjuta någon i ryggen utan bara att vederbörande i ren panik på alla vis försökte freda sig själv från ett antal angripare. Tyvärr blir samhället i stort bara konstigare känns det som, vill minnas att det inträffade något liknande i form av ett rån mot en blind kille uppe vid Medborgarplatsen på Södermalm för ett par år sedan.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman