Huvudmeny

Bild Veolia 3042

Startat av Bussnissen, 06 januari 2011, 23:31:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussnissen

Inte av bästa kvalitet men bild dock.

bussfan

varför inte göra som på tågen avisa bussarna

Carl Eric

Citat från: bussfan skrivet 07 januari 2011, 09:45:59 AM
varför inte göra som på tågen avisa bussarna

Det behövs inte. Snön trillar av när man kör och bussen värms upp med ACn
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

MrX

Citat från: calken skrivet 07 januari 2011, 13:31:16 PM
Det behövs inte. Snön trillar av när man kör och bussen värms upp med ACn

Och du är då också en gigantisk trafikfara! Idag passerade en bil i 100 blås på motorväg och det small till i vindrutan av snökokan som släppte från bilens tak. Snön som virvlar ner från taket skapar snörök som är lika tät som dimma, ingen lysande kombination när det är halt ute.

Annars räcker det ganska långt med att värma upp bussen, det mesta smälter av efter en stund, avisning om man så vill.

Broder Trucker

Kan dessutom tillägga till det Mr X skrev att man är skyldig som förare, oavsett vilken storlek på fordonet att borsta bort snö och dylikt på taket, just för att det inte ska ske sådana incidenter som han berättade om. Sen om man borstar, avisar eller varmkör, det spelar ingen större roll ur ett trafiksäkerhets synsätt

Jan

Är detta den första till Veolia Luleå?
I branschen i 40 år

Ersa

Citat från: Broder Trucker skrivet 08 januari 2011, 07:41:17 AM
Kan dessutom tillägga till det Mr X skrev att man är skyldig som förare, oavsett vilken storlek på fordonet att borsta bort snö och dylikt på taket, just för att det inte ska ske sådana incidenter som han berättade om. Sen om man borstar, avisar eller varmkör, det spelar ingen större roll ur ett trafiksäkerhets synsätt

Helt rätt. Jag fick en gång hela vindrutan sönderslagen av stora isblock som kom från taket på en lastbil i höjd med Höga Kustenbron. Vid kontakt med den kombinerade lastbilsföraren/ägaren fick jag direkt en rejäl utskällning för att jag ljög ihop en sån historia. Han gick inte alls med på mitt förslag att betala min glassjälvrisk på 1200 kr utan skulle hellre driva det vidare. Efter att via telefon även ha skällt ut den kvinna på mitt försäkringsbolag som ringde honom efter att hon inspekterat min bils skador så skickade jag in alla papper, och fick efter 10 dagar en ny ruta av hans försäkringsbolag, och det hela gick på hans självrisk istället som låg på en 30 000 krs gräns.

Jan

Kommer denna leverans både vara med och utan godsrum?
I branschen i 40 år

Bussnissen

Citat från: Jan skrivet 09 januari 2011, 11:01:46 AM
Kommer denna leverans både vara med och utan godsrum?
Ja, det lär bli en blandning av både 100-varianten och godsare.
Man har anställt bussvärdar i Haparanda nu också, så det blir kanske
lite mer satsning på 100- bussarna mellan Umeå och Haparanda.

RoggaBoy

Citat från: Bussnissen skrivet 09 januari 2011, 11:33:06 AM
Ja, det lär bli en blandning av både 100-varianten och godsare.
Man har anställt bussvärdar i Haparanda nu också, så det blir kanske
lite mer satsning på 100- bussarna mellan Umeå och Haparanda.

Jo, bussvärdar stationerade i Haparanda och Umeå.

Var förbi Veolias garage i Umeå vid lunch idag men ingen ny syntes till (om den inte var ute på någon tur redan eller i verkstad för nåt jobb?).