Utryckningsfordon

Startat av Mr G, 06 januari 2011, 17:28:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Jag minns inte hur länge det kördes dubbeldäckare på 52:an, men det blev inte så många år. Anledningen till att de försvann var väl en linjeomläggning vid Hagaterminalen där körvägen söderut las in i en tunnel med begränsad höjd under Uppsalavägen. Harléns bok har helt missat datum för denna förändring, så jag har inget exakt datum när detta kan ha ägt rum. Dubbeldäckartrafiken kan ju upphört tidigare, men efter den omläggningen blev det en fysisk omöjlighet

Den här bilden är tagen på Kungsholmsgatan, och bör väl vara en utgående vagn, ev vagnbyte. Körvägen här skulle kunna indikera att den är på väg mot KS.
吉先生

Jimmy

1970 06 06   
Ändrad: PONTONJÄRPARKEN – osv – Norrtull <-Uppsalavägen <-Eugeniavägen (nuv Norra Länken) <-underfart – Uppsalavägens lokalgata förbi Hagaterminalen (nuv Annerovägen) – Solna Kyrkväg – Karolinska Vägen till vändplan vid KAROLINSKA SJUKHUSETs huvudentré.

Trafiken med tvåvåningsbussar upphörd.

Mvh
Jimmy

New_options

Och en tvåvåningsbuss har vadå med utryckningsfordon att göra?

Nico

Mr G vet nog bäst själv, men man kan ju spekulera lite.

Med tanke på att tråden ligger på den busshistoriska tavlan så kan man se det som en ordlek i lite olika bemärkelser. Dels talas det i texten om utgående vagn, eventuellt på väg till ett vagnbyte... som kan vara akut och därmed blir vagnbytet fråga om ett fordon som rycker ut i.e. ett utryckningsfordon. Det kan nog även anspela på att under många år så var Karolinska sjukhuset ändhållplats för linje 52. Sen finns det säkert flera sätt att ordleka och vrida betydelsen på än vad jag kommit på nu.   ;D

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mr G

Utryckningen = alla vagnar som går ut ur hallen vid en viss tidpunkt, på morgonen = morgonutryckningen, eftermiddagen = eftermiddagsutryckningen. Kanske är detta fd SS-språk, vet inte om det använts nu för tiden.
吉先生

432

Benämningar som utryckning, inryckning och utryckare (personal som har till uppgift att bevaka utryckningen) lever i alla fall kvar inom tunnelbanans värld  :)