Metropol- och Capitolträff på Spårvägsmuseet

Startat av K R, 05 januari 2011, 16:49:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

K R

Hej!

I tråden Metropol: The End 1968 fördes en idé fram om att träffas "live" och diskutera ämnet Metropol och Capitol.
Den ständigt återkommande frågan om de försvunna 50 Metropolerna kanske inte kommer att få något svar,
men det kan ju förhoppningsvis vara givande att träffas i alla fall.

Söndagen den 23 januari kommer de som tycker att detta verkar vara intressant till
Spårvägsmuseet, Tegelviksgatan 22, Stockholm Sö.

Vi kommer där att få tillgång till konferensrum när vi vill dra oss tillbaka för att t ex titta på bilder.
Vi kan även kolla in museets Metropol, 75032, i verkstaden uppe i Söderhallen.
Vi hinner nog även med att ta en fika i museets café.
Vi räknar med att sysselsätta oss mellan kl. 12-15 (museets öppettid är 11-16).

Inträdesavgift till Spårvägsmuseet är 40 kr (20 kr för pensionär).
Medlemmar i Spårvägsmuseets vänner har, som dessa säkert vet, fritt inträde.

Länk till info om denna förening, med bild på 75032 under renoveringen:
http://sparvagsmuseet.sl.se/om-museet/undersida-2/sparvagsmuseets-vanforening/

mvh K R

Gunnar D

K R

Citat från: Gunnar D skrivet 08 januari 2011, 11:18:27 AM

...en bild säger mer än....

/Gunnar

Hej!

Kvitterar med att länka till en bild från Spårvägsmuseets fotodatabas med en C70 Capitol under provkörning i Södertälje.

http://www2.sl.se/Templates/FMS/FMS_photo_result.aspx?id=14065&recid=165922

mvh K R

Gunnar D

Citat från: K R skrivet 09 januari 2011, 14:25:16 PM
Hej!

Kvitterar med att länka till en bild från Spårvägsmuseets fotodatabas med en C70 Capitol under provkörning i Södertälje.

http://www2.sl.se/Templates/FMS/FMS_photo_result.aspx?id=14065&recid=165922

mvh K R

Tack, lite mer upplyftande kanske!

Mvh Gunnar

K R

Hej!

Lyfter tråden och påminner om nästa söndag då det är meningen att vi som är intresserade
av ämnet Metropol och Capitol ska träffas och snacka på Spårvägsmuseet.
Info finns högst upp i denna tråd.

mvh K R

HJP

Citat från: K R skrivet 05 januari 2011, 16:49:22 PM

Söndagen den 23 januari kommer de som tycker att detta verkar vara intressant till
Spårvägsmuseet, Tegelviksgatan 22, Stockholm Sö.

mvh K R
Låter mycket trevligt!
Redan antecknat i almanackan  :)

HJP

K R

Hej!

Hittade denna bild på nätet som har en lite speciell historia.
Den var till att börja med omslagsbild på Spårväg och Buss nr 6 1959, då beskuren i höger bildkant.

Det hade inrättats kollektivkörfält över Västerbron i och med att bussarna började köra spårvagnarnas väg.
Hållplatsen Västerbroplan flyttades för bussarnas del från trottoarkanten och in till refugen där spårvagnarna stannade.
För att vägleda busspassagerarna rätt kommenderades SS-personal till tjänstgöring vid den gamla, indragna busshållplatsen.
En diggarkamrat berättade att han hade haft några sådana arbetspass, vilka han tyckte var tämligen tråkiga.
När denna bild dök upp i en bok i modern tid påpekade en vän till kamraten:
"-Det står ju en person i uniform vid busshållplatsen, kan det möjligen vara du?"
Jodå, med hjälp av förstoringsglas kunde kamraten konstatera att det med stor sannolikhet var så.
Nu var ju inte bilden beskuren.

Bilden kan även sammanfattas som "Capitol på Metropollinje"...

Länk till bilden:

http://4.bp.blogspot.com/_8wY8IRHy7d8/TEuEqEySmsI/AAAAAAAACNM/kkRLEIsqq2Y/s1600/Capitolbuss+o+MC+polis+-59.jpg

mvh K R

K R

Hej!

Dags för sista utropet till söndagens träff på Spårvägsmuseet!

Jag har fått reda på att museets Metropol, A75032, för närvarande befinner sig på extern verkstad.
Vi får därmed tyvärr inte tillfälle att inspektera den nu på söndag.

Själv tänker jag annars ta med bilder jag samlat på mig genom åren med bl a Metropol och Capitol som motiv.
Har du som har tänkt att komma på träffen kanske själv bilder och vill visa dessa, så vore det roligt om du tar med dem!

Med förhoppning om en trevlig dag på museet!
K R

Hasse L

Med denna bild vill jag tacka initiativtagaren för gårdagens Metropol- & Capitolträff!

Anders S.

Hej igen alla Metropol och Capitolvänner,

Tyvärr hade jag inte möjlighet att närvara vid mötet på Spårvägsmuseet då jag varit på tjänsteresa men hoppas verkligen att någon som deltog kan berätta lite om utfallet av mötet.

Kanske dök det upp något nytt som kan ge lite klarhet i vad som hände dom 50 försvunna Metropolerna.
Svaret finns säkert någonstans, frågan är bara var...

Anders S.

HJP

Citat från: Anders S skrivet 24 januari 2011, 18:00:37 PM
Tyvärr hade jag inte möjlighet att närvara vid mötet på Spårvägsmuseet då jag varit på tjänsteresa men hoppas verkligen att någon som deltog kan berätta lite om utfallet av mötet.

Anders S.

Spårvägssällskapets H19, vid Alkärrshallen.

Vi var cirka 15 personer, som förväntansfullt slog oss ner runt ett konferensbord.
Efter en inledande 2-minutersfilm, om MACK C50, som provkördes i Stockholm, skulle bildvisning ta vid.
Två personer hade med sig CD respektive USB-minne. Dessvärre visade det sig, att DVD-spelaren inte accepterade CD:n, och inte var utrustad med USB-uttag. Ett litet antiklimax infann sig, men så kom det fram två mycket tjocka fotopärmar fullproppade med bussbilder. Sen var snacket igång.
De flesta stannade en timme på "övertid", så det vittnar om en lyckad sammankomst.
Ser fram emot nästa tillfälle.... :)

STORT TACK till arrangörerna!

HJP

Gunnar D

Citat från: Gunnar D skrivet 08 januari 2011, 11:18:27 AM

...en bild säger mer än....

/Gunnar

Även jag vill tacka så mycket för den trevliga träffen! Många bilder (och utryckningslistor!) jag aldrig sett tidigare.
För att kompensera för den deprimerande bilden på den trasiga Metropolfronten och emblemet längre upp i tråden visas en bild på samma buss en drygt månad tidigare. Hornstull 20 aug 1963.

Mvh Gunnar

K R

Hej!

Jag får tacka de närvarande för den goda uppslutningen! Ett speciellt tack riktas även till Stellan Gustafsson på Spårvägsmuseet
för hjälp och assistans i samband med träffen.

HJP har här ovan sammanfattat träffen mycket bra vad gäller vilka aktiviteter som genomfördes.
Den korta filmsnutten från den dåtida SF-journalen som inledningsvis visades var dock på en av de först tillverkade Metropolerna,
vilken kuriöst nog hade helt vitt tak. Den demonstrationskördes f ö i filmen på hemmaplan i Södertälje.
Den uteblivna bildvisningen (på CD resp. USB-minne) kanske vi kan kompensera med en återträff längre fram under våren
och inför denna undersöka och förbereda så att lämplig teknisk utrustning då finns på plats.
Intresse för en sådan återträff framkom redan under mötet igår.

Till Anders S vill jag bara meddela att tyvärr inget nytt angående de 50 försvunna Metropolerna framkom under mötet,
så jakten på sanningen angående dessa får anses gå vidare...

mvh K R

Mr G

Citat från: Gunnar D skrivet 24 januari 2011, 23:03:10 PM

Många bilder (och utryckningslistor!) jag aldrig sett tidigare.

Mvh Gunnar

Utryckningslistor låter intressant. Är det något som skulle kunna vara möjligt att publicera t ex i detta forum?

Minns förresten en diskussion här om just ordet "utryckningsfordon" rätt nyligen  :D
吉先生

HJP

Citat från: K R skrivet 25 januari 2011, 00:58:13 AM
Den korta filmsnutten från den dåtida SF-journalen som inledningsvis visades var dock på en av de först tillverkade Metropolerna,
vilken kuriöst nog hade helt vitt tak. Den demonstrationskördes f ö i filmen på hemmaplan i Södertälje.

mvh K R
Oj, ett litet klavertramp  :-[
Visst var det en Metropol i Södertälje. Vi kommenterade ju det vita taket, efteråt.

Tack för rättelsen  :)

HJP