Unga åldringar [Bild]

Startat av Richard Walter, 18 september 2007, 16:15:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Richard Walter

Nu på söndag är det träff för 80-talsbilar i Sörmland, arrangerat av tidningen Klassiker: http://www.klassiker.nu/

Roligt initiativ, åttiotalsbilarna försvinner snabbt från vägarna dels av ointresse ännu så länge, dels av tvivelaktig kvalitet i vissa stycken. Rost, usel plast och sammansättning och trilskande elektronik. Ja, ni har säkert sett och upplevt det själva.

Allt åldras och helt plötsligt finns det inte kvar några Daihatsu Charade längre, till och med getbruna Volvo 740 från -85 har glesnat ut och är föremål för nostalgiska hågkomster. Själv trodde jag inte att någon skulle ha intresse av sjuttiotalets Passater eller SAAB 99 när jag gick på veteranbilsträffar runt 1980. Så fel jag hade, nu renoveras även sådana och det är fortfarande ett detektivarbete att spåra upp rätt delar. Trots att det inte var länge sedan de fanns överallt.

Så, finns en lucka i kalendern på söndag, ta en sväng till Stjärnhov och beundra de åttiotalsvagnar som kommer dit. Själv tänker jag anlända i min Renault 18 GTS. Visserligen en 79:a, men ändock en väldigt typisk bil från det tidiga åttiotalet.

Ersa

Länge leve Saab 99/90 och tidiga 900!  :D
Hade jag tid och råd skulle jag skaffa mig en pensionärskörd Saab 90 bara för skojs skull.

Björn Forslund

Åhå...om jag hade tid skulle jag rulla dit med min 740 -85 (numera motvilligt brukad av dottern som är av samma årgång..) Endast 14000 mil på mätaren och 100% original. En ägare (farsan) före mig. Börjar nästan gilla gamla "sossecontainern" nu på gamla dar.

Richard Walter

Så, då var det nybesiktigat helgen till ära :)

Hoppas det blir en rolig tillställning i åttiotalets tecken.

Ersa

Citat från: Björn Forslund skrivet 18 september 2007, 22:29:24 PM
Åhå...om jag hade tid skulle jag rulla dit med min 740 -85 (numera motvilligt brukad av dottern som är av samma årgång..) Endast 14000 mil på mätaren och 100% original. En ägare (farsan) före mig. Börjar nästan gilla gamla "sossecontainern" nu på gamla dar.

Förstabilen ska ju vara av ens egen årgång, eller 2-3 år äldre  ;D

Stefan Lindberg

Citat från: Verspieder skrivet 22 september 2007, 16:10:33 PM
Förstabilen ska ju vara av ens egen årgång, eller 2-3 år äldre  ;D

Då lyckades jag ganska bra.
Jag är född 1969 och min första bil var en
Ford Fairlane 500 från 1966

Ersa

Född 79
Bil nr 1: Volvo 245 -77
Redan året efter kom nr 2: Volvo 245 -79
En nybesiktad billig sliten ful Volvo per år, tills man lärt sig köra, var dåtidens melodi.  :)

Bengt Jönsson

Vad då skulle 80-talarna vara "..Rost, usel plast och sammansättning och trilskande elektronik..."

Inte min Monacoblå och 4-dörrars VW Golf GL Diesel 83:a som alltid fick de allvarliga tjänstemännen på AB Svensk Bilprovning att klia sig i nacken  och slå ett extra hårt slag med den vassa hammaren för att åtminstone försöka få fram en 2:a ...

I ur och skur knattrade den många långa mil i 80 - 100 km/h och drog mellan 0,4 - 0,45 l / mil.

Det som till slut tog knäcken på den var en brusten kamrem och totalt toppventilras..  :'(  :'(  :'(  :'(

/Bengt
EYY822 i minne..